العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 05-11-2010, 11:46 AM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أدب الرحلات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد بدر1978 مشاهدة المشاركة

كفاية اكل يا عم حازم كدة حرام بدل ما اقول على السر

قووووووووووووول
قول وطلع الفضايح علشان نعرف نمسك عليه حاجة بدل ما هو ماسك على البشرية كلها وبيتحكم فيهم
قول خلينا نعرف نعمل فيه حاجة
يا خوفي على ما اخلص يروح ماسح اللي بنقوله ده

اه
مهي كوسة بقى
ههههههه

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 05-11-2010, 12:06 PM
الصورة الرمزية sad-bird

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

مقال (2)

اللـــــــــحــمــة

اللحمة بـــ 65 جنيه وأيام الاعدادى كانت ب68 قرش
رحمة الله عليك ياسادات
منعت اللحمة شهر
علشان سعرها ينزل طول الدهر
وعجبى

الله يرحمه
لكنا انا فاكر ان على أول ايام بابا حسني كانت اللحمة لسه بخيرها برضة مكنتش ضربت قوي كده
وعلى ما اذكر اني كنت بنزل اشتريها من واحد وانا في ثانوي ب 10 جنية ايام ما كانت رفعت ل 13 ( 2 جنية والناس كانت بتلطم النهاردة بترفع 5 و 10 والناس بتعيط بس ) اتاري الجزار ده كان لسه فاتح جديد وبيربي زباين والعيلة كلها عرفت مني مكانه وبقو كلهم زباين عنده دول 2 جنية فرق ياعم هههههههه
ده غير مشروع الخطارة اللي اتكلمت عليه قبل كده واللي كان مغرق الاسواق بمنتجاته كانت اللحمه فيه ب 6 و 7 و8 لما كانت بتنزل وبالتالي الاقبال على الجزارين بيكون اقل
حاليا الجزارين وبتوع الفراخ عاملين زي البورصة الدولار رفع يرفعو معاه الدولار نزل ينزلوا معاه وتروح الصبح تلاقي الحاجة بسعر واخر النهار تلاقيها بسعر تاني خاااااااااااااالص ايه ياعم محنا واخدين منك الصبح بكذا لأ اصل جالي تليفون السعر زاد
اموت واعرف مين اللي بيتصل وبيحدد السعر على اساس ايه

اماعن قصة المنع لمدة شهر او سنوات حتى فدي سياسية اقتصادية بحته لكن لو طبقناها او اتكلمنا فيها هيقولو علينا شيوعيين وهي كما ذكرها احمد زكي في احد افلامه حارب الغلاء بالاستغناء
يعني من الأخر الحاجة اللي تعتبر كماليه او غير ضرورية يبقى نستغني عنها حتى يخفض سعرها والسعر بيتخفض بطريقتين

اما ان المنتج قابل للفساد وله صلاحية وبالتالي لازم التاجر ينزل بالسعر بتاعه علشان يتلص منه ويقول خسارة قريبة ولا مكسب بعيد رغم انه في كل الاحوال كسبان لكن هامش ربح اعلى من المعقول واي نسبة اقل من كده تعتبر خسارة بالنسباله رغم انه كسبان لكنه لا يكفيه

اما المنتج فيه قصور في الانتاج او الكم وبالتالي بنسيب فرصة لانتاج اكبر كميه منه وبعدين ننزل كلنا نشتري سواء كان الموضوع ده سياسية جماعية او فردية ولكن بالطبع التأثير بيكون من الجماعي اكثر قوة وبالتالي التاجر او الموزع بيكون عنده وفرة من الانتاج وفيه توائم بين العرض والطلب وبالتالي الاسعار بتكون معقوله مش رخيصة قوي لكنها برضة مش غاليه قوي
وابسط مثال ليها ممكن يطبق هو اللحوم لو سيبنا فرصة للمربين الغير جشعين للتربية هيبقى فيه وفرة عندهم اكبر وهيبقى فيه عدد رؤوس اكتر وهيبقى فيه وفرة في الوزن للدبيحة نفسها لانها كل ما تتربي وتتعلف كويس بتطلع انتاج لحوم كويس وبالتالي الانتاج هيزيد في الناحيتين عدد الرؤوس ، وزن الراس الواحده

