العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 30-04-2011, 10:39 AM
الصورة الرمزية الكشفى
الكشفى الكشفى غير متواجد حالياً

الكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نفسك الطريق يبقى ازاى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido-spicy مشاهدة المشاركة

ممكن اعرف يا استاذ كشفى حضرتك بتشتغل ايه ؟؟؟
اكيد مهندس فى الطرق امال هكون بشتغل اية دكتور مثلاً

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سالم سلامه مشاهدة المشاركة

وانا كمان عايز اعرف بختصارنفسنا نشوف الطرق بتا عتنا زى طرق دول الخليج عشت فى الكويت 5سنوات حدث ولا حرج على الطرق هناك مع ان المواد المستخدمه هناك هيا نفسها المستخدمه فى مصر بس الفرق الوحيد انهم بيعملو الحاجه صح واحنا للاسف مبنعملهاش صح الواحد لو اعمى وبيحسس هناك يمشى على هذه الطرق بكل امان ويوصل وجهته بكل سهوله اتمنى من الله ولا يكتر عليه اننا نشوف الطرق بتاعتنا بنفس مستوى هذه الطرق ونضافتها
انا عايز اقول لحضرتك احنا فى مصر لا يمكن نوصل للطرق فى الخارج مش بس علشان التكلفة بتاعة الطرق برة عالية علشان جودة المنفذ يعنى انا اشتغلت مع شركات اجنبية كانت تقيس منسوب الطريق كل كيلو متر اكتر من 10او 20 مرة احنا مبنقيسش الطريق احيانا خالص ودايما بيطلع فى الطرق بتاعتنا عيوب بس المهم طول ما لجنة الاستلام (طبعاً دول الكبار مش احنا ) شربوا الشاى بالياسمين وراحت البى ام جابتهم وودتهم تبقى الطريق مفيش بعد كدة مراية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M.kal مشاهدة المشاركة

ابوس ايديكوا ظبطوا المطبات, الشعب المصرى معظمه قرب يجيله الغضروف من كتر المطبات العاليه اوى دى, ياريت الموضوع ده يكون فى محل اهتمامكم
المطبات هى عبارة عن طلب مقدم للحى او المحافظة قولوا للكبار اتقوا الله فينا وفى فلوسنا واشتغلوا شوية اما انا فعمرى ما وافقت على مطب علشان كدة تلاقينى مرتاح فى شغلى وكل الورق اللى محتاج شاى بيلف من بعيد عنى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يسري أبو الخير مشاهدة المشاركة

نفسي أن تكون المطبات مطابقة للمواصفات كما في كل دول العالم .. مع ازالة كل المطبات العشوائية و خاصة بالطرق الفرعية و الشوارع الجانبية و التي يقيمها الأهالي بطريقة غبيه .. بهدف إيذاء اصحاب السيارات ..
يا استاذ لابد من نقل تبعية الطرق والنقل التابعة للمحافظة الى وزارة النقل وارجو انكم تنادوا بالموضوع دة لان كل الطرق الداخلية بتنفذها الطرق والنقل ودى مديرية تابعة للحكم المحلى مما يجعلها فاسدة ولا حول لها ولا قوة لكن لو انضمت لوزارة متخصصة اكيد هتفرق لا المحافظ لية دور معاها ولا رئيس الحى لان المحليات رأس كل فساد
واشكركم جميعا على المرور على موضوعى ولسة مشفتش اقتراحات فى الانشاء

لا تعش فى يومك ان كان يومك متعباً لك بل عش فى غدك تجد يد الله تمتد اليك
قديم 30-04-2011, 10:44 AM
SHERIF MARLBORO SHERIF MARLBORO غير متواجد حالياً
من انا؟: /طالب!/سائق
التخصص العملى: علوم الحاسب الالى و نظم المعلومات
هواياتي: الكمبيوتر التأمل حب الجمال

SHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond repute

مش مشكلة اشوفه ازاى انا نفسى تنسقوا مع الجهات الأخرى المسؤولة عن البية التحيتة
لايقاف مسابقة شق الطريق نصفين.
بمعنى اكثر ما يحزننى طريق يتسفلت و يترصف حتى لو بمستوى رداى بعديها بكام شهر تيجى تليفونات او كهرباء او غاز او مياه و يحفروا الطريق و حلنى على ما يتسفلت تانى
و ياريت تعملوا انت مطبات جيد تحدد السرعة دول الحاق اذى

الحلم
قديم 30-04-2011, 11:12 AM
الصورة الرمزية Komy
Komy Komy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الشركة المصرية لنقل الكهرباء
هواياتي: العربيات

Komy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond repute

بص يا باشا زمان كنت بشوف الطرق فى المنعطفات القاسية وغير القاسية إن الطريق بيميل , بمعنى لو إن حضرتك داخل على ملف شمال جامد بتلاقى إن الطريق من اليمين اعلى من الشمال وده بيتهيألى كان معمول عشان يحفظ توازن العربية فى حالة إن حضرتك داخل المنعطف بسرعة عالية ,

دلوقتى مفيش الكلام ده , يا ريت تنفذوه.

بالإضافة لكل مطالب الزملاء أعلاه وبالذات المطبات يا ريت تتلغى او يتم تنظيم ودراسة إنشائها.

Komy
قديم 30-04-2011, 02:54 PM
الصورة الرمزية tamem
tamem tamem غير متواجد حالياً
من انا؟: livegears
التخصص العملى: محاسب

tamem will become famous soon enoughtamem will become famous soon enough

اصعب حاجة ممكن تشوفها فى حياتك ان يكون الطريق ضيق وعلى جانبيه منازل او ترعة يعنى عمر الحكومة متعرف توسعه خصوصا لو مزدحم

قديم 30-04-2011, 06:19 PM
الصورة الرمزية momen_bondok
momen_bondok momen_bondok غير متواجد حالياً

من انا؟: أنا الفقيـرُ إلـى ربِّ السمـواتِ أنا المُسيكِينُ فى مجموع حالاتـي
التخصص العملى: فى مجال السياحه ( رحلات حج وعُمرة )
هواياتي: البرمجة , ما يخص السيارات , الكمبيوتر, الزراعة

momen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond repute

• اختصاراً للكلام نفسى أشوف طريق يصلح لسير الأفراد أولا ثم السيارات
  • الواحد بيمشى بالسيارة بيشعر كانة ماشى فى ملاهى من كثرة المطبات والحفر
جزاك الله خيراً على الموضوع

بسم الله الرحمن الرحيم
سؤال على بال كل شاب أو رجل يُريد أن يتزوج
كيف اختار الزوجة التي ستظل معي طوال العمر
اوووووووعة تفكر كتير شاهد هذة الحلقة وبأذن الله تأخذ القرار الأخير
وذلك مع فضيلة الشيخ أبي إسحاق الحوينى
الحلقة بجد راااااااائعة والله
طبعا الحلقة (مرئية) وبمساحة خيالية