العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > موضوعات متميزة

موضوعات متميزة لا يسمح للأعضاء بنشر موضوعات بهذا القسم

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل ممكن تشتري سيارة هاتشباك ؟؟؟
نعم ،، ايه المشكلة 55 67.07%
لا ، مش مناسبة ليا 27 32.93%
المصوتون: 82. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 10-11-2008, 11:29 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute
افتراضي رد: السادة المسنين فوق الثلاثين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moshax مشاهدة المشاركة

عادى .. انا لسة شايف واحد عجوز يطلع 70 سنة راكب عربية بتيلز وفاتح السقف ومعيش نفسة ولاكانة عندة 20 سنة بس متهيالى هى بتفرق من وشخص لشخص كمان كلام الناس عامل مؤثر جدا فى الحكاية دى .. تركب هاتشباك فى السن دة ياراجل عيب عليك دى حريمى امال خليت اية للشباب
وكلمتين من دول يخلوا الراجل يعنى يغير راية فى ساعتها ..ptmnlo123per144
ما هو ميشيل احد ... عنده زخفلين سنه ... و عايش في المنتزه .... عنده فيراري و لامبورجيني .... وجرمــاااااء عربيات ...
كل يوم ساعت العصاري يطلع بحته على الكورنيش من اوله لاخره يخدله لفه ويشم شويه هوا و يفسح العربيه

وفي اصغر منه ... يركب الحته ال اس كلاس و لا السفن سيريس بالسواق.
انت يهمك هيه .... كلام الناس و مظهرك ..... و لا انك تستمتع بالحياه
مع ان الفيراري و الامبورجيني مظهر جاااااااااااااااااااااااا ااامد اوي
قديم 10-11-2008, 03:12 PM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tronky مشاهدة المشاركة

أنا المشكلة عندى مش شنطة العربية..........انا المشكلة عندى فى المدامptmnlo123per1116... ..........لو مسافر الساحل فى الصيف أسبوع...............الشنط ة يا دوب بتقضى.....مع العلم أنى عندى بنت صغيرة بس وكمان شنطة الميجان من أوسع الشنط فى فئتها
ده رد من الناحية العملية

يمكن يكون السبب احساسا دايما ان الحاجة الزيادة مبتخسرشي

لكن الاقل ممكن نتزنق فيه

بس ليه مادام عندك عربيتين مجبتشي واحدة سيدان للسفر و واحدة هاتشباك للمدينة

( علي فكرة ان زيك عندي عربيتين الاتنين سيدان ،، حتي المدام عندي كانت عايزه عربية عملية و فلوسها فيها ) ptmnlo123per195

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Semsem999999 مشاهدة المشاركة

سبحان الله كنت لسه بفكر في نفس الموضوع ده أنا لما أبيع اللانسر ممكن أركب حاجه صغيرة هاتشباك ومش عارف ليه قولت لأ مش سني خالص بس هو فعلا عادي بس مش عارف ليه الإحساس ده جوايا يمكن علشان كثير شباب بيركبوا الهاتش باك واتربط اسمها وشكلها بيهم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
كأنك بتكلم علي لساني يا أ / إسلام

طب ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انا حسيت ساعتها كاننا بنتكلم علي ان الواحد يروح فرح و هوا لابس شبشب

مش ناحية عملية ناحية ذوق اجتماعي ptmnlo123per1106

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam ram مشاهدة المشاركة

اذا كان اساسا البورش و الامبورجيني معظم اللي بيركبوهم فوق التلاتين .... لأن اغلب اللي تحت كده معندوش الامكانيات الماديه انه يشتريها (الكلام ده بره طبعا مش هنا)

طب هي الماتريكس مش تعتبر هاتش باك .... واقل ناس تركبها هما الشباب اللي تحت التلاتين.

.
Sam Ram باشا

طبعا اللي هيجيب بورش و لا لمبورجيني

اكيد دي هتكون عربية سابعة مش عربية اولي او تانية حتي

بخصوص الماتريكس الناس مبتشوفهاش هاتشباك

الناس في مصر بتحبها عشان شايفنها خطوة نحو العربيات الدفع الرباعي الكبيرة

و بيعيشوا مع الديفندرات و الكلام ده

يعني نجاحها امتداد لفكر الجعلصة في الشكل ptmnlo123per154

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed ibiza مشاهدة المشاركة

ممكن اشارك مع اني لسه 11 سنة علي التلاتين

انا شايف مش عيب ابدا انا والدي ايام ما جاب الابيزا كان فوق الاربعين سنة و عن نفسي انا بعشق الهاتش باك و لازم حتي لو جبت عربية سيدان لازم الهاتش تكون موجودة و طالما هاتش يبقي ابيزا

ربنا يكرمك يا حمادة و نعيش و نشوفك عريس و زوج و محام كبير اد الدنيا ptmnlo123per122

