العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 03-11-2010, 07:49 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أدب الرحلات

انا لقيت الموضوع قدامي كبير و بصراحه تعليقات الاخوه المراجيح فظيعه
مش معقول بجد ياخد اقتباس من مشاركتك ااااااااااااد كده و يكت كلمتين و اخره هههههههههه
و هكذا طول المشاركات فحبيت اني انظم الموضوع علشان اللي يدخل يقرأه لا يصاب بالملل زي ما حصل معايا اول ما جيت اقرأه

بالنسبه للمشاركات مش كوسه ولاا حاجه يا خالد باشا
عندك في الخيارات ممكن تختار عدد المشاركات في كل صفحه
10 او 20 او 30 او 40 كمان
بس انا بحب 20 مشاركه علشان يبقي مافيش تقل علي الجهاز خصوصا من التوقيع او صوره كتير في الموضوع
و في نفس الوقت ما تبقاش الصفحه كبيره اكتر من اللازم
جرب و قولي

حـازم خـضـر

قديم 03-11-2010, 07:58 PM
mahranahm mahranahm غير متواجد حالياً
من انا؟: صاحب صحبى اوى
التخصص العملى: مدير انتاج فى شركة الحمد الصناعية
هواياتي: الكمبيوتر والنت و الاعمال اليدوية

mahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههههه ههههههه
ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههههه هههههه
ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههههه هههههه

حرام عليك انا البيت عندني هنا نازلين ضحك عليا من الحاله الهيستيريه اللي وصلتلها من كتر الضحك

انا مش عارف ايه اللي خلاني دخلت الموضوع ده انا ابويا عمال يقولي يا مجنون يا ابن المجانين ايه اللي انتا بتعمله ده بتضحك علي ايه وانا مش عارف اقوله ايه

هحكيلك علي موقف حصل معايا بس مش بالعربية

كنت في البلد عندنا بس الكلام ده من يجي 7 سنين

كنت بحب اوي اتسلق النخل

المهم في يوم طلعت نخله وقولت لازم ادوق البلح بتاعها

سمعت صوت ضرب نار في الهوا ومن الخضة نزلت حاضن النخله لما اتشوهت اتاري صاحب النخله فاكرني بسرق البلح وكان عمي هيموته في اليوم ده بس كان حتة منظر ومن ساعتها وانا كرهت اكل البلح

الموقف التاني حصلي مرتين

مره كان عندنا في البلد ناس محمله الحمار برسيم جبل فوق ظهره وقالولي اطلع علي النخله ديه ونط فوق البرسيم واقعد فوقيه علشان ميقعش من فوق الحمار وطلعت جري ونطيت فوق البرسيم والحمار جاله حاله هيجان وطلع جري علي الترعه وحالف ليرميني فيها وجمدت قلبي ونطيت من فوق الجبل اللي كنت قاعد عليه واتروقت ساعتها للصبح

مره بردك ابويا كان بيعلمني سواقة العجله وكان بيمسك العجلة الكلام ده وانا صغير طبعا ويزوقني مسافة 5 متر امشي لوحد ومره جه يزقني نزلني بالعجلة في حفره

شوفتوا اب في الدنيا يرمي ابنه في حفره ههههههههههههههههههههههههه ه

يوم ما روحت ب 128 عندنا البلد في مغاغة الناس كلها كانت بتبصلي علي اني داخل عليهم بعربية بورشه والناس كلها قامت تبص مين اللي في العربية ده وساعتها حسيت بقيمة العربية لما روحت بالهيوانداي لما جيبتها مفيش حد قام بص اتاري الناس كلها دخلت الدش وبيتفرجوا علي مهند وعارفوا الدنيا فيها ايه ساعتها قولت فين ايام ال 128
جامدو اوى موضوع ال 128 دة والله ضحكت اكتر من اى حاجة تانية

My car
قديم 03-11-2010, 07:58 PM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute

ANAA 7TG
ANAA 7TG
حرام كفاية يا عم حازم

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 03-11-2010, 08:30 PM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

