العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 05-04-2013, 04:11 PM
الصورة الرمزية ahmedraafat00
ahmedraafat00 ahmedraafat00 غير متواجد حالياً

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold
افتراضي رد: سؤال بخصوص قاعدة الفتيس والشكمان

شكرا يا استاذ احمد عالرد انا حاولت امسك المسمار ده لقيته ناشف ومش بيلف بسهوله هبقى اخد بنز ولا حاجه واجرب الفه اشوفه هيتلف ولا لا
انا نزلت النهارده بالعربيه مشوار طويل واكتشفت انى هحتاج الحم الشكمان لان فى صوت جاى من تحت بيقول ان فعلا فى حته عايزه تتلحم بس سؤال بقى هل من السهل ان الراجل بتاع الشكمان يفك الماسوره ويلحمها من غير ما يفك قاعدة الفتيس ولا يجي جنبه ؟ وبالنسبه لو فكرت اركب ماسوره كامله ياترى سعرها فى حدود كام ؟
حاجه تانيه : انا وانا ماشى بالعربيه النهارده وماشاء الله عليها كانت زى الفل وجايب بيها 100 110 وكانت تمام بس الحاجه الوحيده اللى ضايقتنى شويه ان فى اصوات حاسسها تحت زى صوت خبط تحت العربيه بركن على جنب وانزل ابص مش بلاقى اى حاجه لامسه الارض عشان تخبط او تحك مع العلم ان العفشه عندى تقريبا سيئه جداااااا
اخر حاجه : انا بلاحظ انى لما بدى غيار بحس بصوت الغيار من الفتيس من تحت صوت الغيار من تحت العربيه هل ده عادى ولا كده فى مشكله وممكن تكون ليها علاقه بموضوع القاعده ده ؟

قديم 05-04-2013, 04:15 PM

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold

شكرا يا استاذ احمد عالرد انا حاولت امسك المسمار ده لقيته ناشف ومش بيلف بسهوله هبقى اخد بنز ولا حاجه واجرب الفه اشوفه هيتلف ولا لا
انا نزلت النهارده بالعربيه مشوار طويل واكتشفت انى هحتاج الحم الشكمان لان فى صوت جاى من تحت بيقول ان فعلا فى حته عايزه تتلحم بس سؤال بقى هل من السهل ان الراجل بتاع الشكمان يفك الماسوره ويلحمها من غير ما يفك قاعدة الفتيس ولا يجي جنبه ؟ وبالنسبه لو فكرت اركب ماسوره كامله ياترى سعرها فى حدود كام ؟
حاجه تانيه : انا وانا ماشى بالعربيه النهارده وماشاء الله عليها كانت زى الفل وجايب بيها 100 110 وكانت تمام بس الحاجه الوحيده اللى ضايقتنى شويه ان فى اصوات حاسسها تحت زى صوت خبط تحت العربيه بركن على جنب وانزل ابص مش بلاقى اى حاجه لامسه الارض عشان تخبط او تحك مع العلم ان العفشه عندى تقريبا سيئه جداااااا
اخر حاجه : انا بلاحظ انى لما بدى غيار بحس بصوت الغيار من الفتيس من تحت صوت الغيار من تحت العربيه هل ده عادى ولا كده فى مشكله وممكن تكون ليها علاقه بموضوع القاعده ده ؟

قديم 05-04-2013, 04:26 PM

وهل فى مشكله لو مشيت بالعربيه مشوار الاسبوع الجاى قبل ما الحم الشكمان ؟

قديم 12-04-2013, 02:58 PM

انا النهارده روحت لحمت الشكمان وأتعمل بسرعه جدا ومخدش وقت والراجل محتاجش يفك ولا قاعدة فتيس ولا حاجه
بس ليا ملاحظه انا بلاحظ انى لما اضغط دبرياج بحس بصوته تحت العربيه يعنى لما بضغط دبرياج ولما بدى غيار بحس برد الفعل ده من تحت العربيه هل ده شئ طبيعى لو أفترضنا ان العربيه عاليه وقديمه و العزل بتاعها مش حلو ولا ده معناه ان فى مشكله ؟

قديم 12-04-2013, 09:20 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

انا اعتزر عن التاخير فى الرد .... ما كنش عندى انترنت خالص
الى عمله بتاع الشكمان هو المتوقع ....هو الى كان يقول انه عاوز يفك القنطرة و لا لأ ... و الحمد لله انه محتاجش يفك القنطرة
اعتقد حضرتك ممكن تشوف ميكانيكى تانى يشوف اخبار الفتيس ايه ... احتمال يكون فيه مشاكل فى الاسطوانة او الديسك