العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 30-07-2009, 10:42 AM
salahabdelnabi salahabdelnabi غير متواجد حالياً

salahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these parts
افتراضي رد: ما تيجي تقول رأيك في تدهور الاخلاق في مصر

والله انا شايف ان المشكلة كلها اساسها الضمير
والضمير هو العقل الباطن اللى اتفطر على فطرة الخالق عز وجل من اتباع الحق وكره الباطل بكل مافى الكلمتين من معانى
ولما الضمير نام وبقى فى غيبوبة اصبح الانسان مرتعا لكل وساوس النفس قبل وساوس الشيطان لان النفس كما اخبر رب العزة النفس امارة بالسوء واصبح مالهاش لجام اللى هو الضمير
وبالبلدى كده ان غاب القط العب يافار وزاى ماقال الاستاذ اسلام احنا اتربينا صح فى زمن غلط وكان نفس احساسى تجاه والدى رحمة الله عليه واللى بادعى ربنا ليل ونهار انه يجعلها فى ميزان حسناته
واللى زود البلة طين ان الناس زمان رغم مشاكلها وفقرها لكن الضمير كان صاحى والرضا كان موجود
لكن دلوقتى عرفو اللى بالى بالك يشغلونا بالجرى ورا لقمة العيش ولو اتحلت مشكلة العيش يبقى تشفير الدورى ونذيع والا مانذيعش ولو دى كمان اتحلت يبقى نظام الثانوية العامة وبرضه لو اتحلت يبقى هايطلعولنا بأى حاجة تشغلنا عن عمايلهم السودة ......... ليه عشان ماعندوهمش ضمير
و بالتالى الاب سايب البيت عشان يعمل فلوس لولاده ولو موجود معاهم بقى زاى قلته مالوش كلمة والام مدلعة بناتها ومهننة صبيانها ومابقاش فى الغيرة والنخوة على حريمنا والكل بينهب عشان بس يقدر ياكل ويعيش ويسكن
الضمير ياسادة اساس كل شىء
عندك ضمير هاتحكم بالعدل ....... الكل هايعيش فى امان ....... الرضا والقناعة هاتبقى فى قلوب الناس
الحق هايسرى على الكل ........... الباطل مش هايبقالو مكان
واحب استشهد بقصة رسل كسرى لأمير المؤمنين سيدنا عمر بن الخطاب رضى الله عنه وارضاه
لاقوه نايم تحت شجرة متوسد نعليه دون حراسة فماذا قالو
حكمت فعدلت فأمنت .......... فنمت ياعمر
وحفيده خامس الخلفاء الراشدين غة عهده كانت الذئاب ترعى مع الحملان من عدله
والعدل نابع من الضمير
يبقى المشكلة اساسها ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وحلها ايه؟؟؟؟؟؟

عجبي علي العجب العجيب العجاب
لما الحقيقة تطل بعد احتجاب
و تروح و تحلا وفجأة تصبح مفيش
كمثل طراطيش بحر ياما خد و جاب

عجبى !!( صلاح جاهين )
قديم 30-07-2009, 09:16 PM
الصورة الرمزية gadix
gadix gadix غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس برمجيات

gadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud of

و الله مش عارف اقولكم ايه
بس واضح ان موضوع التربية ده مشترك
انا كمان لقترة كبيرة جدا كنت زعلان ان والدي طيب و مطلعني انا و اخواتي طيبين في عالم كله غيلان
بس رجعت و فهمت ان ده احسن ما ابقي ظالم
المشكلة اننا بنتكلم عن بلدنا و ارضنا و اهلنا و ترابنا
انا بسافر كتير و للاسف بشوف بلاد لا تقارن بينا في جانب من الجوانب
و للاسف شوارعهم انضف من شوارعنا
التعامل في المحلات و المكاتب الحكومية غير عندنا
العربيات في الشوارع ماشية بنظام
و قيس علي كدة كل حاجة
احنا علمنا العالم من فجر التاريخ القراءة و الكتابة و للاسف بقينا في ديل الامم

سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اكبر و الحمد لله علي نعمة الاسلام و رضيت بالله ربا و بالاسلام دينا و بمحمد صلي الله عليه و سلم نبيا و رسولا

اكتب ان شاء الله ولا تكتب انشاء , بارك الله فيكم
قديم 30-07-2009, 11:34 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

