العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

مشاهدة نتائج الإستطلاع: fredom
مجبر 0 0%
مخير 1 100.00%
حاحة تانية 0 0%
المصوتون: 1. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 18-08-2011, 07:39 PM
Viva4ever Viva4ever غير متواجد حالياً

Viva4ever is a glorious beacon of lightViva4ever is a glorious beacon of lightViva4ever is a glorious beacon of lightViva4ever is a glorious beacon of lightViva4ever is a glorious beacon of light
افتراضي رد: تجربة حياتية عن كيفية التخلص من الوزن الذائد

هو طبيعى ان اول الرجيم الجسم بيقد دهون بشكل كبير وبعد كده العملية بتزداد صعوبة
المناطق التوقف عن الرجيم ديه بتكون دهون تراكمية بتبقى صعبة شوية بس انت تدي نفسك وقت وتحاول يعنى مثلا الجرى الكتير وياريت لما تنام اربط حولين المناطق ديه احزمة تخسيس ولو صعب يبقى كيااس بلاستيك نظيفة غير السوداء لما تجرى تعمل نفس الشى السباحة تفقد الجسم كميات كبيرة من الدهون ده مع نظام عذائى جيد وتحاول تشرب مياه سخنة كتير بعد متتخلص من الدهون هيكون عندك تراهولات جلدية نتيجة التخسيس فجأ والحل انك تبدا ملء الفراغ بالياف عضلية بدل الدهون عن طريق الرياضة العضلية مثل كمال الاجسام مثلا وجسمك بعد التحسيس هيكون عنده استجابة سريعة جدا لملء الفراغ باليافة عضلية ده علشان متلجأش لعملية استأصال الزوائد الجلدية .ربنا يوفقك وتحقق مردك
قديم 18-08-2011, 08:58 PM
الصورة الرمزية YahiaAshraf
YahiaAshraf YahiaAshraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute
مميز قصص و حكايات اصحاب السيارات الزيرو

بسم الله الرحمن الرحيم
الموضوع ده خاص جدا

يعنى باختصار

كل واحد يقول تجربته عند شراء السياره الزيرو
مش تقرير
يعنى يقولنا اسم العربيه و كان بيفكر ازاى هيمشى بيها لحد البيت و الاولاد ايه رايهم ...........الخ
مش لازم موديل السنه ده

يعنى لو واحد كان جايب 127 زيرو من زمان يقولنا عن تجربته برده
لو حتى البيتلز 1303 لو موديل الخمسينات يقولنا برده

علشان زكريات السيارات الزيرو تبقى محفوظه فى المنتدى الجميل ده

: waving:

قديم 18-08-2011, 09:09 PM
tamertamer tamertamer غير متواجد حالياً

tamertamer will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Joker2012 مشاهدة المشاركة

٨ شهور كتير

طب بالنسبة للاكل كنت تاكل عادي؟؟
بشكل طبيعى ولاكن ما ساعدنى على الاستجابة السريعة عدة عوامل اهما
1- انا اصلا مبشربش اى مواد غاذية نهائيا يعنى ولا ببسى ولا عصاير (فكها طازجة فقط)
2- انا لا احب الحلويات نهائيا (بحب الاكل المالح )وطبعا ابتعت عن الاكل المالح بسهولة بعد استبدالة بالاكل الصحى السوتية لكونة مشبعة بالعناصر الغذائية التى تساعد الجسم وتقية من الانهيار
3- طول فترة النزول انا تعمتة اولا اريد النزول السريع اولا للتعود على نمط جيد للغذاء بعيدا عن الدسامة وبصراحة كان مجال كمان لادخار بعض المال كمان
ثانيا لا اريد ترهلات فى الجسم
4- النزول المتوازن مع الرياضة وبعض الرياضات بالاخص تساعد الجسم كثيرا على ارتخاء العضلات وتعطيهاء اكثر مرونة ولتجنب الاصبات نتيجة الوزن الزائد والتحميل على العظام

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Viva4ever مشاهدة المشاركة

هو طبيعى ان اول الرجيم الجسم بيقد دهون بشكل كبير وبعد كده العملية بتزداد صعوبة
المناطق التوقف عن الرجيم ديه بتكون دهون تراكمية بتبقى صعبة شوية بس انت تدي نفسك وقت وتحاول يعنى مثلا الجرى الكتير وياريت لما تنام اربط حولين المناطق ديه احزمة تخسيس ولو صعب يبقى كيااس بلاستيك نظيفة غير السوداء لما تجرى تعمل نفس الشى السباحة تفقد الجسم كميات كبيرة من الدهون ده مع نظام عذائى جيد وتحاول تشرب مياه سخنة كتير بعد متتخلص من الدهون هيكون عندك تراهولات جلدية نتيجة التخسيس فجأ والحل انك تبدا ملء الفراغ بالياف عضلية بدل الدهون عن طريق الرياضة العضلية مثل كمال الاجسام مثلا وجسمك بعد التحسيس هيكون عنده استجابة سريعة جدا لملء الفراغ باليافة عضلية ده علشان متلجأش لعملية استأصال الزوائد الجلدية .ربنا يوفقك وتحقق مردك
انا لا اشتكى بتاتا من الترهلات الجلدية لعدة اسباب واهمها ان الرياضة السليمة والنزول البطىء تساعد الجلد على الرجوع الى نسبة كبيرة جدا من حالتة قبل التمزق نتيجة الوزن الزائد
ما اشتكى منة مناطق لا ينفع معها هذة الاسليب لان الكبس الحرارى لها تعتبر خطر كبير جدا فى المستقبل فانا فى حيرة جدا من امرى ولا اعلم الى متى هذة الحيرة فانا اخطط النزول النهائى لية كمان 8 اشهور اخرى و8 اشهر اخرى للتثبيت وعاما اخرى لبروز العضلات وتجنب العودة وظهور الجسم بشكل رشيق وجميل واتمنى انا اكلل بالنجاح انا اعرف ان الطرق طويل ولاكن الحياة الصحية تستاهل اكتر من كدة الامراضى فى المستقبل صعبة جدا
قديم 18-08-2011, 09:48 PM
الصورة الرمزية عصام غنايم
عصام غنايم عصام غنايم غير متواجد حالياً
من انا؟: حاصل علي ليسانس الآداب والتربية ودبلومة الدراسات العليا فى الاداره و متزوج ومعايا فارس ومريم وزينه
التخصص العملى: تصميم الموبليا
هواياتي: صيانة وتعديل السيارات

عصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond repute

على سبيل تبادل الخبرات

انا كنت فى فتره بطل جمهوريه فى المصارعه وبعدين دخلت الجيش سلاح الصاعقه ثم بطولة الجيش ثم المنتخب العسكرى

لحد كده جميل وزى الفل

فى بطولة العالم العسكريه حصلتلى اصابه تهتك فى غضروف الكتف

عمليه ترقيع لمظروف الكتف ومسامير , قميص جبس , حركه محدوده لمدة سنه , علاج طبيعى ,

النتيجه

محدودية حركة المفصل + انى مقدرش احمل عليه كتير ( بيلتهب ويألمنى )

الآثار المترتبه على الموضوع ده

1 كنت بطل ميزا ال80 كيلو بعد 8 سنين بقى وزنى 110 كيلو ( 30 كيلو زياده مش عارف اعمل فيهم ايه )

2 طبعاٌ التغير الكلى فى الشكل العام للأسوء ( التخن العام والكرش الجميل )

3 معدتى مبتروقش ابداٌ ودايماٌ قولون عصبى والتهابات فى المعده والأثنى عشر ( زهقت دكاتره وعلاجات )

4 بعد ما كان ضغطى واطى ايام الرياضه دلوقتى انا مريض ضغط مرتفع ( مع العلاج لايقل عن 150 \ 100 ) ( وبدونه 170 \ 120 )

5 نقرس ويصاحبه وجع فى كل مفاصلى وده بيخلينى مقدرش اجرى او امشى كتير

طبعاٌ كل ما فات مسببلى زعل فوق ما اى حد يتخيل لأن شكلى اختلف كتير اوى عن الأول ده غير انى اوقات اتهبل واحاول اعمل حركه من ايام الزمن الجميل لأولادى ( باك ديف مثلاٌ ) واروح مهبود زى الشوال و اتعكنن بزياده
حكاية الجنس الآخر دى مش فارقه معايا اوى لأنى بالفعل متزوج ( وده اللى موجود واذا كان عاجبك )

بس برده لما مراتى تقعد تقولى فاكر ايام الجامعه و ايام الخطوبه كان شكلك ازاى والعضلات وكنت مبهوره بشكلك و صحباتى كان بيقولولى مش عارفه ايه وكنت فرحانه بيك و و و و و و و و ( اقفلى بقى شريط الزكريات ده علشان متبقاش ليلتك زفت )

طيب والحل

انا جربت الرجييم ومنفعش معايا بالعافيه نزلت 10 كيلو وفتره ورجعتهم تانى

حكاية المشى والجرى مش هتبقى مجديه معايا اوى علشان وجع مفاصلى ( من النقرس ومن تقل جسمى عليها + ان الغريب انى لما بجرى شويه كتفى بيوجعنى )

انا ناوى ان شاء الله

فى اجازة العيد اللى هيا اسبوعين فى دمياط اروح انزل البحر يومياٌ ( هعمل مجهود فى السباحه + ان الميه هتشيل وزن جسمى فبيتهيألى ان مفاصلى مش هتوجعنى )

و هحاول امارس رياضة جمال الأجسام شويه على خفيف ( انا بالفعل عندى البار والدمبلز والحديد الكاوتش هطلعهم من المخزن وابدأ ادندن مع نفسى ) بس اكيد الموضوع محتاج زميل ( هجيبه منين ده بس ؟ )

ادعولى ربنا يوفقنى

ويا ريت لو حد عنده تجربه او نصيحه ينقلهالنا علشان كلنا نستفيد من خبرات بعض

والله الموفق والمستعان

ابو فارس
01006898520
شاهدوا كل جديد على قناتى على اليوتيوب من هنا
قديم 18-08-2011, 09:59 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

بسم الله ما شاء الله...
طيب هو التدخل الجراحي هيكون شفط او استئصال دهون من البطن ؟؟؟
لو كده ممكن تركز علي تمارين البطن وان شاء الله في خلال وقت وجيز هترجع لطبيعتك وللوزن اللي انت عايزه...

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*

الكلمات الدليلية
27 مايو, لادن, ليبيا, أسامة, آسفون, موبينيل, مونتو, أضرار, المينا, المصري -اللي -علي- حق -ما, الثانوية العامة, الجامعة الامريكية, الحاضر, الغلطة, القسم . الاجباري, الكسوف, ابيدال-برشلونة-عنصرية-ابراهيم عيسى, ابويا بقي مراقب, ابوك\عربية, club aldo, تعليم قيادة السيارات, ثورة 25 يناير, بوروروم, تنس -رياضة-, تونس, بكاء, بكار, libya, سيارة مستعملة للبيع, سيارة-زرافة-برنامج, شعار المرور الجديدة لعام 2011, revolution, sory, tunise, علم -اجتماع, عضة, إندومى, ولع ولع حريقة ولع ولع حريقة, نتيجة 2011, نتيجة الثانوية العامة, نجيب, نصر-اكتوبر-القوات-المسلحة, كلمة