مثال اخر لتوفير الانتاج هو ما تقوم به الدولة من منع الصيايدين من الصيد فترات شهور التكاثر للأسماك مايو ويونيو ويوليو
ليه بيتمنع الصيد في الفترة دي
لان الاسماكم بتتكاثر وبتبيض البيض بتاعها في التوقيت ده
طيب وايه اللي هيحصل لما امنع الصيد
هبطل اصطاد سمك امهات او سمك كبير عاوز يبيض وبالتالي همنع الاكل السمك المحلى 3 شهور في مقابل اني الاقي وفرة في السمك بعد كده لمده 9 شهور

وهكذا وهكذا
زي حمله خليها تصدي وموديلها يعدي اللي هنا في المنتدي

قديم 05-11-2010, 12:15 PM
الصورة الرمزية sad-bird

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

يا عم الحج انا كان عدد مشاركاتي معدي 6100 مشاركه فوجيئت لقيتهم اقل من 6000 عمال تمسح مشاركتنا وحياتك عندي يا حزومه لحسبلك المشاركه الواحده ب 5 جنيه شوف انتا بقا مسحت كام مشاركه علشان هفلسك في المقابله الجاية

يعني هتاخد 500 المقابلة الجاية
يا بلاااااااااااااااااااااش
امسح ياعم حازم امسح ولا يهمك بس هات الحساب او باول لو سمحت علشان مبنحبش الشكك

هناك يد خفيه تعبس بالصفحات ومشاركاتي قلت يجي 100 مشاركه انا هرفع قضية واطالب بالتعويض

هو انا بردك قولت كدا زيك بالظبط اصل مكنش في حد غيره هو اللي يقدر يعمل كد اعلي اساس انه كان عايز ينتقم بس قولت ده لسه مخدش كلمة السر اومال مين اللي عمل المصيبة ديه طلع عم حازم هو اللي عمال بينخرب في الموضوع بس اما اشوفك بس يا حزومه .. وبعدين هيه يعني جت علي المنتدي في موال الكوسه البلد كلها دلوقتي بقية عبارة عن قدرة فول مليانه كوسه متسبكه في صلصله مضروبه
كوووووووووووووووووووووووو ووووووسة

انا قلت من بدريييييييييييييييييييي دخولك انت وابو نسمة الموضوع علشان العداد يشتغل ولما قلت لعم خلاد على موضوع العداد اقعد يتريق عليا بس انا كنت واخد بالي من الاتنين عداد المشاركات وعداد االمشاهدات اللي كانت اخر مرة ابص عليها يوم ما كنا بنتكلم في اخر مراجيح وكانت 12 الف بعد الزياده 1000 في يومين اثنين فقط بسبب المراجيح الكتير
ومن يومها لغايه النهاردة ومفيش اضافات كثير في الموضوع والناس نسيت اصلا الموضوع فزاد المشاهدات في شهر بحالة 3 الالف بس

اما ابو دنيا وابو نسمة عاوزين يفرحاو باساميهم منوره في اعلى المشاركات بس وسبحان الله على الرغم انهم ميعرفوش بعض قبل كده الا انهم تلاقيهم من بدري وهما داخلين قافيه لبعض علشان الموضوع ده

يا باشا هتلاقيه كل دماغ حد وهو ماشي راح حبسه حبس انفرادي

انا برضة يا ابو دنيا
مااااااااااااااااااااشي
على اساس اني ماشي باكل على نفسي والا ايه
ANAA 7TG

قديم 05-11-2010, 12:22 PM
الصورة الرمزية sad-bird

ولسة لما العيد يقرب كمان حنسمع على شهداء طابور اللحمة زى ما سمعنا عن شهداء طابور العيش

هانت كلها 10 ايام ونتفرج اذا كان الجازرين بيبيعو الكيلو قايم النهاردة ب40 و 45 امال يوم العيد هيبقى بكام

انا كا اسكندرانى ما بحبش اقعد فى اسكندرية فى الصيف من الزحمة اللى تخنق فاول حتة بفكر فيها انى اهرب على مطروح
فعلا مدينة جميلة جدا واهلها ناس طيبين جدا واسعارها معقولة

ابقى شوفلي حته معاك علشان انا كمان بتخنق من الزحمة

بس يا ريس انت مش عاوز تروح مطروح علشان اهلها طيبين ولا الزحمة
انت رايح لاسباب اخرىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى ىىىىىىىىىىىىىى

مثنى وثلاث ورباع صح يا ابو نسمة
ههههههههههههههههROS E4U

كدة تشك فيا يا ابو عمو عيب عليك انا عمرى ما اكلك حاجة

الراجل بيقول احتمالات حد جاب سيرتك والا اللي على راسه بطحة
وبعدين ما انت بكرة تعملها فيا انا وابو دنيا وكل ما نقول حاجة مش على مزاجك تشييييييييييييل مهي كوسة بقى

