العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 11-12-2010, 10:53 PM
gogofreedome gogofreedome غير متواجد حالياً

gogofreedome has a spectacular aura aboutgogofreedome has a spectacular aura aboutgogofreedome has a spectacular aura about
افتراضي رد: أنا خايف جدأومش عارف أعمل أية برجاء المساعدة

تمام يا بشمهندس وجلرى التنفيذ أنا بدأت بتغير البوجيهات وزيت الموتور بس مغيرتش فلتر الزيت بس إنشاء الله هغير كل اليحضرتك قولت علية بس فى حاجة تانية
وهى وانا ماشى بسمع صوت زى ميكون الشكمان مكسور روحت لبتاع الشكمنات قال الشكمان سليم تفتكرحضرتك ممكن يكون الصوت دا أيه
قديم 11-12-2010, 11:02 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

أرجو توضيح مكان تقريبى لمصدر الصوت

وياريت كمان تصورك عن طبيعة الصوت

رنه - دقه - نحره - أوصف إللى بتسمعه ومكانه بشكل تقريبى

كى أستطيع من تخيل السبب

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 11-12-2010, 11:16 PM

gogofreedome has a spectacular aura aboutgogofreedome has a spectacular aura aboutgogofreedome has a spectacular aura about

هو أنا هوصف بس بطريقة عيالى شوية هو الصوت ممكن يكون من قدام أو من تحت عصاية الفتيس الصوت أنك بتعمل بصوتك (عننننننننننننننننننننن ) وبيقل مع نقلات الغيار يعنى فى الأول لو دوست بنزين زيادة شوية يطلع ويقل كل لما العربية بتسحب حتى لما بتجيب الرابع بيكون مسموع لو قفلت الزجاج وعلى فكرة البوجيهات كانت طلعة مرطبة وبايظة خالص ومية الريداتير كانت سوداء والبوابة شكلها كانت عمرها متفكت
قديم 11-12-2010, 11:49 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

هو أنا هوصف بس بطريقة عيالى شوية
هههههههههههههههههه

ياعم مش مهم عيالى ولا غيره

أحنا عاوزين نقرب الأمور وخلاص

هو الصوت ممكن يكون من قدام أو من تحت عصاية الفتيس الصوت أنك بتعمل بصوتك (عننننننننننننننننننننن ) وبيقل مع نقلات الغيار يعنى فى الأول لو دوست بنزين زيادة شوية يطلع ويقل كل لما العربية بتسحب حتى لما بتجيب الرابع بيكون مسموع لو قفلت الزجاج
خللى حد فى العربيه وأنت مدور وواقف على ال P و ال N

وخليه يزود سرعه

وهز الشكمان من عند علبة البيئه

لو راح الصوت

يبقى العلبه مش متوسطنه صح فى البيت بتاعها

حتعوز بتاع شكمانات بيفهم فى عمل قرصه أو تسخين خفيف مع قرصه لضبط العلبه فى بيتها تحت العربيه

نفترض الصوت مراحش وأنت بتجرب بنفسك ( قبل متروح لبتاع الشكمانات )

أعرف أن علبة البيئه فيها مشكله فعلا

بس لازم تقتنع أن الصوت من عندها أولا

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 11-12-2010, 11:54 PM

ايه علبة البيئة ديه ومكنها فين علشان الميكانيكى قال سيبك ومتفكرش وكفاية مصاريف بس أنا بحب الحاجة تبقى مزبوطة