العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 09-03-2010, 07:44 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ما هي العيوب و المشاكل الناتجة عن اقتناء سيارة ؟

سؤال جميل جدا

1- اعباء مالية متمثلة فى البنزين و الزيت و الصيانة و الكاوتش و البطارية
2- اعباء نفسية متمثلة فى الضغط النفسى و العصبى من القيادة , الله يكون فى عون الجميع
3- اعباء سياسية , مديرى الخواجة لما بيركب جنبى ساعات و يتكلم عن السواقة فى بلدهم و النظام و الامان ,بيصيبنى بالاحباطو ببقى عاوز انط فى كرشه و ابوظ العلاقة بين البلدين
قديم 09-03-2010, 07:51 PM
الصورة الرمزية Bendary
Bendary Bendary غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مكافح بشرف
التخصص العملى: Trading - Buiness Development
هواياتي: طوابع - رسم - قراءة ، لكن بعد الشغل والجواز بقت الهوايه : أكل العيش

Bendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

3- اعباء سياسية , مديرى الخواجة لما بيركب جنبى ساعات و يتكلم عن السواقة فى بلدهم و النظام و الامان ,بيصيبنى بالاحباطو ببقى عاوز انط فى كرشه و ابوظ العلاقة بين البلدين
دى لوحدها كوم تانى : انا بيكون عندى ضيوف من عدة دول واغلبهم للاسف دول متقدمة : امريكا - اليابان - المانيا
تخيل بقى نظرات الازبهلال ( الصفه من فعل مزبهل )وهمه معايا فى العربيه (طبعا بيكون معايا سواق الشركة ) كانهم بيتفرجوا على السيرك الروسى
واكتر موقف خلانى فى نص هدومى لما واحد امريكانى سالنى واحنا فى صلاح سالم ايه المبانى الصغيرة دى على يمين وشمال الطريق ؟ جاوبته دى مدافن - الراجل كان هـيعملها على نفسه من كتر الضحك ptmnlo123per122

Mohamed Bendary
اللهم فرغنى لما خلقتنى له ولا تشغلنى بما خلقته لى
اللهم ولا تحرمنى وانا أسألك ولا تعذبنى وانا استغفرك
مصر هاتفضل غاليه عليا
قديم 09-03-2010, 08:09 PM
الصورة الرمزية lol64
lol64 lol64 غير متواجد حالياً

lol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

سؤال جميل جدا

1- اعباء مالية متمثلة فى البنزين و الزيت و الصيانة و الكاوتش و البطارية
2- اعباء نفسية متمثلة فى الضغط النفسى و العصبى من القيادة , الله يكون فى عون الجميع

ههههههههههههههههههههههههه بوط العلاقه يااحمد ولا يهمك مصر ام الدنيا والفراعنه اول ناس ساقوا عربيات
قديم 09-03-2010, 08:36 PM
الصورة الرمزية يسري أبو الخير
يسري أبو الخير يسري أبو الخير غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب - مجال التصدير
هواياتي: كتابة القصة القصيرة

يسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond repute

و الله يا أخي الفاضل أنت قلبت علينا المواجع .. بسؤالك عن المشاكل بسبب اقتناء سيارة .. أن يكون شغلك في وسط البلد و متلقاش مكان تركن فيه .. أو تكون رايح البنك لقضاء اعمالك و تضطر تقف فى الممنوع .. و كفاية تعب اعصابك لما تسمع صوت الونش .. و هو بيمر في الشارع اللي أنت واقف فيه .. وحاجة من أثنين أما كلابش أو سحب السيارة .. و معاك ربنا .. أو لما ترجع البيت و مضطر تنزل بعد ساعة و مش لاقي مكان تركن فيه .. و مضطر تروح للجراج تكون استهلكت نصف الوقت اللي أنت محتاجه قبل نزولك مرة أخرى .. و كفاية الضغط العصبي بسبب المارة في الطريق اللي بيمشوا متجاورين بعرض الطريق .. أو تكون راكن السيارة في أمان الله و ييجي واحد يقف صف تاني بجوارك .. يطلع قدام و يرجع للوراء و أخير يخبط لك الرفرف و الأكصدام بدون ذنب جنيته .. أو.. أو .. الى أخره .. ربنا يرحمنا من شوارع القاهرة و مطباتها .. و من الحفر في مطالع الكباري و منازلها .. أو يكون خلفك مباشرة سيارة نقل أو أتوبيس نقل عام يلازمك كظلك .. شوف أنت ممكن يتعب أعصابك أد أيه ..

هكذا أنت يا إمرأة .. بين جنبات النفس و الروح
و بين العقل و القلب .. أتدركين لماذا ؟ ......!!!!
قديم 09-03-2010, 08:44 PM
سشمخة سشمخة غير متواجد حالياً
من انا؟: سواق مبتديء
التخصص العملى: كلية الحاسبات والمعلومات (برمجة)
هواياتي: الانترنت

سشمخة is a jewel in the roughسشمخة is a jewel in the roughسشمخة is a jewel in the rough

نفسي ارد واقول قصة بس معنديش عربية
بس مش معني كدة اني معنديش مشاكل

اولا : المشوار اللي بياخد ربع ساعة باخده في ساعة بهدلة بين الموصلات
ثانيا : تستني ميكروباص او اتوبيس نص ساعة
ثالثا : بردة بتطر تتخانق ساعات
رابعا: تحكمات بتوع الميكروباص لو الطريق واقف ويقولك نهايو الخط قبل المكان اللي المفروض يروحة
خامسا: الاعباء المالية في الاتنين قريبة مش فارقة
يعني انا لو العربية 1000 سي سي هادفع 2 جنية ونص بكتيرة ولو العربية 1300 هادفع 3 او 3 ونص وانا بروح موصلات ب3جنية
دة لو ميكروباص فمابالك بتاكسي لما اكون مستعجل اوي
سادسا: سواقين العربيات كلها بوجه عام معندهمش صبر ان اي حد يعدي الشارع عايزين الناس تقلع تجري في وسط الشارع زي المجانين عشان يفرحوا ويحسوا انهم بيتخاف منهم وعندهم هيبة عجيبة ولو كلمت اية واحد منهم هايقولك متاخر ومستعجل وكان اللي ماشي في الشارع مش متاخر و مش وراه التزامات

يعني سواء موصلات او عربية خاصة فيه مشاكل مش بتفرق كتير