العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 06-05-2009, 04:32 PM
MORE83 MORE83 غير متواجد حالياً

MORE83 has a reputation beyond reputeMORE83 has a reputation beyond reputeMORE83 has a reputation beyond reputeMORE83 has a reputation beyond reputeMORE83 has a reputation beyond reputeMORE83 has a reputation beyond reputeMORE83 has a reputation beyond reputeMORE83 has a reputation beyond reputeMORE83 has a reputation beyond reputeMORE83 has a reputation beyond reputeMORE83 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز أركن قصاد بيتي

عفوا ... كتبت مشاركتى أثناء كتابة ( المدير العام ) لمشاركته ... و أنا أتفق معك فيما قلت لكن لابد لنا أن نعذر الرجل يا سيدى لأن كلنا هذا الرجل .... راجع ذاكرتك يا سيدى العزيز فى الثلاثين سنة الماضية و لابد أن يكون فيها مكان لمعركة على الانتظار ... و أعتقد انه يضايقك و لو قليلا أن تركن سيارتك فى البارك المخصص للعمارة المجاورة لأنها بالتأكيد أبعد عليك .... و هذا ليس له علاقة بالكسل و لكن له علاقة بان المواطن مننا جايب عربية عشان يستريح ... مش عشان تطلع عينه مع الميكانيكى و السمكرى و المرور و الزحمة ... و فى آخر المطاف لما يقرب يستريح و يركن عشان يدخل بيته يلاقى كمان مشكله فى انه يركنها أدام بيته
تحياتى آلاف المرات
أشرف
قديم 06-05-2009, 04:35 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute

الدكتور كون ان مفيش جراج فى العمارة او ان الجراج متاجر محلات ومخازن فدة مش زنب الناس ال فى الشارع وبعدين لما كل واحد عايز يركن امام بيتة ال المفروض ان الناس فى مدينة نصر اقل عمارة فيها 10 او 12 شقة وفى شقق بها اكثر من عربية فنقدر نقول متوسط 15 عربية يركنوا ازاى امام عامرة واحدة بس طبعا استحالة لا فى محلات ومخازن مش عيزة توقف امها عربيات يبقى الحل اية
الحل يا جماعة سهل جدا اركن فى اى مكان وتمشى شوية الى بيتك على الاقل دة شى صحى وعلشان نبطل شوية الكسل ال احنا فية احنا اتنازلنا عن حقنا فى الجراج وتم تاجيرة محلات ومخازن ولو مكناش استفدنا من الموضوع دة يبقى مش لازم نعمل ازمة بامور بسيطة يا جماعة لما انت تتخانك وغيرك يتخانك هتبقى غابة ونرجع نقول بلد مقرفة ولما طول النهار نتصل بالشرطة ونعمل محاضر لبعض الشرطة مش هتشوف شغلها الاهم
باعلى صوتى بقول مشكلنا البسيطة نحلها بنفسنا علشان عندنا مشاكل اهم محتاجة وقت مننا
قديم 06-05-2009, 05:02 PM
sh_masry sh_masry غير متواجد حالياً

sh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MORE83 مشاهدة المشاركة

عفوا ... كتبت مشاركتى أثناء كتابة ( المدير العام ) لمشاركته ... و أنا أتفق معك فيما قلت لكن لابد لنا أن نعذر الرجل يا سيدى لأن كلنا هذا الرجل .... راجع ذاكرتك يا سيدى العزيز فى الثلاثين سنة الماضية و لابد أن يكون فيها مكان لمعركة على الانتظار ... و أعتقد انه يضايقك و لو قليلا أن تركن سيارتك فى البارك المخصص للعمارة المجاورة لأنها بالتأكيد أبعد عليك .... و هذا ليس له علاقة بالكسل و لكن له علاقة بان المواطن مننا جايب عربية عشان يستريح ... مش عشان تطلع عينه مع الميكانيكى و السمكرى و المرور و الزحمة ... و فى آخر المطاف لما يقرب يستريح و يركن عشان يدخل بيته يلاقى كمان مشكله فى انه يركنها أدام بيته
تحياتى آلاف المرات
أشرف
اولا مرحبا بك يا استاذ اشرف ..... ثانيا انا اسمى شريف (مش المدير العام) هههههه لأنى عضو زى اى عضو عادى و للأسف وائل (مؤسس المنتدى)هوا اللى بلانى ههههههههه ثالثا انا كاتب فى توقيعى ان ده رأيى الشخصى مش رأى مسؤل عن الأداره و لما بيبقى حاجه تخص الأداره فبكتب (عن الأداره) و يحق لأى عضو الأختلاف معى فى الرأيى لأن الخلاف فى الرأى لا يفسد للود قضيه طالما كان بأحترام ..........

