العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 22-03-2010, 09:13 PM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ابيزا ولا بطه ولا اكسنت

حاسس ان في تحامل علي الابيزا شوية بس انا عارفها و حافظها فا هقول رأيي فيها بكل حياديه

بالنسبة لتوفير البنزين الموتور عمل معايا 200 في الصفيحة و مع الحرق و الجري ! و مكنتش عامل صيانه و طقم الدبرياج كان محتاج تغيير ! و علي فكرة انا نقلاتي الطبيعيه علي 4000 rpm و الحرق ممكن اوصل ل6000 rpm فا طبيعي ان ده يزود الاستهلاك جدا !

بالنسبة للتكييف لو الموتور حالته حلوه و التكييف اللي محطوط اصلي بيبقي جامد جدا عليها انما لو الموتور حالته نص نص انسي التكييف هيموتها

بالنسبة للاعتمادية البطه ممتازة و الابيزا ممتازة لكن الاكسنت لا تسمو حتي لمستوي البطه !

بالنسبة للثبات الابيزا ثباتها ممتاز و و البطه ثباتها حلو الاكسنت ال 1500 معاك لحد 160 و الكلام ده عن تجربه بعد كده انساها هتلعب بيك علي الطريق احلي لعب و ال 1300 بعد 120 ضايعه !

بالنسبة للاقتصاديه الابيزا اقتصاديه جدا في قطع غيارها لانها مش بتستهلك قطع غيار كتير و مش لازم ايدك تكون فيها علي طول لو جه عليك وقت و مش فاضيلها و هي محتاجة صيانة او حاجة تتغير عادي ! انا ماشي بسير الدينامو بقاله شهر عايز يتغير و عادي ! مشيت بالكبالن الخارجيه بايظه 8 شهور عادي جدا !! و مبعملش صيانة بأستمرار و الزيت لما مببقاش فاضي بسيبه يعد 12 15 الف عادي ! تحت ايدي حاجة بتستحمل فا لما بتزنق في الوقت و مببقاش فاضي بتستحملني

من الاخر رأيي تحصر اختياراتك في الابيزا او البطه مع الوضع في الاعتبار ان الطابع العائلي للبطه مش موجود في الابيزا لانها عربية شبابيه في المقام الاول او لعائلة صغيره

IBIZA