دى لذيذة بقى
مرة راكب العربية وعايز ادخل الحمام باى شكل المهم كنت على الزراعى بتاع اسيوط بين بنى سويف والواسطى وبصيت لقيت مفيش كافتيريات خالص وفضلت ماشى وكله غيطان (حقول) وقلت ياواد مبدهاش روحت راكن جنب شجرة وكاى مواطن طبيعى مزنوق جيت جنب الشجرة وروحت مديها
وفوجئت ب2 سواقين ميكروباس وقفو جنب وبصوت عاااااااااالى جداااااا قالو
يابو ...............
على اساس انى واقف بعملها عينى
لكن انا ضحكت جداااا ومزعلتش
وعادة فى الحر لما مالاقيش حجز فى القطار بركب قطارعادى وسريع جد بيقو م من القاهرة 3:25 بعد الظهر وبيبقى زحمة جدا وعلشان تتخيلو مدى الزحام معظم سفرى فى القطار ده بسافر واقف غالبا لحد طنطا واحيانا لاسكندرية ومن كتر الزحام الكمسارى ممكن ييجى لك قبل سيدى جابر بحاجة بسيطة
المهم كل م اركبه فى الحر ده باخد زجاجتين ميه من البيت بايتين فى الفريزر علشان يبقو تلج خاالص ومعايا زجاجة تانيه فيها ميه عادية علشان نزود الميه المجمدة وبفرق على الناس فى القطار
والزجاجة تفضل تلف فى القطار وترجعلى فاضية
المهم مرة ركب واحد من بنها والجو كان نااااار ولقيته خطف الزجاجة و تك تك تك تك شربها كلها وواحد من الركاب اتغاظ جدا وشخط فيه وقال / انت لسه جاى من بره مشربتش وانت على المحطة ليه وهيمسكو ف بعض واحنا نحوش وصلو ع النبى ياجماعة لحد الموضوع م خلص بسلام
ومرة راكب نفس القطار وكنا صايمين فى رمضان والمغرب أذن علينا بين طنطا ودمنهور
وروحت مطلع زجاجتين المياه وشوية بلح عجوة وكام ساندوتش لحمة وكبدة كانت المدام عاملاهم وكنت مزود شوية علشان لو حد حب ياكل وفعلا بعزم على واحد قاعد جنبى لقيته خطف البلح كله ورمى لى بلحة وجرى اختفى فى القطار كلتها وسكتت وبعد شوية لقيته جاى فقال معاك ايه تانى قلت ساندوتشات كبدة ولحمة يالا تعالى نفطر وفوجئت بيه خطفهم واختفى وجه بعد شوية وقال فين الميه فين الميه بعصبية كده وخطف زجاجات الميه واختفى شوية و جه بيهم فاضيين
ولقيت بيسالنى سؤال غاظنى بيقول لى / انت فطرت فقلت له منين م انت خطفت الاكل وسبت لى بلحة فضحك وقال ولا انا فاتغظت اومال الاكل الكتير ده راح فين فقال فرقته ابتغاء وجه الله فى ناس صايمين كتير فقلت له الحمد لله اننا مش صايمين ففهم ان انا بتريق فقال ياعم ربك هيبعت دلوقت المهم واحد قاعد كان سامعنا قال انا معايا كام بلحاية وواحد تانى قال وانا معايا شوية ميه وفطرنا المهم هو نزل دمنهور وانا كملت على اسكندرية و كل م افتكره وهو بيخطف منى الاكل اضحك وافطس من الضحك
هههههههههههههههه والله يا عم خالد انا كان زمانى اكلتة هوة

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 04-11-2010, 04:25 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

مقال (2)
اللـــــــــحــمــة

اللحمة بـــ 65 جنيه وأيام الاعدادى كانت ب68 قرش
والواحد كان بياكل فيها لحد م يطلع له كرش
والنهاردة مفيش لحمة وسمعنا عن لحمة ب45 جنيه
بس عايزة وقفة من اول النهار يابيه
وتقوم خالتك أم حسام صباحا الساعة 8
وكأنها رايحة مشوار الى المانيا
وتقف فى الطابور
وحتى تلحق مكانا متقدما فى الدور
وهااااااااااااات يارغى من كل شكل ولون
ولأن المصريين شاطرين
تلاقى واحد واقف جنب الطابور بترابيزة عليها ساندوتشين
وجنب منه عمك حسين جايب بوتاجاز وبيبيع شاى للواقفين
ومفيش مانع من جوز نشالين جوه الطابور رايحين جايين
وبعد 3 ساعات من الوقفة
اخيرا جات اللحمة
وتحول الطابور الهادىء الى سوق الجمعه
فهذا ينادى محمد وهذه تنادى جمعة
يافلان ياعلان
وتحول اصدقاء الطابور الى اعدقاء (اعداء واصدقاء )
واختلط الحابل بالنابل
وعمك سنوسى الجزار
ولا فى دماغه كل هذا الشرار
فهو مشغول بتشفية اللحمة
ثم تقسيمها الى اصحاب الحظوة والمحاسيب الذين لايطيقون الزحمة
ثم يبدأ فى بيع ما تبقى
واخيرا حصلت أم حسام على كيلو ونص لحمة
وتذهب الى البيت مزهوة
فقد فازت باللحمة بلا اى قوة
ولكنها نظرت فى الساعة
يانهار ابيض ياجماعة
الوقت راح والساعة