العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 06-05-2009, 02:18 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز أركن قصاد بيتي

بس انا عايز افهم حاجه ...
موقع المكان اللي حضرتك بتقول عليه
هو ده مدخل جراج خاص... و لا شقه حضرتك ارضي .. و لا ايه بالظبط
انا كنت من سكان وسط البلد ... يعني مفيش حاجه اسمها مكاني اساسا ...
وكنت بركن في جراج ...
ومره رحت لوالدي بعد ما اتجوزت وركنت قدام محل في اول الشارع ....
وانا مروح صاحب المحل طلع لي و قالي حضرتك راكن ده كله ادام المحل بتاعي ...
قلت له معلش .... اصل كان في واحد واخد مكاني تحت البلكونه بتاعتي !!!!!!

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 06-05-2009, 03:28 PM
الصورة الرمزية oldman
oldman oldman غير متواجد حالياً

oldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond repute

نزلي من العربيه واداني محاضره سخيفه زي وشه العكر عن حقوقه كمواطن بيدفع الضريبه في إنه يركن في الشارع ، وان انا مشتريتش الشارع اللي قصاد بيتي الخ الخ الخ
كان ناقص يحملني مسئولية صفر المونديل ، وفي الآخر تدخل احد العابرين للشارع ، وانتهي الموقف بإن الراجل طلع وسابلي مكاني اركن
وبصراحه لولا ان الواحد بيخاف ربنا ، كنت دخلت ابني البيت ونزل رنيت امه حتة علقه ، وكسرتله عربيته اللي فرحان بيها

اسف لسيادتك بس كنت عاوز اعرف شىء حضرتك متاكد انك دكتور

قديم 06-05-2009, 03:46 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

والله يا دكتور انا متعاطف معاك جداً وفاهم قد ايه الموضوع يضايق لانى بعانى من نفس الموضوع برضو فى شقتى اللى فى عين شمس

بس عايز نفكر مع بعض

المفروض مدينة نصر لما كانت محترمة زى ما حضرتك زكرت ان تراخيص العماير متتاخدش الا لما يكون معمول جراج للعمارة

والمفروض الكلام ده فى كل مكان ووظيفة الحى انه يباشر القصة ديه ويتأكد كمان ان الجراجات متتحولش بعد كده لمولات او محلات واللذى منة

فده الاصل فى الموضوع يا دكتور اما ان الواحد يسكن فى عمارة فيها جراج او يكون عندة جراج خاص فى بيتة او يحط العربية فى جراج

عندنا فى عين شمس اصلاً الشارع ميستحملش ان كل واحد يحط عربيتة تحت بيتة

وهتلاقى اللى اللى عامل محل تحت عمارتهم بيركن فيه عربيتة واللى بحطها فى جراج وكل واحد بيفتكس حلولة الخاصة

فى الشروق الدنيا واسعة اصلاً والعماير صغيرة فدايما فى مكان تركن عربيتك وعربيات قرايبك كمان تحت البيت

بس فى المناطق المزدحمة بقى الموضوع ده صعب جداً فعلاً

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 06-05-2009, 04:12 PM
sh_masry sh_masry غير متواجد حالياً

sh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond repute

انا بجد مش عارف ان مافيش حد رد عليك من الأعضاء و قالك :- انت غلط .
يعنى ايه تمشى واحد راكن فى الشارع لمجرد انه راكن امام العماره اللى حضرتك ساكن فيها ؟؟؟ هو انت كنت اشتريت العماره بالشارع اللى ادامها وللا ايه ؟؟؟ انت لو عايز تركن امام عمارتك يبقى كنت تروح تشترى شقه فيها جراج و تشترى باكيه فى الجراج 3م فى 3 م بخمسين الف جنيه علشان تبقى تركن فيه ...... لكن تقولى لازم اركن ادام العماره بتاعتى تبقى سعادتك يا دكتور غلطان .................... و كمان عايز تنزل تضربه !!!!!! (ياريتنى كنت انا اللى واقف .............)
الحاجه الوحيده اللى ماينفعش الواحد يقف ادامها هو مدخل او مخرج جراج خاص او عام ...... لكن عمارتك مسموح لأى حد يركن ادامها و وراها و جنبها كمان ...........
متأسف لحده الرد عليك بس انا اصلى واخدها بالدراع و ما ينفعش حد يقولى : لأ ماتقفش هنا و للا حتى لو محل طالما انى مش مانع مدخل المحل من الدخول و الخروج .........
اتصدق انك لفت نظرى انى بقالى اكتر من 30 سنه ماركنتش قدام عمارتنا و بروح اركن فى موقف لعماره جنبنا و عمر ماحد قاللى ممنوع ( دول بقى طلعوا ناس كويسه) طالما التفكير وصل لكده ........
و بعتذرلك تانى بس بجد انا متنرفز من رأيك و اسلوبك ..........

اى موضوع او اى تعليق ينم عن رأيي انا الشخصى و لكم جزيل الشكر ,,,
قديم 06-05-2009, 04:24 PM
MORE83 MORE83 غير متواجد حالياً

MORE83 has a reputation beyond reputeMORE83 has a reputation beyond reputeMORE83 has a reputation beyond reputeMORE83 has a reputation beyond reputeMORE83 has a reputation beyond reputeMORE83 has a reputation beyond reputeMORE83 has a reputation beyond reputeMORE83 has a reputation beyond reputeMORE83 has a reputation beyond reputeMORE83 has a reputation beyond reputeMORE83 has a reputation beyond repute

السلام عليكم جميعا
باعتبارى من سكان مدينة نصر برضه أحب اقول ان الحل الوحيد للمشكلة دة هى عامودين حديد ينضربوا فى الأرض و و يتقفلوا بسلسلة و قفل مفتاحه معاك ..
صدقونى يا جماعة فى بعض نظريات فى علم النفس بتقول ان ( ثقافة الزحام ) بتخلى سلوك الناس عدوانى جدا و أسوأ كتير ما هما عليه فعلا .. و عشان كدة أنا متفهم جدا الاستاذ صاحب الموضوع ... و أفتكر انه لو اقتنع برأيي و حط العمودين الحديد دول هيبقى ماشى على قوانين علم النفس بالمسطرة و فى نفس الوقت محدش هيقدر يفتح بقه معاه لأننا للأسف بقينا بنتعامل على ان دة عادى .... و فى المكان اللى انا ساكن فيه بيحصل أكتر من كدة صدقنى .. من أول الطوب اللى فى الأرض لغاية العواميد مرورا بالزعيق و الخناق و الشتيمة و الذى منه

و ربنا معانا كلنا