العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 28-08-2010, 06:25 PM
Misho123_321 Misho123_321 غير متواجد حالياً

Misho123_321 is on a distinguished road
للاهمية رد: من فضلكم عايز الافاده ضرورى لانوس شيفورليه ولا فيرنا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمن منصور مشاهدة المشاركة

اولا 1600 . 2كامه .16صباب .107حصان .... اللانوس 1500.كامه واحده.12 صباب.تقريبا 90 حصان
ثانيا الفيرنا الموتور بتعها كوري اللانوس بيتصنع في بولندا
ثالثا قطع الغيار واحده تقريبا
رابعا حجم الصالون في اللانوس اوسع شويه مش كتير بس الفيرنا الشنطه اوسع
خامسا عفشه الفيرنا احسن من الانوس
وسعر اعاده البيع زي بعض ويمكن الفيرنا البيع اسهل بكتير
الانوس من سنه 2000 الشكل هوة هوة متغيرش فيه حاجه الفيرنا موديلها من 2005

كلام جميل .. يجب ملاحظ ان الفيرنا موتورها اقوي من امكانياتها يعني هتقدر تجري بالعربيه لكن فراملها اضعف من قوة الموتور وده عيب خطير لا يمكن التغاضي عنه .. لاكن الموضوع متناسب اكتر في اللانوس
لكن لو علي فرق سعة الشنطه بالنسبه للفيرنا فطبعا حاجة لا تذكر لان الموضوع متعوض في الصالون الداخلي للانوس وده الاهم طبعا بدون تفكير .
الفيرنا مناسبه اكثر لحديثي السواقه او قليلي الخبره لابعاد السيارة عند القيادة لان ابعادها اوضح واسهل .. طالما بتسوق كويس افضلك اللانوس

وطبعا مهم جدا ان للانوس سعر اعادة بيع اعلي .. اكيد هيجي يوم وهتغير سيارتك

لو عايز تشد بالعربيه اسرع وتخاطر بدون حساب عامل الامان هات فيرنا

لو يهمك الامان هتلاقي اللانوس انسب .. موتور مناسب لامكانيات السيارة وبالتالي الفرامل قادرة علي كبت جماح السيارة نسبيا اكثر من الفيرنا .. صالون اوسع وده شيء اساسي بالسيارة لا يمكن اغفاله في المقارنة بعكس حجم الشنطة اللي مش هتقعد حد فيه ويقولك الشنطة ضيقة

ارشح اللانوس وبقوة لاي حد عايز يشتري وبيقارن ..
قديم 28-08-2010, 11:38 PM
ايمن منصور ((عباسى )) ايمن منصور ((عباسى )) غير متواجد حالياً
عضو ((عباسى))
من انا؟: عباسى
التخصص العملى: عباسى
هواياتي: عباسى

ايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant future
افتراضي رد: من فضلكم عايز الافاده ضرورى لانوس شيفورليه ولا فيرنا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Misho123_321 مشاهدة المشاركة

كلام جميل .. يجب ملاحظ ان الفيرنا موتورها اقوي من امكانياتها يعني هتقدر تجري بالعربيه لكن فراملها اضعف من قوة الموتور وده عيب خطير لا يمكن التغاضي عنه .. لاكن الموضوع متناسب اكتر في اللانوس
لكن لو علي فرق سعة الشنطه بالنسبه للفيرنا فطبعا حاجة لا تذكر لان الموضوع متعوض في الصالون الداخلي للانوس وده الاهم طبعا بدون تفكير .
الفيرنا مناسبه اكثر لحديثي السواقه او قليلي الخبره لابعاد السيارة عند القيادة لان ابعادها اوضح واسهل .. طالما بتسوق كويس افضلك اللانوس

وطبعا مهم جدا ان للانوس سعر اعادة بيع اعلي .. اكيد هيجي يوم وهتغير سيارتك

لو عايز تشد بالعربيه اسرع وتخاطر بدون حساب عامل الامان هات فيرنا

لو يهمك الامان هتلاقي اللانوس انسب .. موتور مناسب لامكانيات السيارة وبالتالي الفرامل قادرة علي كبت جماح السيارة نسبيا اكثر من الفيرنا .. صالون اوسع وده شيء اساسي بالسيارة لا يمكن اغفاله في المقارنة بعكس حجم الشنطة اللي مش هتقعد حد فيه ويقولك الشنطة ضيقة