قديم 10-11-2008, 03:32 PM
الصورة الرمزية tronky
tronky tronky غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس كمبيوتر
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: السيارات - كرة القدم - التصوير - الكنولوجيا

tronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Anwer مشاهدة المشاركة

ده رد من الناحية العملية

يمكن يكون السبب احساسا دايما ان الحاجة الزيادة مبتخسرشي

لكن الاقل ممكن نتزنق فيه

بس ليه مادام عندك عربيتين مجبتشي واحدة سيدان للسفر و واحدة هاتشباك للمدينة

ما هى العربية التانية دى بتاعت المدام.......وكان الأول معاها ماروتى بس برضه أحتياجاتها كبرت شوية على الماروتى و عشان تيجيب حاجة تانية هاتش محترمة كنت هعدى الرانج اللى معايا.....أو أجيب حاجة ماشية بقالها زمن و أخاطر أن العربية ممكن تعطل كل شوية وأروح أصلحها ولا أجيب حاجة كويسة وفى الظريف ؟

ده غير أن كده كده العربيتين بيتحركوا كل يوم لأن أنا مراتى بتشتغل.....و حتى لما كانت واخدة أجازة بدون مرتب كانت برضه بتحتاج عربيتها وخصوصاً أنى ساكن فى مدينة نصر وشغلى فى الجيزة وبقعد حوالى 10 ساعات فى الشغل.......ptmnlo123per1 127

قديم 10-11-2008, 04:31 PM
الصورة الرمزية islam_galal
islam_galal islam_galal غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: Mechanical Engineer

islam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond repute
رد: السادة المسنين فوق الثلاثين

السلام عليكم

أنا متزوج و معي طفلين و بدأت بـ 127 ثم بولو
مشاوير الزواج كلها بـ 127 و بعد الزواج و الأولاد بالبولو
روحت شارم و مطروح بالعربية وز الحمد لله بتكفي
كده كده مفيش فايده ، دايما الواحد عايز زيادة
العيد اللي فات روحت مطروح و كان معايا زميل و مراته و بنت ، يعني الاجمالي 2 رجالة - 2 ستات - 3 اطفال و الشنط و سافرنا و جينا و الحمد لله ptmnlo123per154
المهم النفس و سيبك من كلام الناس عشان تبقي الدنيا أحلي

مقولة مأثورة (اللَّهُ يَنْصُرُ الدَّوْلَةَ الْعَادِلَةَ وَإِنْ كَانَتْ كَافِرَةً وَلَا يَنْصُرُ الدَّوْلَةَ الظَّالِمَةَ وَإِنْ كَانَتْ مُؤْمِنَةً)
قديم 10-11-2008, 07:09 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

والله يا احمد الموضوع ده جه على اكبر جرح عندى من ناحية العربية ptmnlo123per144

وهحكيلكم حكايتى

قبل ما اتجوز كنت عايش بعربية الحاجة (كيا برايد عصفورة) كانت شايلانا ومازالت الحمد لله من 96 لحد دلوقتى

مشاوير افراح عزومات نقل كل حاجة

يكفى اننا كنا بنروح بيها مطروح (قبل ما اتجوز) والدتى واخواتى الصغيرين 10 و 15 سنة وانا ووليد اخويا وزوجتة يعنى 6 افراد وطبعا بشنطنا بكل حاجة وغير كده الحاجة لازم تتسوق من مشوار مطروح وبنرجع معانا شنط اكتر من اللى روحنا بيها

وافتكر برضو ان حاجة النقاشة بتاعة شقتى اتشالت كلها فى العربية وكان راكب فيها ناس برضو بصراحة عمرها ما دايقتنا او عجزتنا فى حاجة ممكن تكون بتاخد وقت فى تظبيط حط الحاجة شوية بس مش للدرجة

علما بان شنطة البرايد (هاتش باك) صغيرة فعلا والكنبة مش بتتنى (غير قابلة للطى) فما بالكم بالعربيات اللى الكنبة فيها بتتنى !

لما اتجوزت وجيت اشترى عربيتى كان نفسى اجيب برايد هاتش باك برضو لولا المدام ptmnlo123per152 اعترضت على الهاتش باك وكانت وجه نظرها برضو الشنط والسفر والعيال لما تكبر الخ الخ
وانا قولت برضو يبقى تغيير والواحد يستمتع بانة مركب سبويلر ptmnlo123per1118

وادينى متجوز بقالى 3 سنين اهوه والعيال لسه بلى وشنطتين تلاتة بيقضونا فى اى سفرية والعربية من جوه (صالون) هيا هيا ابعاد الهاتش باك ومش حاسس باى فايدة

بالعكس الهاتش باك التوازن بتاعها افضل والمناورة اسهل لان العربية اقصر

وبقيت كل ما اخد خبطة فى الرفرف الورانى يمين او شمال او ابقى مضطر اركن فى مكان ديق او الف فى حارة ديقة اتحسر على انى مجبتش عربية هاتش باك

دلوقتى انا شايف ان العربية السيدان ممكن تكون ستايل اقرب للكلاسيك لكن الهاتش باك هيا المرادف الحقيقى للسيارة العملية فى بلدنا ديه

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش