العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 05-11-2011, 12:36 PM
رمضان شوقى رمضان شوقى غير متواجد حالياً

رمضان شوقى will become famous soon enough
افتراضي رد: شغل العفاريت فى عربيتى هيجننى

الأسطى لما فك الوش مربطش كويس على المسامير
قديم 11-11-2011, 11:06 PM
hamdy ali hamdy ali غير متواجد حالياً
من انا؟: كشف اعطال وصيانه الاسيوى
التخصص العملى: كشف وصيانه الاعطال (بلكمبيوتر)
هواياتي: السيارات الاسيويه

hamdy ali has a spectacular aura abouthamdy ali has a spectacular aura abouthamdy ali has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كنتوش مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا خلاص هتجنن العربيه دى راكبها عفريت غيرت جوان وش السلندر والزيت طحن تانى الميكانيكى قاللى هنقرط على الوش وغيرت الزيت وطحن تانى روحت مشوار حلو لميكانيكى كويس واوريله العربيه الاقى الزيت رجع زى الفل امشى كام مشوار صغيرين الاقيه طحن تانى وكل الميكانيكيه احتاروا خلاص ما بين وش عاوز يتخرط تانى او طبه من طبب الميه عاوزه تتغير او شرخ فى الموتور وانا بدات بالاخير وقولت اجيب ماده الشروخ ما لقتهاش خالص وواحد قاللى يعرف واحد بيحط حاجه على شوية بن ويحطها بطريقه معينه فى المكنه وبتمنع الحاجات دى ده اولا والموضوع ده انا لسه فيه ومش عارف اعمل ايه وخايف اخلى المكنه حقل تجارب والاقى نفسى عاوز واحده جديده
الجديد بقه انى كنت ماشى اول امبارح ويا دوب دورت العربيه ومشيت كيلو مثلا والاقى صوت نقر جامد جدا جدا من المكنه من فوق وكان واحد جايب ظلطه وبيدق على الموتور وكل ما امشى يزيد ويقطع خفيف ويرجع تانى كملت حوالى 2 كيلو كمان وبطلت لوحدها دورتها وركنتها وبطلت تانى جيت ادورها ما دارتش سيبتها يوم وتانى يوم دورتها وجيبت واحد يشوفها عنده خبره لان الميكانيكى مكانش موجود المهم دارت بس كانت بترعش جامد جدا وتبطل تدور وترعش وتبطل والخبط اللى كان من فوق بقى من تحت والمكنه بتبطل لغايه ما بطلت وحلفت ما تدور تانى النهارده بقه جه الميكانيكى ومن اول لمسه دارت وزى الفل وولا فيه خبط ولا حاجه والموتور تمام !!!!! قولتله تعالى نجربها ومشينا شويه وقرصت سمعنا صوت الخبط اول ما يفتح الكبوت علشان يعرف منين الخبط يختفى نمشى تانى يرجع يفتح الكبوت يبطل ركن وفضل جنبها يزود ويقرص الصوت ييجى على خفيف وبعدين يمنع تانى وييجى ويمنع فى الاخر قاللى مش عارف بس غير الزيت يمكن يكون خف من الميه اللى كانت بتدخله بس طبعا كلام مش مقنع الزيت دلوقت مش مطحن ورجعت بالعربيه وماشى بالراحه مقرصتش خالص مفيش اى صوت ولا خبط اعمل ايه بقه اوديها لشيخ ولا اعمل ايه
انا اسف جدا جدا على الاطاله واتمنى المهندس سمير يقرا الموضوع بتمعن ويفيدنى واهل الخبره
وشكرا
السلام عليكم
الاخ صاحب المشكله
العيب الدى كتبت عنه ياتى من سببين
1 شرخ فى وش السلندر (وهدا الشرخ عند ارتفاع الحراره يدخل ماء فوق البستم وهدا يسبب اصوات
داخل الموتور بسبب الضغط وبالتالى تاخير فى اداره الموتور او تقطيع)
2- شروخ بجوار اماكن المسامير فى بلوك الموتور
ملاحظه يمكن تجربه ما يسمى (دواء شروخ النوع انجليزى سعره حوالى 25 ج
hamdy ali
قديم 12-11-2011, 12:17 AM
الصورة الرمزية عصام غنايم
عصام غنايم عصام غنايم غير متواجد حالياً
من انا؟: حاصل علي ليسانس الآداب والتربية ودبلومة الدراسات العليا فى الاداره و متزوج ومعايا فارس ومريم وزينه
التخصص العملى: تصميم الموبليا
هواياتي: صيانة وتعديل السيارات

عصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond repute

طيب مبدأياٌ اكشف على طرمبة الزيت عندك اكيد مش بتقلب الزيت كويس وده عيب منتشر فى الفيات عموماٌ

ونصيحه لو الموضوع وصل لتخبيط من فوق ومن تحت

اوعى اوعى تعمر او تصلح تانى

غير المكنه على طول

ابو فارس
01006898520
شاهدوا كل جديد على قناتى على اليوتيوب من هنا