طيب يا احمد ابقى حاسبة معاك على ال60 مشاركة اللى اكلهم معاة

60 بس يمكن قصدك 600 ونسيت لاصفر
600× 5 = 3000 جندي يا حزومة شكلك هتكع كتير يا حازم باشا

ههههههههههههه نعلمك اساليب اللف والدوران ههههههههههههه
تقول
وحاليا محمد صبحى مختفى
اللهم الا مسلسل ونيس ولولا هذا المسلسل لكان اختفى تمااااااااما
مفيش فايدة فى السياسة
انت خلاص جرجرتنى واللى كان كان

الله عليك يا كبييييييييييييييييييير ايوه كده ايدنا كورسات حلوة في فن الالتواء واللف والزوغان
وربنا يسترها علينا وعليك وعلى الهاردات
ههههههههههه

محمد صبحي يا باشا قال في اكثر من مرة انه مختفي من على الساحة السينمائية بسبب قلة الادب اللي فيها وانه معندوش يقدم اي تنازلات اخري للسينما
اما عن المسرح فهو فعلا بقى قليل لكن المسرح عموما في مصر بقى قليل اصلا كام واحد بيروح مسرح والعائد بتاعه ايه
لكني اعلم انه بيعمل مدرس في المعهدين العالي للقنون المسرحية ، والعالي للفنون السينمائية

اما مسلسل يوميات ونيس فمش كان اخر اعماله له عملين بعدها واعتقد يويمات ونيس المفروض يتوقف لانه كان احلى حاجة فيه الدويتو بينه وبين سعاد نصر رحمه الله عليها وانا شوفت منه كام حلقة لقيت مفيش فيهم روح ولا طعم فبطلت اتابعه

أنا جمال

ياعم لا ..... تعيش جمهورية التاكسى حرة مستقلة

هههههههههههههههه
والله جمال ده مصييييييييييييييبه ياعم حاول تعرف اي اخبار عنه

بمناسبة التاكسي اخبار اخونا التكسجي ايه ياتري المشروع ده مربح والا اونطه بقو اكتر من الهم على القلب يمكن الواحد يفكر يجيب حته فيرنا ابيض يعملها تاكسي

الواد محمد على فين ياجماعة حد يطمننا عليه احسن يكون جرى له حاجة صحيح احنا مرتاحين منه لكن العشرة متهونش برضه
ده عيش ومراجيح

شاكر على السؤال يا ابو عمر
الحمد لله حي ارزق لسه في العمر بقية اقرفكم بيها

وبعدين فين العيش
انا دوقت منك حاجة
انا عاوز بتاااااااو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاطومه المصريه مشاهدة المشاركة

ههههههههههههههههههههههههه ههههههههه
والله العظيم يا استاذ خالد رغم اللى انا فيه والمود مش تمام بس والله ضحكت من كل قلبى

ربنا يفرج قلبك ويزيل همك ويفك كربك

ههههههههههههههههههه
تسلم ايدك يا عم خالد من زمان وانا مستنى طرائف جمال

كلنا في انتظار تشريف جمال نفسه مش طرائف بس

ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههه

جمال ده المفروض يروح يشتغل في اليابان علشان محدش يفهمه ههههههههههههههههههههههههه ه
هو اصال مفهوم لوحده يضرب لخمة مع اي حد وياكل اي زبون اونطة لغايه لما ياخد البونديرة ويطلع يجري
بس يا تري على التاكسيات شغاله في اليابان برضة

على ما اعتقد ان المترو عندهم اهم وافضل من اي وسيلة مواصلات تانية علشان عامل الوقت والسرعة

المترو بتاااااااااااااعهم مش بتاعنا هناك فرق شاسع طبعا

هههههههههههه
تشوية وحتلاقية بيتمرجح معانا

اخص على كده
وانا اللي عمال اقول عاوز اجري الحق اشوف ابو نسمة اخباره ايه اجوز والا لسه علشان اعملك الليلة بتاعتك انا وابو دنيا
اخصصصصصصصصصصصصصصصصصصصص

التعديل الأخير تم بواسطة احمد بدر1978 ; 07-11-2010 الساعة 10:56 PM
قديم 05-11-2010, 12:45 PM
الصورة الرمزية sad-bird

نلتقي بعد الصلاة ان شاء الله وكان في العمر بقيه