العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 04-09-2011, 11:43 AM
ahly_sniper ahly_sniper غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله

ahly_sniper has a spectacular aura aboutahly_sniper has a spectacular aura about
افتراضي رد: ارجو المساعدة فى زيرو لانسر ولا هيونداى ار بى ولا سيراتو

السلام عليكم
بص بقي ياباشا انا بقالي 11 شهر بدور في العربيات علشان اشتري عربيه بس نا حاجيبلك من الاخر لان الفرق بينك وبيني انك عاوز مانيوال لكن انا للاسف ماينفعنيش غير اوتوماتيك علشان الزحمه والمشي في وسط البلد كتير
اولا ومع احترامي لرايك انا انصحك ب لانسر 1300 لانك حتجيب مانيوال لو كانت اوتوماتيك كنت اقولك 1600 فحرام انت اولي بالفلوس دي وتجيب 1300 احسن ووممكن كمان تجيبلك الفئيه السوبر اكشن او الهاف سبورت واهو كمان توفر بنزين
ثانيا السيراتوا عيب العفشه اللي فيها مع جنوط 17 بس لكن فيها عيب تاني انها بتسحب بنزين ومن الاخر كده مدام حتجيب مانيوال السيراتو مش حتريحك
الصني سوبر صالون عربيه 10 علي 10 عيبها بس بالنسبه لي انها ضيقه لكن زي ماقالك الاخ الفاضل ب103 تشتري اعلي فئه اوتوماتيك فيها
الار بي مانصحكش بيها العربيه مافيهاش اي كماليات وغاليه وقطع غيارها غير متوفره حاليا ومش حتبقي رخيصه كمان فيها عيب خطير الصاج بتاعها لو حصلت فيه اي حاجاه لازم يتغير مش بيترد لان كله تعريجات
ولو عايز توفر فلوس هاتلك النيو اسكنت 2011 العاديه العربيه دي 100% بس لو عرفت تجيبها لانها مش بتنزل وممكن الريو 1400 دا لو حتجيبها مانيوال ولو اوتوماتيك هاتلك ال1600
المهم من الاخر لو عايز نصيحتي وانت عايز مانيوال هاتلك لانسر 1300

قديم 04-09-2011, 09:07 PM
dr.wael7yran dr.wael7yran غير متواجد حالياً

dr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahly_sniper مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
بص بقي ياباشا انا بقالي 11 شهر بدور في العربيات علشان اشتري عربيه بس نا حاجيبلك من الاخر لان الفرق بينك وبيني انك عاوز مانيوال لكن انا للاسف ماينفعنيش غير اوتوماتيك علشان الزحمه والمشي في وسط البلد كتير
اولا ومع احترامي لرايك انا انصحك ب لانسر 1300 لانك حتجيب مانيوال لو كانت اوتوماتيك كنت اقولك 1600 فحرام انت اولي بالفلوس دي وتجيب 1300 احسن ووممكن كمان تجيبلك الفئيه السوبر اكشن او الهاف سبورت واهو كمان توفر بنزين
ثانيا السيراتوا عيب العفشه اللي فيها مع جنوط 17 بس لكن فيها عيب تاني انها بتسحب بنزين ومن الاخر كده مدام حتجيب مانيوال السيراتو مش حتريحك
الصني سوبر صالون عربيه 10 علي 10 عيبها بس بالنسبه لي انها ضيقه لكن زي ماقالك الاخ الفاضل ب103 تشتري اعلي فئه اوتوماتيك فيها
الار بي مانصحكش بيها العربيه مافيهاش اي كماليات وغاليه وقطع غيارها غير متوفره حاليا ومش حتبقي رخيصه كمان فيها عيب خطير الصاج بتاعها لو حصلت فيه اي حاجاه لازم يتغير مش بيترد لان كله تعريجات
ولو عايز توفر فلوس هاتلك النيو اسكنت 2011 العاديه العربيه دي 100% بس لو عرفت تجيبها لانها مش بتنزل وممكن الريو 1400 دا لو حتجيبها مانيوال ولو اوتوماتيك هاتلك ال1600
المهم من الاخر لو عايز نصيحتي وانت عايز مانيوال هاتلك لانسر 1300
الكلام ده من الاخر

Dr.wael el7yran
قديم 04-09-2011, 09:16 PM
dr.wael7yran dr.wael7yran غير متواجد حالياً

dr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond repute

بص انا معايا اللانسر عربية تحفة و روعة و جميلة في السواقة
بس هي غتتة شوية من جوه
السيراتو رياضية شقية مستفزة بس المقارنة بين الياباني و الكوري ظالمة تماما
يعني لو الشكل مهم عندك السيراتو تكسب
الاربي دي غالية جدا على الفاضي
لا امان و لا وسع و لا اوبشن زيادة و صاجها فعلا مينفعش للصنايعية
الصني حمارة شغل بس مع اعتذاري لمحبي الصني غتتة و سواقتها موش حلوة
يعني اي واحد معاه صني لما بيركب اللانسر بيحس بفرق السواقة الملحوظ بشدة
انا رأي من حيث الترتيب
لانسر
شيل الاربي و حط مكانها النترا الشكل القديم (نفس السعر مع الفرق الرهييب لصالح الالنترا)
سيراتو
صني
وده رأيي الشخصي و عن تجربتي الشخصية انا و اصحابي
و الله الموفق
و تقبل سلامي

Dr.wael el7yran
قديم 13-09-2011, 12:57 PM
ahly_sniper ahly_sniper غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله

ahly_sniper has a spectacular aura aboutahly_sniper has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.wael7yran مشاهدة المشاركة

بص انا معايا اللانسر عربية تحفة و روعة و جميلة في السواقة
بس هي غتتة شوية من جوه
السيراتو رياضية شقية مستفزة بس المقارنة بين الياباني و الكوري ظالمة تماما
يعني لو الشكل مهم عندك السيراتو تكسب
الاربي دي غالية جدا على الفاضي
لا امان و لا وسع و لا اوبشن زيادة و صاجها فعلا مينفعش للصنايعية
الصني حمارة شغل بس مع اعتذاري لمحبي الصني غتتة و سواقتها موش حلوة
يعني اي واحد معاه صني لما بيركب اللانسر بيحس بفرق السواقة الملحوظ بشدة
انا رأي من حيث الترتيب
لانسر
شيل الاربي و حط مكانها النترا الشكل القديم (نفس السعر مع الفرق الرهييب لصالح الالنترا)
سيراتو
صني
وده رأيي الشخصي و عن تجربتي الشخصية انا و اصحابي
و الله الموفق
و تقبل سلامي
كلامك مظبوط ياباشا بس انا شايف ان السيراتو احسن من الالنترا القديمه

قديم 14-09-2011, 12:38 AM
maro007 maro007 غير متواجد حالياً

maro007 is a name known to allmaro007 is a name known to allmaro007 is a name known to allmaro007 is a name known to allmaro007 is a name known to allmaro007 is a name known to all

لانسر طبعاً و كفاية أنها يابانى و الفتيس الجديد بتاعها ستيبترونيك و قوية ومعمرة