و بالنسبه للموضوع اللى بنتكلم فيه فأنا اسف برده انى اقول لحضرتك انك برده غلطان لأنه مش مظبوط انى احط عواميد و بينهم سلسله لحجز مكان فى الشارع و انا واحد من الناس اللى لو حصل كده حوالين العماره عندى او مكان سكنى بشييل العواميد دى و بكسرها لأن مش من حق اى حد يزرع عامود و يقول ده مكانى لأنه مش شارييه و مش مكانه و حصل كتير انى شلت عواميد زى دى لدرجه انهم كانوا بيعملوها خرسانه و برده شلتها و لما الأمر كان بيكبر كنت بروح الحى و هما يشيلوها لدرجه انها حصلت مره مع مدرسه جنبى و جبت الشرطه و هى اللى شالت الخرسانه دى ....... لأنى على حق مش على باطل ...... الشارع مكان لكل الناس مش مكان لشخص معين انما بيتك و عمارتك و جراجك الخاص ملكيه خاصه لك فقط و لك الحق فى قتل من يعتدى عليهم ...... انما الشارع ملكيه عامه و لابد من الحفاظ عليه من حيث النظافه و عدم زرع العواميد و الخرسانات للأستفاده الشخصيه منه .

و بالتالى عندى سكن فى مكان اخر به جراج خاص لى فقط و يا سواد ليله اللى بيقف ادامه لأنه كده بيمنع دخولى و خروجى و مكتوب على باب الجراج (جراج خاص ممنوع الوقوف) و برده بلاقى اللى واقف مع العلم ان الجراج داخل فيلا يعنى مش محل و عامله جراج و باين عليه انه جراج بجنينه للفيلا و لكن بيبقى فيه تصرف للى بيقف امام الجراج من حيث يا بشيل العربيه خالص و ازقها حتى لو لوسط الشارع و هو اللى جابه لنفسه ... او تفسيه للعجل ... او ارسال لونش مرور لسحب العربيه و بيبقى واقف على اول الشارع .... و المره اللى مالقتش الونش رحت للقسم و جابوا عربيه بوكس و ربطوا العربيه اللى كانت واقفه فى البوكس و سحبوها ............

معلش انا طولت عليكم بس الصح صح و الغلط غلط و مافيش حاجه اسمها اركن امام العماره بتاعتى لأننا كلنا عايشين فى الزحمه و لو الصح انك تركن امام العماره بتاعتك يبقى هاتركن بس مش هاتروح اى مكان بالعربيه لأنك مش هاتعرف توقفها فى اى مكان تانى وللا حتى امام شغلك اللى ممكن يكون مكتبك فى عماره سكنيه و اصحاب الشقق اللى فى العماره يقولولك (لأ ماتركنش هنا علشان ده مكان للعماره بس و انت مجرد موظف فى مكتب بالعماره ) و بالتالى مش هاتروح اى مشوار بالعربيه لأنك مش هتلاقى مكان تركن لأن البلد كلها هاتبقى ممنوع الا لو هاتشترى شقه فى كل مكان عايز تركن فيه (مش كده برده) ؟؟؟

اى موضوع او اى تعليق ينم عن رأيي انا الشخصى و لكم جزيل الشكر ,,,
قديم 06-05-2009, 06:12 PM
الصورة الرمزية محمد حنفى
محمد حنفى محمد حنفى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: رسام كمبيوتر
هواياتي: حب السيارات

محمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond reputeمحمد حنفى has a reputation beyond repute

نفس المشكلة عندى بشارع احمد ذكى بالمعادى
لدرجة انك لو نزلت وفكرت تخرج بس بالعربية تلاقى واحد حاجز المكان ومش لاقى حل لهذا الموضوع لدرجة انى جبت طوب وحطيته ولكنه لم يمنع اى حاجه وكنت بفكر اعمل حديد وسلسلة لكن فى الوقت الحالى الحى شايف حيله شوية وبيعمل محاضر بقيت اريح دماغى العربية اللى الاقيها واقفة اركن جنبه صف تانى وأقفل عليه طريق الدخول علشان يحرم يركن ييجى يحب يخرج يقعد يدور عليا ولما انزله اديله كورس توبيخ وربنا يسامحنى ولو انى بلاقى مكان تانى كنت ركنت فيه بس الشارع زحمة جداً ومرة جيت ركنت نص العربية جايه امام الفرن خرجللى الفران بيقولى الحاج بيقولك متركنش هنا روحت رادد عليه باللى ربنا قدرنى عليه وقفلت العربية ومشيت فهل يوجد حل

قديم 06-05-2009, 06:50 PM
moh.kelany moh.kelany غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

moh.kelany has a spectacular aura aboutmoh.kelany has a spectacular aura aboutmoh.kelany has a spectacular aura about

طيب وسعادتك لما بتخرج بالعربية فى مشـوار بتركنها فين ؟ مش بردة بتركنها أمام عمارة أو محل
وهل دة كدة يبقى من حقك تركن فى المكان اللى انت عايزة ومش من حق غيرك يركن ادام عمارة سعادتك ؟
المفروض الأنسان زى مبيدور على حقة لازم يؤدى الألتزام اللى عليه.ptmnlo123per195