العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 05-12-2009, 09:09 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لية متكونش كل العربيات مقاس واحد فى الجنط

لأن لكل عجلة مقاومة تدحرج, هذه المقاومة تتناسب مع مساحة الاطار الملامس للأرض, و هى تعمل عكس عمل المحرك.
لذا فان الجنط العريض له مميزاته و له عيوبة و كذلك الجنط الرفيع له مميزاته و عيوبه,
الجنط الرفيع أفضل لناحية التسارع و استهلاك الوقود و لكنه أقل ثباتا, و لذا فان السيارات الصغيرة و المدنية و ذات المحرك الصغير يفضل تزويدها بجنط صغير لأن الجنط الكبير سوف يعوق تسارعها لأن مقاومة التدحرج فى الجنط الكبير أعلى كما أنه يزيد من استهلاك الوقود مما يتنافى مع طبيعة السيارة الصغيرة الاقتصادية.
مع زيادة حجم السيارة و حجم المحرك أصبح لدى الصانع بعض الترف المتأتى من حجم المحرك الكبير و قوته, فلا ضير اذن من وضع جنط كبير يدعم ثبات السيارة مادام المحرك قادر على تعويض فارق مقاومة التدحرج, و طبعا لأن زبائن هذا النوع من السيارات لا يفكرون كثيرا بزيادة استهلاك الوقود من عدمه.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى
قديم 05-12-2009, 10:49 PM
tigernet tigernet غير متواجد حالياً

tigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond repute

شكرا شكرا يا استاذ فادى بجد رد جامد جدا

تنبيه للعضو الكريم بعدم استخدام ذلك الاسلوب مع احد الاعضاء
و الابتعاد دائما عن ما يمكن ان يثير المشاكل بينك و بين احد العضاء
الباشمهندس محمد صقر كان هدفه مساعدتك و حاول بقدر استطاعته
و لم يقصد الاساءه اليك
فلا يمكن ان يكون جزاء مساعدته لحضرتك ان تقوم بالتحدث معه بهذه الطريقه

مشرف القسم
حازم خضر

التعديل الأخير تم بواسطة hazem_khidr ; 06-12-2009 الساعة 04:16 AM
قديم 06-12-2009, 04:30 AM
tigernet tigernet غير متواجد حالياً

tigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_o_sakr مشاهدة المشاركة

تخيل كده عربيه جيب المفروض يكون مقاس الجنط بتاعها 18 و حطيت جنط 13 اكيد الأداء و المنظر حيكون حاجه تعبانه اوى
و تخيل لو جبت عربيه ماروتى و ركبت فيها جنط 18 واضطريت تقص رفارف العربيه علشان الجنط يركب و تغير الموتور كل مشوار علشان مقاس الجنط مش مناسب!!!!
يا ترى حضرتك عرفت ليه ولا لسه؟؟
كلامة فية نوع من الحدية
قديم 06-12-2009, 04:45 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

تخيل كده عربيه جيب المفروض يكون مقاس الجنط بتاعها 18 و حطيت جنط 13 اكيد الأداء و المنظر حيكون حاجه تعبانه اوى
و تخيل لو جبت عربيه ماروتى و ركبت فيها جنط 18 واضطريت تقص رفارف العربيه علشان الجنط يركب و تغير الموتور كل مشوار علشان مقاس الجنط مش مناسب!!!!
يا ريت لما حضرتك تحب تجيب اقتباس تجيب الجمله كلها علي بعض
ما تعملش زي ولا تقربوا الصلاه و تسكت
الباشمهندس بيقولك حضرتك و بيقولك عرفت ولا لسه
يعني مش كاتب الكلام باسلوب استهزاء زي ما حضرتك كنت كاتب و انا شيلته

حتي لو كلامه فيه نوع من الحديه زي ما انت شايف
فيه قسم للشكاوي تقدر حضرتك تشتكي فيه
مش تغلط في العضو لمجرد انك افتكرت ان كلامه فيه نوع من الحديه؟؟
هو حيبقي حاد معاك ليه؟؟
يعرفك قبل كده؟؟
قريبك؟
صاحبك؟
حصل بينكم اي كلام او مشاده قبل كده؟؟؟؟

سيدي العزيز ارجو تقبل الكلام بصدر رحب
و اتمني لك قضاء وقت سعيد في المنتدي بدون مشاكل

حـازم خـضـر

التعديل الأخير تم بواسطة hazem_khidr ; 06-12-2009 الساعة 04:47 AM
قديم 06-12-2009, 11:25 AM
m_o_sakr m_o_sakr غير متواجد حالياً

m_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tigernet مشاهدة المشاركة

اة يا بشر محدش يعرف من خبراء المنتدى و لا اية

يا استاذ تيجر
اولاً: اعذرنى للتأخير فى الرد
ثانياً: انا اسف جداً لو كان كلامى اتفهم منه حاجه غلط, انا فعلاً لا اقصد الحده ولا التريقه, انا لمل رديت على حضرتك اخدت نفس الكلام الى حضرتك كاتبه لمل قلت (اة يا بشر محدش يعرف من خبراء المنتدى و لا اية) بس مش اكتر
ثالثا: انا معرفش حضرتك قلت عليا ايه فى الرد بتاعك بس معتقدش ان الرد بتاعى الى مش عاجب حضرتك يستدعى انك تغلط فيا لو كنت غلط (انا مشفتش الرد بتاعك, شفت تعليق الأستاذ حازم فقط)
انا اسف مره تانيه لو كنت دايقت حضرتك

.
(لا تنسى ذكر الله)

((لا تنسونا بالدعاء))
>
>

إحترس من السرعه

.

التعديل الأخير تم بواسطة m_o_sakr ; 06-12-2009 الساعة 11:31 AM