العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سيارات حواء

سيارات حواء MasrMotors Girls كل ما يهم المرأة عن عالم السيارات

قديم 16-05-2009, 12:53 AM
محمد شهاب محمد شهاب غير متواجد حالياً

محمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond repute
افتراضي رد: 16 مبرراً لا تسمح بقيادة المرأة للسيارة

يا جماعة بلاش الهجوم العنيف ده
الراجل ضيف من السعودية وهناك المراة تلبس النقاب يعنى صعب جدا تسوق بالنقاب
يبقى اول خطوة تخلع النقاب وهو جزء هام فى الثقافة السعودية
ثم تليها خطوات اخرى لايعلمها الا الله
اذا فهمتم الراجل الطيب بيتكلم على ايه هتلاقوا ان مافيش داعى للحدة والهجوم
ده مش معناه ان انا موافقه ولكن انا كنت عايش فترة فى السعودية واعرف اهمية وتقديس النقاب
يا Dr. Bolbolan
الراجل مش من مصر وما يعرفش حكاية ورا السندباد مش لازم ننشر غسيلنا قدامه خليها بينى وبينك
قديم 16-05-2009, 01:39 AM
الصورة الرمزية elhmami
elhmami elhmami غير متواجد حالياً

elhmami has a reputation beyond reputeelhmami has a reputation beyond reputeelhmami has a reputation beyond reputeelhmami has a reputation beyond reputeelhmami has a reputation beyond reputeelhmami has a reputation beyond reputeelhmami has a reputation beyond reputeelhmami has a reputation beyond reputeelhmami has a reputation beyond reputeelhmami has a reputation beyond reputeelhmami has a reputation beyond repute

مشكورين اخوانى على ردودكم مع انها .......... قوية
اشكركم على المشاركة بالموضوع بجد لو غيرى قراء الردود كان خرج من مصر موتورز بدون عودة
وانا معكم طبعا فى كل الاحوال

والخلاف فى الراى لا يفسد للود قضية ولا ايه حفظكم الله
واقول إن الله عز وجل جعل دينه دينا مناسبا لكل الأزمان والعصور وجعل الشرع سهلا ميسورا على كل مسلم بحيث يستطيع أن ينفذ ما أمره الله به وأن يمتنع عما نهاه الله عنه بيسر ﴿ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ ﴾وقال سبحانه ﴿ لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلا وُسْعَهَا ﴾ فلو حرم علينا شيئا سبحانه لا يحرمه إلا لأجل مصلحتنا و لو أحل لنا شيئا فلا يحله إلا من أجل مصلحتنا فنحن متفقون أن الدين يسر.

وانا مصرى 100% وساكن بالقاهرة 6 اكتوبر تحديداا

ورجاء زيارة هذا الموضوع على الرابط

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=8485

وانا زى ما قلت الخلاف فى الراى لا يفسد للود قضية
وانا معكم دائما واتمنى ان استفيد منكم حفظكم الله جميعاا

تحياتى لكم

قديم 16-05-2009, 02:19 AM
الصورة الرمزية elhmami

elhmami has a reputation beyond reputeelhmami has a reputation beyond reputeelhmami has a reputation beyond reputeelhmami has a reputation beyond reputeelhmami has a reputation beyond reputeelhmami has a reputation beyond reputeelhmami has a reputation beyond reputeelhmami has a reputation beyond reputeelhmami has a reputation beyond reputeelhmami has a reputation beyond reputeelhmami has a reputation beyond repute

: ( ولا تسبوا الذين يدعون من دون الله فيسبوا الله عدوا بغير علم ) [ سورة الأنعام ، من الآية 108]

و ( يسألونك عن الخمر والميسر قل فيهما إثم كبير ومنافع للناس وإثمهما أكبر من نفعهما ) [ سورة البقرة ، من الآية : 219]

قديم 16-05-2009, 03:25 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

عاوز كده السعوديين يجيبوا نص من القرآن يحرم قياده المرأه!!!!!!!
هما دايما كده بيحللوا اللي علي مزاجهم و يحرموا اللي علي مزاجهم.
ما بيشفوش الحريم بتوعهم عاملين ازاي اول ما بينزلوا مصر و بيقلعوا الخيم اللي لابسينها
و بيتعاملوا ازاي مع الناس.

حـازم خـضـر

قديم 16-05-2009, 04:13 AM
الصورة الرمزية elhmami

شكرا لمرورك استاذ حازم
بالنسبة لردك استاذ حارم اقدر اقول انك مقراتش الموضوع كويس ومطلعتش على الرابط المدرج
بس اقدر اقولك
انا مصرى وليس سعودى

وفى حاجة ثانية هى السيارة كانت موجودة وقت نزول القران الكريم
طب انا هسألك سؤال استاز حازم
ما حكم المرور بين يدي المصلي؟