انا عن نفسي ماعدتش بفتح شباك عربيتي لا صيف ولا شتا
الواحد بيقابل ناس ما يعلم بيها الا ربنا لدرجه اني فكرت ارجع الامارات تاني
حصل معايا موقف من اسبوع
ماشي في الشارع و واحد زنق عليا و عاوز يدخل شارع شمالي و هو جاي من اقصي اليمين
و مش عاوز يعديني المهم ان الباشا يدخل الشارع و طز في اي حد المهم قرصت و ماعدتوش لاني ما بحبش
السواقه بالدراع و انه يستضعف اللي راكب عربيه جنبه
شتمني بالزماره روحت فاتح الشباك و شتمته
مر يوم و اتنين و تلاته
و فجأه الاقي الباب بيخبط و الغفير تحت بيقولي فيه ناس عاوزينك يا باشا
ببص لقيته الواد و العربيه افتكرته
و جاي و جايب معاه جوز صحابه و يقولي انزل نتفاهم
و قعد يشتم في الشارع و عاوز يكسر العربيه و الناس مسكوه و اخد بعضه و مشي و قعد
يحلف و يقول و الله لمكسرهالك و ابقي قابلني في شارع كده و حتشوف اللي حيحصلك
بمنتهي الهدوء نزلت اخدت بعضي روحت علي الاسم
و كنت عملت تحرياتي و من رقم عربيته عرفت ساكن فين و اسمه الثنائي
و روحت لضابط زميلي في القسم عملت فيه محضر و الضابط اخد بياناته
الكلام دا الساعه 11 بالليل بعد ما جه البيت ب خمس ساعات
الساعه 12 بالليل لقيت والدي بيكلمني بيقولي تعالي لان الواد و ابوه هنا و جاين يعتذروا
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اه يا عالم جبانه ما بتجيش غير بالعين الحمرا
مش حقولكم مسكت الواد و ابوه مسحت بكرامتهم البلاط خليت ابو الواد نازل من البيت عنيه مدمعه
و كلام من نوعيه ابنك مش متربي و انت ما عرفتش تربيه و كلام يوجع و والدي عمال يهدي فيا
و المهم بعد القاعده الكل اجمع ان طالما جه بيتي اروح اتنازل عن المحضر
قولتلهم اوك يجي معايا بكره اتنازل له
يقوم الواد رادد و يقولي ما انا كمان كنت ممكن اعمل فيك محضر و انا مش حاجي معاك انا مش بروح اقسام!!
قولتله غصب عنك كنت حتروح بكره و تتعرض علي النيابه و حتتبهدل احلي بهدله و الشرطه العسكريه تتصرف معاك (لانه في الجيش)
و والدي برضه جه عليا و قالي روح اتنازل
و انا ما روحتش اتنازلت و سايب المحضر لحد ما يبعتو يجيبوه و اروح النيابه اتنازل علشان يتربي شويه.
من الاخر ماعدش فيه اخلاق و الناس بقت وحشه ولازم تعرف تاخد حقك علشان تعيش في البلد دي

حـازم خـضـر

قديم 26-09-2009, 01:50 PM
الصورة الرمزية Payoo
Payoo Payoo غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان سيء الطباع يتطلع إلى الحسن
التخصص العملى: Administrator Network
هواياتي: Sports

Payoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

و جاي و جايب معاه جوز صحابه و يقولي انزل نتفاهم
ptmnlo123per1125
يانهاااااااااااااااار ملون بلون غامق يا حازم
هو أنت وقعت مع جماعه من إللي رجاله عندهم بيتجوزا بعضهم

ptmnlo123per145
لاااااااااااااااااااااااا اااااا أنت المفروض تبلغ شرطة الأداب على الموضوع جوز صاحبه ده
قديم 26-09-2009, 07:55 PM
الصورة الرمزية كومندا
كومندا كومندا غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: بروفسير فى حتى
هواياتي: النت والسيارات

كومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond repute

خليك كول وبيس يامان وبلاش ***** بقا بس ايه الروشنه دى ويلا نسقط البنطيل ونبين ال......... ايه رايك فى المزه دى
هما دول الشباب الحلوين بتوع الايام دى شباب جامدين اخر حاجه
ميعرفوش طريق المسجد غير يوم الجمعه بس ده لو صحيوا من النوم وراحوا يصلوا
ولو سالة واحد منهم انته حافظ كام سوره فى القران هيقولك انته قديم اوى
بقا زمن الفهلوه والحق بالدراع ومفيش حاجه اسمها اصول
كل واحد ماشى بدماغه وفاكر انه هوه احسن واحد فى الكون
وانتشار المخدارت والبلاوى على الموبيلات والطيب بقا عبيط والبلطجى بقا رجــــــــــــــــوله
وحسبيى الله ونعم الوكيل

التعديل الأخير تم بواسطة AbOnOrA ; 26-09-2009 الساعة 08:26 PM سبب آخر: يراعى انتقاء ما يليق من الالفاظ