العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 124 و 125 و 131 و 132

قديم 05-09-2012, 03:21 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
للاهمية رد: رابطة ملاك ومحبى السفينه فيات 132

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدصلاح القاضى مشاهدة المشاركة

وكان فى استفسار جديد

العربيه بتدخن من ورا دخان اسود ودا معناه بنزين زياده

لكن العربيه بتعمل مقياس مثالى فى البنزين يعنى يوم ما كنت فى القاهره رايح جاى غير الهرس اللى داخل القاهره العربيه كلت صفيحه بنزين بمعنى انها عملت ما يزيد 200 كيلو فى الصفيحه
لكن الدخان الاسود دا مجننى وغير دا ودا العربيه سحبها على الطريق حووووووت يعنى ممكن اجيب 130 على الرابع ولسه فى روح للموتور انى اكمل على الرابع واقرص لدرجه ان فى عربيات بتجنن منى وانا معديها زى اللانوس والفيرنا لكن مش عارف حل للدخان الاسود اللى طالع وخايف اضيق البكات اخنق العربيه

بنزين زيادة-مخلوط مش مظبوط -إسبراتير مأخر -بوجيهات سيئة اومش مظبوط الخلوص بتاعها- تبريد زيادة فى الموتور بمعنى العربية ماوصلتش للدرجة المثلى لحرق المخلوط بالكامل-كاتينة عادم مش مظبوطة- وطبعا بكات واسعه بزيادة (بس ده يخليها تطول فى الدوارة -تشرق ) - او موبينة ضعيفة
قديم 05-09-2012, 03:34 PM
الصورة الرمزية محمدصلاح القاضى
محمدصلاح القاضى محمدصلاح القاضى غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد صلاح محمد القاضى
التخصص العملى: بصلح عربيتى حاليا
هواياتي: كل مايتعلق بالسيارات والكمبيوتر واجهزه الصوت

محمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond repute
جديد رد: رابطة ملاك ومحبى السفينه فيات 132

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

بنزين زيادة-مخلوط مش مظبوط -إسبراتير مأخر -بوجيهات سيئة اومش مظبوط الخلوص بتاعها- تبريد زيادة فى الموتور بمعنى العربية ماوصلتش للدرجة المثلى لحرق المخلوط بالكامل-كاتينة عادم مش مظبوطة- وطبعا بكات واسعه بزيادة (بس ده يخليها تطول فى الدوارة -تشرق ) - او موبينة ضعيفة
بس الحاجات دى كلها

تخلى العربيه تاكل بنزين بفترى لكن انا ملاحظ ان الوضع عادى جدااا
والسحب ابن لذينه ومفيش تنتيش ولا رجرجه
انا بقول كدا كدا اجيب لها طقم بيرو اربعه شمعه لقيته فى طنطا او على الاقل هجيب 2 شمعه واظبط العمل واشوف موضوع الدخنه

دا لينك اولتراس فيات 132

دا لينك صفحتى على الفيس بوك

قديم 05-09-2012, 03:47 PM
الصورة الرمزية أيمن الروبي
أيمن الروبي أيمن الروبي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجديد السيارات

أيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رابطة ملاك ومحبى السفينه فيات 132

ازيكو يا جماعه
يعني عمالين تتكلمو ومحدش جاب سيرتي
اوك مات الكلام
المهم دي كانت اخر التطورات امبارح بعد ما اتش كلمني بليل روحت لبتاع الرادياتير وده اللي حصل امبارح
http://www.masrmotors.com/vb/showthr...80993&page=213

انهارده بقي نزلت روحت الشغل بالعربيه ولما وصلت قولت افتح ابص علي الرادياتير لقيته الحمد لله مليان علي الاخر حتي انا كنت يائس ان الاقي الراددياتير مليان ففتحت الغطا بغشامه والعربيه سخنه طبعا الغطا ضرب وايدي اتحرقت
المهم قلت مش مشكله الحرق المهم لقيت الرادياتير مليان قولت فل وفرحت بس المشكله ان في برده مياه تحت الترموستات معني كده ان مكان الترموستات بيجيب مياه
بس ازاي الرادياتير منقصش الله اعلم
الدروس المستفاده من القصه دي كلها ومعرفش الكلام اللي هقولو صح ولا غلط
1-ان الردياتير ميسحبش من القربه الا لو دورة المياه مكتومه ولو في تنفيس في الرادياتير ميسحبش مياه من القربه
2-ساعات الرادياتير يكون فيه خرم خبيث
3- مش فاكر بقي الدرس التالت والرابع

وبكرر شكري لكل من اتش ادماير القاضي واقول لمصطفي انت وحشتني وهكلمك علشان نظبط مقابله للرابطه بقي

ملحوظه لمحمد القاضي انا بشد علي الرابع لحد 150 وبعد كدع بريح علي الخامس
علشان الخامس عندي مش بيسحب للسرعه دي بسرعه الرابع بينجز معايا

: fun_36_3_16[1]:

استفسر عن دهان سيارتك !!!

اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك

ورشة إيه آي أوتو بينت لسمكرة ودهان السيارات
قديم 05-09-2012, 03:55 PM
الصورة الرمزية محمدصلاح القاضى
محمدصلاح القاضى محمدصلاح القاضى غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد صلاح محمد القاضى
التخصص العملى: بصلح عربيتى حاليا
هواياتي: كل مايتعلق بالسيارات والكمبيوتر واجهزه الصوت

محمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond repute
جديد رد: رابطة ملاك ومحبى السفينه فيات 132

مبروووووووووووك ومعلش على الحيره اللى كنت فيها والف سلامه على ايديك ومقولتش انت عملت ايه ؟؟
و
انا قولت انى فى روح لسه للموتور انى اجيب لكن انا بقول كفايه 130 وخصوصا ان الطريق الزراعى لا يسمح ابدا ب اكتر من 100 لكن صدقنى ولو طالعين الانواستيراد اكيد هنقفل الامبير يا كبير

وانت عربيتك بتعمل كام فى الصفيحه يا ايمن

دا لينك اولتراس فيات 132

دا لينك صفحتى على الفيس بوك

قديم 05-09-2012, 04:07 PM
الصورة الرمزية أيمن الروبي
أيمن الروبي أيمن الروبي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجديد السيارات

أيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رابطة ملاك ومحبى السفينه فيات 132

مبروووووووووووك ومعلش على الحيره اللى كنت فيها والف سلامه على ايديك ومقولتش انت عملت ايه ؟؟
و
انا قولت انى فى روح لسه للموتور انى اجيب لكن انا بقول كفايه 130 وخصوصا ان الطريق الزراعى لا يسمح ابدا ب اكتر من 100 لكن صدقنى ولو طالعين الانواستيراد اكيد هنقفل الامبير يا كبير

وانت عربيتك بتعمل كام فى الصفيحه يا ايمن
بقالي حوالي شهر حاسس باستهلاك زياده في البنزين مش عارف ليه
بس لما سافرت اسماعيله في رمضان عملت 210 في الصفيحه ودلوقتي في الزحمه 170 في الصفيحه
بس بصراحه اللي ظبطلي استهلاكها اتش
لما ركبلي بوجيهات NGK وركبلي ابلاتين وكوندنسر وظبطلي ده كله بالفللر وركبلي فلتر جديد وسلك بوجيهات جديد
قبل كده كانت مش بتعمل 150 في الزحمه في الصفيحه

استفسر عن دهان سيارتك !!!

اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك

ورشة إيه آي أوتو بينت لسمكرة ودهان السيارات

الكلمات الدليلية
132, fiat