ارشح اللانوس وبقوة لاي حد عايز يشتري وبيقارن ..
متنساش ان عامل قوه الموتور بيرجع بالايجاب علي التكيف وعلي عزم العربيه لما بتبقي بكامل حمولتها يعني مركب 4 افراد ومعاك شنط في العربيه
قديم 29-08-2010, 02:01 AM
الصورة الرمزية karem ali
karem ali karem ali غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب طموح
التخصص العملى: طالب
هواياتي: اعشق السيارات وقيادتها

karem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمن منصور مشاهدة المشاركة

متنساش ان عامل قوه الموتور بيرجع بالايجاب علي التكيف وعلي عزم العربيه لما بتبقي بكامل حمولتها يعني مركب 4 افراد ومعاك شنط في العربيه
ايه يا ايمن باشا فينك من زمان وبعدين ليه مجتش معانه الناس سئلو عليك
اما انا برشحلك الفيرنا عربيه حلوه وربنا يقدم الى فى الخير

كريم على
قديم 03-09-2010, 05:47 PM
MEDOMAN2006 MEDOMAN2006 غير متواجد حالياً

MEDOMAN2006 is on a distinguished road
عاجل رد: من فضلكم عايز الافاده ضرورى لانوس شيفورليه ولا فيرنا

معلش ياجماعة بس أنا لازم أقولكم إن أنا وأخويا معانا لانوس وفيرنا
وبجد اللانوس أحسن من الفيرنا في حاجات كتير قوي
منها مثلا الثبات على الطريق اللانوس احسن من الفيرنا لأن الفيرنا بتعوم بعد
المية خمسة وتلاتين اما اللانوس لأ
كمان القدرة على السيطرة على السيارة في الملفات
بجد بجد الفيرنا كانت حتتقلب في لحظة في ملف عادي قوي لولا ستر ربنا
في حين اللانوس عدت منو عادي قوي

واخيرا ارشحلك اللانوس احسن من الفيرنا بكتيييييييييير
قديم 03-09-2010, 10:25 PM
الصورة الرمزية Eng . Mano
Eng . Mano Eng . Mano غير متواجد حالياً

Eng . Mano has a spectacular aura aboutEng . Mano has a spectacular aura aboutEng . Mano has a spectacular aura about

من وجهة نظرى الفيرنا افضل بمراحل ، توكيل افضل بكتير من شيفروليه ، لو حتجيب ال full option يبقى طبعا و من غير كلام الفيرنا افضل ( فيها مفتاح ريموت و انذار ) مش موجودين فى الانوس ، ده طبعا قوة الموتور اللى الاخوة الاعضاء اتكلموا عليها
ده غير ان الانوس سعرها مبالغ فيه بطريقة مستفزة : الفاضية ب 64 الف ، الكاملة ب 68 الف .
انما الفيرنا الفاضية ب 63 الف و الكاملة ب 67 الف .
موضوع الثبات فى العربيتين واحد ( وعن تجربة طويلة جدا للعربيتين ) : الانوس بعد ال 140 زى الفيرنا بالظبط صدقنى ، و بعدين ده مش عيب ولا حاجة وحشة ، لان انت بتجيب عربية فى حدود الفئة السعرية دى مش مطلوب منها انها تبقى بثبات ال bmw ام نصف مليون .
يعنى هى بتديلك قيمة مقابل السعر ، مش مطلوب منها اكتر من كده . و بعدين السرعة اللى فوق 130 يا جماعة مابقتش مطلوبة فى ظل حالة الطرق اللى مايعلم بيها الا ربنا ( كل 10 متر تلاقى مطب او نقرة ) ، و كمان الزحمة اللى بقت حتى على الطرق السريعة .
لو عايز حاجة ثباتها عالى و بتاعة مناورات يبقى ال m11