العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > دايو العام

دايو العام شركة سيارات كورية حققت بعض النجاح و بسبب مشاكل تمويلية أصبحت مملوكة للعملاق اﻷمريكى GMC

قديم 10-12-2011, 09:14 PM
الصورة الرمزية ahlawy82
ahlawy82 ahlawy82 غير متواجد حالياً

ahlawy82 is on a distinguished road
افتراضي رد: خروج دخان ابيض من الشكمان عند التدوير

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

100 جنية فك الوش وتركيبة
جوان وش سلندر معرفش عندك بكام بس نقول 50 جنية
طقم جلد صباب 60 جنية
مصنعية خراط 50 جنية

معلش يا ريس ... انا معايا لانوس 2004 كانت عاملة 147000 كيلو .... بعد ما لبستها (( مش اشتريتها )) بيقولولي عربيتي الموتور خفيف فيها برضه .. وبتاكل ربع او نص كيلو زيت كل 1000 كيلو ... وواحد زميلي قاللي انه عاوز تركيب شنبر ...
بس بيقوللي هيتكلف الف جنييه ؟؟؟؟؟؟

وبصراحة انا مش فاهم لاني لسة جديد ..؟؟؟
هو طقم الشنبر هو جلد الصباب ؟؟؟
متابع باهتمام ........:w6w2005041122363 76d

معا

قديم 10-12-2011, 09:59 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahlawy82 مشاهدة المشاركة

معلش يا ريس ... انا معايا لانوس 2004 كانت عاملة 147000 كيلو .... بعد ما لبستها (( مش اشتريتها )) بيقولولي عربيتي الموتور خفيف فيها برضه .. وبتاكل ربع او نص كيلو زيت كل 1000 كيلو ... وواحد زميلي قاللي انه عاوز تركيب شنبر ...
بس بيقوللي هيتكلف الف جنييه ؟؟؟؟؟؟

وبصراحة انا مش فاهم لاني لسة جديد ..؟؟؟
هو طقم الشنبر هو جلد الصباب ؟؟؟
متابع باهتمام ........:w6w2005041122363 76d

معا
لا يا استاذ اهلاوى الموضوع بيزيد شوية
اولا لازم الوش يتعملة نفس الكلام اللى فوق (جلد صباب+ رودية)
وهايزيد عليك الاتى
طقم شنبر 120 جنية
طقم جوانات معرفش بكام لكن تقديرى 200 جنية
2جركن زيت (شل هلكس)+فلتر زيت 170
2 صفيحة بنزين 36 جنية
مصنعية ميكانيكى 300 جنية
تظبيط وش السلندر 70 جنية
المجموع كدة 900جنية

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 10-12-2011, 10:00 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

ملحوظه:-
الكلام دة هايتعمل لو ان الشمايز عندك مظبوطة انما لو فيها عتب او مسلخة هانعمل 4 شمايز بـ 200 جنية

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 10-12-2011, 10:09 PM
الصورة الرمزية sharooo
sharooo sharooo غير متواجد حالياً
من انا؟: سعادتي في مساعده الناس وحل مشاكلهم المستعصيه
التخصص العملى: الاشراف على شركات صيانه وعمرات محركات الديزل
هواياتي: صيانه السيارات-تكنولوجيا محركات البنزين والديزل-الكره الطائره

sharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond repute

السلام عليكم
طقم الشنبر غير طقم كوتش الصباب خالص
انا رايي يا ريت تروح تقيس كبس المتور في بنزينه شل الي في شارع الهرم .....ولو المتور كبسه خفيف يستحسن تغير المتور كله ومتعملش عمره..لان قطع الغيار الي هتجيبها مش هتكون اصليه زي الي فيها.ده غير انك هتلاقي رفايع المتور (المارش والدينامو والكومريسور والرشاشات والحسساسات....)هتغيرهم حاجه ورا حاجه
وبعدين متخليش الناس تدايقك وتقفل نفسك من العربيه الي لسه شاريها.لازم تفهم كويس ان اي مستعمل بيحتاج مصاريف وبالذات لو كوري
وياريت تحسب مصاريف العربيه قبل ما تبدا تصرف عليها ولو لقيتها كتير ممكن تفكر تبيعها وتجيب غيرها..وزي ما بيقولو خساره قريبه احسن من مكسب بعيد.

واخيرا؟؟خلى حكمك على الحاجات من خلال صلاه الاستخاره.وخاصه الحاجات الي متعرفش فيها

اتق لله حيثما كنت...واتبع السيئه الحسنه تمحها...وخالق الناس بخلق حسن
اللهم احسن وقوفنا بين يديك ولا تخزنا يوم العرض عليه
اللهم اغفر لنا ولوالدينا ولمن له حق علينا
قديم 11-12-2011, 02:02 AM
الصورة الرمزية ahlawy82
ahlawy82 ahlawy82 غير متواجد حالياً

ahlawy82 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sharooo مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
طقم الشنبر غير طقم كوتش الصباب خالص
انا رايي يا ريت تروح تقيس كبس المتور في بنزينه شل الي في شارع الهرم .....ولو المتور كبسه خفيف يستحسن تغير المتور كله ومتعملش عمره..لان قطع الغيار الي هتجيبها مش هتكون اصليه زي الي فيها.ده غير انك هتلاقي رفايع المتور (المارش والدينامو والكومريسور والرشاشات والحسساسات....)هتغيرهم حاجه ورا حاجه
وبعدين متخليش الناس تدايقك وتقفل نفسك من العربيه الي لسه شاريها.لازم تفهم كويس ان اي مستعمل بيحتاج مصاريف وبالذات لو كوري
وياريت تحسب مصاريف العربيه قبل ما تبدا تصرف عليها ولو لقيتها كتير ممكن تفكر تبيعها وتجيب غيرها..وزي ما بيقولو خساره قريبه احسن من مكسب بعيد.

واخيرا؟؟خلى حكمك على الحاجات من خلال صلاه الاستخاره.وخاصه الحاجات الي متعرفش فيها

بصراحة مشكورين جميعا علي المساعدة

بس فعلا انا الدنيل ظلمت في وشي
الحمد لله ... قدر الله وما شاء فعل