العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > تكييف السيارة

تكييف السيارة ساحة مختصة فى تناول المواضيع الفنية الخاصة بأنظمة التكييف بالسيارة

قديم 14-03-2013, 03:04 PM
michohat michohat غير متواجد حالياً

michohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud of
افتراضي رد: تركيب تكيف ساندن يابانى للشاهين 1300 CC و تعليقى على ادائه و سعر خاص لاعضاء مصر موتورز

لي استفسار
بالنسبة لفلتر التكييف
اعرف ان العربيات اللي فيها تكييف بيكون ليها فلتر تكييف وبيكون مكانه متأسس في العربية
ففي حاله التركيب لعربية مفيهاش تكييف اصلا
الفلتر بيكون فين؟ ولا مش بيركب فلتر؟

Magdy Moharam
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية
تلاوة رائعه للشيخ / احمد العجمى
http://www.megaupload.com/?d=LGN69J4S
قديم 17-03-2013, 02:05 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تركيب تكيف ساندن يابانى للشاهين 1300 CC و تعليقى على ادائه و سعر خاص لاعضاء مصر موتورز

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة heka1978 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
انا عندى سؤال صغير
عندى كيا برايد 96 الموديل ، سعة الموتور 1100 سى سى
هل من الممكن تركيب تكيف فى هذا الموديل مع العلم ان السيارة عندى فيها مروحة 3 سرعات وفيها كل ادوات التكيف لكن مفيهاش تكيف هههههههه ، فهل ممكن .
هيركب ان شاء الله عليها بدون اى مشاكل نهائيا

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 17-03-2013, 02:07 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة michohat مشاهدة المشاركة

لي استفسار
بالنسبة لفلتر التكييف
اعرف ان العربيات اللي فيها تكييف بيكون ليها فلتر تكييف وبيكون مكانه متأسس في العربية
ففي حاله التركيب لعربية مفيهاش تكييف اصلا
الفلتر بيكون فين؟ ولا مش بيركب فلتر؟
التكيف اللى فى الموضوع ليس له فلتر لان وحده التكيف نفسها وحده داخلية مثل الاسبليت المنزلى

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 09-05-2013, 12:23 AM
Ultramisho Ultramisho غير متواجد حالياً

Ultramisho is on a distinguished road

شكرا يااستاذ سيد على المجهود الجامد الذي تبذله لراحة الزملاء في عز الحر هههه جزاكم الله خيرا

انا بس لي سؤال والحقيقة علشان صديق عزيز لي
هو التكييف الي اتركب او بيتركب ده على الشاهين 1300 وتكلقته حوالي 3700 جنيه مابيعملش ليه عزل للتابلوه ولا بيغير المروحة بمروحة اوبل او تمبرا ولو كانت الاجابة بلا فياترى ايه تقدير حضرتك لتكلفتهم حوالي كام كمان لاني الحقيقة شايف انه المفروض يعملهم لضمان التسقيع الجيد وعدم ارتفاع حرارة الموتور
معلش سؤال تاني هو شارع التعاون ده فين اصلي من المعادي لكن مااعرفوش الحقيقة رغم اني معداوي قديم

مرة اخرى اكرر شكري وتقديري لعطائكم المميز

تحياتي
قديم 05-06-2013, 02:17 AM
zakiali zakiali غير متواجد حالياً

zakiali is on a distinguished road
Smile رد: تركيب تكيف ساندن يابانى للشاهين 1300 CC و تعليقى على ادائه و سعر خاص لاعضاء مصر موتورز

بصراحة البشمهندس أحمد ايدة تتلف في حرير .. زبطلي التكييف بعد ما كان مدمر .. كان عندي خروج الهوا من الفتحات ضعيف جدا والتلاجة كانت مليانة طين أسود ومكنش فيه فريون وكان الكباس بيفصل ويشتغل علي الفاضي ..
فك التلاجة ونضفها تمام - كبس هوا - اتأكد ان مفيش تسريت - شفت الهوا تاني بالموتور عشان يفرغ دورة الفريون من الهوا - كبس فريون - قاس - قالي ادخل الصالون وجرب - بفتح الباب ما شاء الله كأني دخلت ديب فريزر !! لو سبته ممكن يموتك من البرد - قولوا ماشاء الله !!!!!

التكلفه 220 جنيه فقط ..
ومن فرحتي وزعت 25 جنيه علي الصبيان التلاته

وأخيرا قالي ليك زبطة الصبح تعالالي مره في النهار - قلتله ماشي - بس انا معرفش هيعمل فيها ايه تاني عن كده هل فيه حاجة تانية تتعمل ؟؟

شكرا للعبقري الفاهم أوي الأخ أحمد علي مجهودة وربنا يباركله في أولاده