العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 12-05-2012, 02:35 AM
الصورة الرمزية goudai
goudai goudai غير متواجد حالياً

goudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اكسنت و لا سيينا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة joeomo مشاهدة المشاركة

عاوز اجيب عربيه مستعمله في حدود35 - 40 و بعد اللفه اللي انتو عارفينها يعني انا دلوقتي بقارن بين سيينا 1400 سي سي موديلات 2001 2002 2003 وبين اكسنت 99 1500 سي سي
مع العلم ان انا مشاويري معظمها جوه البلدنادرا مبسافر يعني
انا ميال اكتر للسينا لان الحالات اللي بشوفها منها احسن
بس خايف من الصيانه ناس بتقول صيانتها صعبه ومش اي ميكانيكي يشتغل فيها
ارجو الافاده وشكرا
نصيحة من اخ الاكسنت ليه؟؟
قطع غيار رخيصة جدا جدا جدا ارخص حتى من اللانوس والفيرنا
اقتصادية فى البنزين جدا جدا اوفر من لانوس وفيرنا
صيانتها سهلة جدا يعنى لدرجة لو قابلتك مشكلة صعبة سنة فى الماكينة مثلا ممكن تغيرها بثمن عمرة موتور لانوس او فيرنا
السيينا صيانتها صعبة فعلا زى ما انت تكرمت وقولت
قديم 12-05-2012, 03:37 AM
الصورة الرمزية محمدصلاح القاضى
محمدصلاح القاضى محمدصلاح القاضى غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد صلاح محمد القاضى
التخصص العملى: بصلح عربيتى حاليا
هواياتي: كل مايتعلق بالسيارات والكمبيوتر واجهزه الصوت

محمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond repute

هات لانوس وان من 99 الى 2000
عربيه جديده وتقبل الترويش من جنوط وكل حاجه
لكن السينا عجوزه جدااا وشكلها من ورا مش عاطفى
والاكسنت حلوه برضه لكن اللانوس تكسب

دا لينك اولتراس فيات 132

دا لينك صفحتى على الفيس بوك

قديم 12-05-2012, 03:38 AM
الصورة الرمزية محمدصلاح القاضى
محمدصلاح القاضى محمدصلاح القاضى غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد صلاح محمد القاضى
التخصص العملى: بصلح عربيتى حاليا
هواياتي: كل مايتعلق بالسيارات والكمبيوتر واجهزه الصوت

محمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond repute

ومن ناحية قطع الغيار فهى مرطرره فى السوق يعنى ممكن تلاقيها عند البقال

دا لينك اولتراس فيات 132

دا لينك صفحتى على الفيس بوك

قديم 12-05-2012, 10:15 PM
damdam41 damdam41 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس مصطفى سالم
التخصص العملى: تكنولوجيا المعلومات

damdam41 is a glorious beacon of lightdamdam41 is a glorious beacon of lightdamdam41 is a glorious beacon of lightdamdam41 is a glorious beacon of lightdamdam41 is a glorious beacon of light

اللانوس افضل من الاتنين لكن لو لازم واحدة منهم يبقى الاكسنت بالتاكيد و انا معايا اكسنت 99 هى موفرة فعلا فى البنزين و منتشرة جدا و قطع غيارها متوفرة جدا و رخيصة و تلاقى منها الاصل و الصينى و الكورى التقليد و حاجات كتير و صيانتها سهلة و كل الميكانيكيا حافظينها و اعادة بيعها سهلة اما عيبها فى رايى انها واطية و ثباتها فوق ال 140 مش حلو

السيينا انتشارها ضعيف اوى و صيانتها رخمة و اسمع انها بتسخن و قطع غيارها مش منتشرة بالمقارنة بالاكسنت و كمان اعادة بيعها ضعيفة

انا مثلا هابيع عربيتى فى خلال اليومين القادمين ان شاء الله مع عدم رغبتى فى البيع لانها فعلا عربية اعتمادية جدا لكن المدام مش عارفة تسوق المانويل فهاتكمل على تمنها و نجيب حاجة اتوماتيك
حاول تجيب اللانوس هى افضل من الاتنين

مهندس مصطفى سالم
قديم 13-05-2012, 11:35 AM
الصورة الرمزية ramy01011
ramy01011 ramy01011 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: HR Officer

ramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant future

نصيحة بالمبلغ ده هات لانوس افضل