العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 24-01-2010, 04:45 PM
الصورة الرمزية Madovic
Madovic Madovic غير متواجد حالياً

Madovic is on a distinguished road
افتراضي رد: جولف 6 ولا فيات برافو T-jet ؟

مشكورين يا جماعة عالرد
الجولف اللي بقارن بينها هيا ال 1600 سي سي

و Horas3000 مشكور حبيبي عالتوضيح بس الحقيقة فرق السعر مش كبير عشان قدامي واحدة موديل 2009 زيرو بفرق سعر قليل بينها وبين البرافو و دة اللي خلاني افكر تاني في الجولف بس انا بحس ان الجولف عربية مملة يعني مفيهاش اوبشنز كتير زي البرافو
ولا انتم ايه رأيكم ؟ :D

معلش يا فادي ممكن توضحلي اكتر قصدك ازاي الجولف مريحة اكتر ؟

شكرا مرة تانية على اهتمامكم وردكم
قديم 24-01-2010, 05:35 PM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute

لو بتقارن الجولف ال 1600 بالبرافو يبقي انت كده بتظلم الجولف في الاداء و التجهيزات و طبعا البرافو هتكسب المقارنة !

لو عايز تقارن بجد يبقي تقارن الجولف الtsi بالبرافو ال tjet كده المقارنة تبقي عادله شوية خصوصا من ناحية الاداء و لو عايز تقارن بجد و المقارنة هتبقي شديدة اوي يبقي تستبدل الجولف بشقيقتها ليون هنا المنافسه هتبقي بجد قوية لان الليون اعلي من الجولف في الاوبشنز (فيها كل ما تريد) و فتيس شورت شيفت و سعرها اقل من الجولف كمان حاول تشوفها و هتغير رأيك من الجولف لليون خصوصا لو ليون dsg الجديدة

IBIZA

التعديل الأخير تم بواسطة mohamed ibiza ; 24-01-2010 الساعة 05:48 PM
قديم 24-01-2010, 06:59 PM
MaXx MaXx غير متواجد حالياً

MaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond repute

بس الليون كأداء عادية جدا و اتقل علي الارض من الجولف اعتقد لان حجمها اكبر ,,,

الاتنين الليون و الجولف ال 1600 سي سي ,,, موتورهم اداءه بداية الرياضي يعتبر ,,, انما اداء البرافو ال T-Jet 150 حصان رياضي قوي ,,, و يبقي ظلم ليهم لو قارناهم في الاداء بالبرافو ,,, كماليات الليون كويسة ,,, بس علشان نبقي واضحين شكل الليون الموجود دلوقتي نزل اول مرة سنة 2005 <<< يعني شكلها هيتغير في خلال سنة ولا اتنين علي اقصي تقدير ,,, و بكده يبقي معاك الشكل القديم و انت لسه عربيتك ما بقالهاش سنتين ,,,

علي الجانب الاخر البرافو موديل جديد و الجولف 6 كمان لسه جديدة ,,, الاتنين ما بقالهمش سنتين تقريبا ,,,

السيارة التي قيل انها قادمة ,,, لن تأتي ,,, ptmnlo123per111
[/CENTER]
قديم 24-01-2010, 07:09 PM
الصورة الرمزية Madovic
Madovic Madovic غير متواجد حالياً

Madovic is on a distinguished road

انا معاك في كل اللي انت قلته بس امكانياتي متسمحش بال TSI دلوقتي خالص :D
اما مشكلة الليون اني لما رحت للوكيل هنا في اسكندرية قالي الاستلام بعد 3 شهور وانا مينفعش معايا استنى . فيا اجيب الليون 2009 يا إما اشوف حاجة غيرها

قديم 24-01-2010, 07:29 PM
الصورة الرمزية SuMo
SuMo SuMo غير متواجد حالياً

مشرف قسم رياضة المحركات

SuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond repute

انا هتكلم فى نقطه واحده
انت بتتكلم على ال tjet 150 يعنى اداء رياضى
على حد علمى البرافو 150 حصان و بزرار السبورت بتوصل 177 حصان
الجولف كام حصان

www.darelhasanat.jeeran.com