العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 09-03-2011, 01:27 AM
الصورة الرمزية salmonkalou
salmonkalou salmonkalou غير متواجد حالياً

salmonkalou is on a distinguished road
Smile رد: العربيات ح تجنني والله ...وحالة نفسية سيئة جدا جدا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hisham853 مشاهدة المشاركة

اهم حاجة الثقة بالنفس و لكن بدون تهور
و اقتراح ان واحد صاحبك يمشي معاك ساعة في اليوم ده اقتراح كويس و ابدا في الاوقات اللي تكون فيها الشوارع فاضية الصبح بدري اوي او متاخر ليلا و في البداية طبعا يستحسن انك تبدا في حته فاضية خالص
و ما تقلقش خالص السواقة دي ما فيش اسهل منها و بعدين السواقة لو كانت صعبة كانت البشرية دي كلها اللي انته شايفها سايقة اتعلمتها
قليل من المثابرة و كثير من التركيز تبقي استاذ سواقة و هتفتكر الايام دي و تضحك عليها
طبعا التعليم علي العربية الملاكي افضل لانك هتسوق ملاكي مش نص نقل مع ان الفروق بينهم بسيطة
الموضوع لو ساعة يوميا مع حد بيسوق كويس اعتقد ممكن مش ياخد اكتر من اسبوع يمكن اقل كمان
و في النهاية ارجو لك التوفيق و ابقي قولنا عملت ايه
شكرا جزيلا يا استاد هشام وانا ح اسمع رايك وربنا يوفقني يارب وح اعمل موضوع شكر لكل من شارك في التوبيك ان شاء الله وارفعلكم فيديو او صور وانا سايق وشكرا مرة اخري

HYONDAI 4 EVER 2010
قديم 09-03-2011, 01:47 AM
الصورة الرمزية mainz
mainz mainz غير متواجد حالياً
من انا؟: عاطف عبده
هواياتي: chess

mainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond repute
افتراضي رد: العربيات ح تجنني والله ...وحالة نفسية سيئة جدا جدا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة salmonkalou مشاهدة المشاركة

شكرا يا سمير وسالم علي الرد السريع
بس مقولتليش اتعلمتوها في قد ايه بالضبط يعني عدد الساعات او الايام وهل التعليم علي الملاكي كويس لانو في واحد قلي مفيش احسن من التعليم علي التويتا النص نقل
تعليم القياده دى حاجه سهله جدا بس عاوزه دايما استمراريه وتكرار انا عن نفسى كنت بتعلم فى مدرسه القياده كنت بسوق العربيه 3 مرات فى الاسبوع وكل مره ساعتين بس وكل اسبوع اطلع على الطريق السريع 10 دقايق بس والمدرس ينزلنى المدينه على طول وانصحك ماتتعلمش على عربيات نقل فى بدايه المشوار لان العربيات النقل سهله فى سواقتها عن العربيات الملاكى لان العربيات الملاكى صغيره وتحكمك فيها فى بدايه الامر بيبقى صعب شويه وغير انك بتبقى والعربيه مش كاشف الطريق ومالك الطريق قوى غير النقل لان النقل انت بتبقى كاشف الطريق كله لانك بتبقى فوق واعلى من الاخرين ومساحه الرؤيه بتبقى كبيره وعندك مرايات جانبيه كبيره فبالتالى انت بتحس بسهوله السواقه بالعربيات النقل وسواقه العربيات النقل بيبقى ليها متعه خاصه فى سواقتها عن العربيات الملاكى وده احساسى انا شخصيا احب سواقه الاتوبيسات عن سواقه العربيات الملاكى لانه بحس انى مالك الطريق وفيه متعه خاصه فى سواقه الاتوبيسات والنقل غير الملاكى بحس انى مخنوق كده جوه العربيه الملاكى . بالتالى تعليم القياده على الملاكى الصغير هوا افضل طريق لتعليم القياده السليمه وبعد ما تبقى استاز فى سواقه الملاكى الصغير ممكن بقى تركب اى عربيه نقل او اتوبيس بسهوله بدون مشاكل
قديم 09-03-2011, 02:05 AM
الصورة الرمزية salmonkalou
salmonkalou salmonkalou غير متواجد حالياً

salmonkalou is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mainz مشاهدة المشاركة

تعليم القياده دى حاجه سهله جدا بس عاوزه دايما استمراريه وتكرار انا عن نفسى كنت بتعلم فى مدرسه القياده كنت بسوق العربيه 3 مرات فى الاسبوع وكل مره ساعتين بس وكل اسبوع اطلع على الطريق السريع 10 دقايق بس والمدرس ينزلنى المدينه على طول وانصحك ماتتعلمش على عربيات نقل فى بدايه المشوار لان العربيات النقل سهله فى سواقتها عن العربيات الملاكى لان العربيات الملاكى صغيره وتحكمك فيها فى بدايه الامر بيبقى صعب شويه وغير انك بتبقى والعربيه مش كاشف الطريق ومالك الطريق قوى غير النقل لان النقل انت بتبقى كاشف الطريق كله لانك بتبقى فوق واعلى من الاخرين ومساحه الرؤيه بتبقى كبيره وعندك مرايات جانبيه كبيره فبالتالى انت بتحس بسهوله السواقه بالعربيات النقل وسواقه العربيات النقل بيبقى ليها متعه خاصه فى سواقتها عن العربيات الملاكى وده احساسى انا شخصيا احب سواقه الاتوبيسات عن سواقه العربيات الملاكى لانه بحس انى مالك الطريق وفيه متعه خاصه فى سواقه الاتوبيسات والنقل غير الملاكى بحس انى مخنوق كده جوه العربيه الملاكى . بالتالى تعليم القياده على الملاكى الصغير هوا افضل طريق لتعليم القياده السليمه وبعد ما تبقى استاز فى سواقه الملاكى الصغير ممكن بقى تركب اى عربيه نقل او اتوبيس بسهوله بدون مشاكل
شكرا جزيلا علي الرد ...وانا سعيد بمستوي المناقشة وهدا ان يدل انما يدل علي ريادة المنتدي واعضاءه المحترمين فشكرا ليكم جميعا

HYONDAI 4 EVER 2010
قديم 09-03-2011, 02:30 AM
الصورة الرمزية kimocyc
kimocyc kimocyc غير متواجد حالياً

kimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond repute

توكل على الله أولا واخيرا..

جمد قلبك وعيش اللحظة..

وبالتوفيق إن شاء الله
قديم 09-03-2011, 02:59 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

انا بتعلم زيك يا salamon كل يوم جمعة بسوق نص ساعة او اكثر شوية. كل مرة بكون احسن من المرة السابقة. أنا بسوق عربيتى الماتركس. كل مرة بتعلم حاجة جديدة واكتسب خبرة اكبر. الحاجة الوحيدة اللى بيخوفنى هى لما فى عربية بتضرب كلكس علشان تعدينى لانى بمشى ببطئ ( حوالى 40 كيلوا فى الساعة) بخاف ان العربية تروح شمال ناحية الرصيف او ناحية اليمين واخبط فى العربية اللى بتمر جنبى. هذه هى الحاجة الوحيدة اللى بترعبنى وياريت حد ينصحنى اتغلب عليها ازاى