العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 23-01-2013, 03:53 AM
imagine imagine غير متواجد حالياً

imagine has a reputation beyond reputeimagine has a reputation beyond reputeimagine has a reputation beyond reputeimagine has a reputation beyond reputeimagine has a reputation beyond reputeimagine has a reputation beyond reputeimagine has a reputation beyond reputeimagine has a reputation beyond reputeimagine has a reputation beyond reputeimagine has a reputation beyond reputeimagine has a reputation beyond repute
افتراضي رد: قرض لشراء سيارة ضرورى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة romi_romi مشاهدة المشاركة

انا ساكن فى مكان بعيد شوية المواصلات ميهدلانى وبدفع اد كدة لما اجى نازل ومعاية اولادى فقررت اجيب عربية بس الفلوس مش مكملة معايا وانا محتج العربية جدا رحت ماشى فى ورق القرض لكن لسة ماختوش انا ناوى اجيب 128 انشاء اللة وعملت صلاة استخارة والموضوع ماشى يسرعة مع العلم ان انا مشاويرى قليلة يعنى مرة واحدة فى الاسبوع تقريبا بس المشكلة فى ناس بتقولى بلاش وانا محتجها جدا نظرا للبهدلة اللى انا بشوفها ومش عارف اقرر اية باللة عليكم افيدونى ضرورى وبسرعة لانى المفروض اقبض القرض الاسبوع اللى جاى وشكرا:070104~ 242::070104~2 42::070104~24 2::070104~242 : : 070104~242::0 70104~242::07 0104~242::070 104~242::0701 04~242:
ايه هو اللى بلاش ؟ لو قصدك على القرض و العربيه فده شىء يرجعلك و انت اكتر واحد ادرى بظروفك
لو على العربيه من الاخر فعيوب ال 28 اللى الناس كلها عرفاها انها صاجها ضعيف و بتفتح شاسيه و على طول عند الميكانيكى
عايز عربيه فى حدود المبلغ اللى يجيب 28 و يبقى افضل منها كتير اوى فهو فيات131 ما بين 17 الى 19 الف
و ده كان سؤال لواحد صاحبى من حوالى 6 شهور و رديت عليه نفس الرد و رجحتهاله عشان هيا استحمالها قوى و الشاسيه متين و موتورها عفى 1600 سى سى و كمان على كرونا يعنى مش كل يومين هيغير كبالن
يعنى فى كل الظروف فالعربيه هتسنده و فعلا اشترى 131 على 17 الف جنيه و بالصدفه قابلته انهرده و قالى كلامك كان صح يعنى اكيد العربيه سنداه فى حاجات كتير .. هو شاف ان ال 28 عمرها ما كانت هتسعفه زى ال 131
قديم 24-01-2013, 02:07 AM
د/محمود عبدالمقصود د/محمود عبدالمقصود غير متواجد حالياً
من انا؟: د/ محمود رجب .... عاشق للسيارات الامريكيه gmc ford chevy و ليست الكوريه التي تدعي الامريكيه

د/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة magdy_c_c مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
ما عليش يا دكتور
بما ان حضرتك بتقول ان تقسيط المستعمل مع بنك فيصل الاسلامى حلال و ميه ميه
ايه اللى يثبت ده؟؟؟
و بعدين هو البنك بيمتلك السيارة فعلا ًً و بتكون فى حيازته ؟؟؟
طيب بيشترط تأمين عليها ؟؟؟
طيب لو واحد تعثر فى سداد قسط أو قسطين بيزودوا الفايدة عليه ؟؟؟
طيب فى حظر بيع على السيارة و لا لا؟؟؟
و قبل ده كله هل قيمة الفايدة ( المرابحة - السعر المؤجل - القيمة الاجمالية ) أيا ً كان اسم الفايدة
ثابتة و لا متناقصة و لا مرتبطة بالقيمة النهائية للسيارة ؟؟؟
ما عليش استحملنى حضرتك شوية
هل لو انا مثلا ً قررت أشترى سيارة من البنك الاسلامى ( فيصل ) ممكن أتعاقد على شراء السيارة بالتقسيط و بعد دفع مصاريف الاستعلام و المصاريف الادارية ، و ...
لو تراجعت فى عملية الشراء هل بيردوا لى الفلوس تانى و لا لأ ؟؟
طيب لو انا عجبتنى عربية مش تبع البنك ، هل البنك ممكن يخلص فيها لى بالتقسيط و لا لأ ؟؟؟
يا ريت نستفيد من حضرتك فى هذا الموضوع لأن ده هيحل مشكلة ناس كتييييرة عاوزة تركب عربيات تقسيط بالحلال
السلام عليكم
بنك فيصل بيمتلك السياره فعلا
الفايده ثابته و لا تتغير و حتى عند التاخر في التسديد لا تتغير لا يجد فائده تراكميه
يوجد تقسيط سيارات مستعمله
لا يوجد تأمين او حظر بيع
قديم 24-01-2013, 03:01 AM
Islam Samir Islam Samir غير متواجد حالياً
التخصص العملى: oracle and java developer and instructor

Islam Samir is a jewel in the roughIslam Samir is a jewel in the roughIslam Samir is a jewel in the rough

بسم الله الرحمن الرحيم
1- القروض حرام لانها ربا.
2- الحصول على قرض للضرورة ليس ربا باذن الله بشرط انك تبقى عارف و مقتنع ان الاصل فى القروض ربا .. و تبقى عندك امل فى عفو ربنا
3- لو اتصلت بالمشيخة و شرحتلهم بالضبط و قالولك حلال .. و انت حاسس انك مضطر (و انت ادرى بمدى اضطرارك) .. يبقى هما اللى هايشيلوا الذنب لو فى حاجة.
4- بصراحة انا شايف ان موضوع ان حضرتك عايز عربية عشان بتنزل مرة فى الاسبوع و بتتعب فيها مش سبب اضطرارى او قهرى .. و الله اعلى و اعلم.
قديم 28-01-2013, 12:06 AM
الصورة الرمزية ابو الفضل
ابو الفضل ابو الفضل غير متواجد حالياً
من انا؟: مش عارف
التخصص العملى: محامى
هواياتي: كره القدم

ابو الفضل has a spectacular aura aboutابو الفضل has a spectacular aura aboutابو الفضل has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة romi_romi مشاهدة المشاركة

انا ساكن فى مكان بعيد شوية المواصلات ميهدلانى وبدفع اد كدة لما اجى نازل ومعاية اولادى فقررت اجيب عربية بس الفلوس مش مكملة معايا وانا محتج العربية جدا رحت ماشى فى ورق القرض لكن لسة ماختوش انا ناوى اجيب 128 انشاء اللة وعملت صلاة استخارة والموضوع ماشى يسرعة مع العلم ان انا مشاويرى قليلة يعنى مرة واحدة فى الاسبوع تقريبا بس المشكلة فى ناس بتقولى بلاش وانا محتجها جدا نظرا للبهدلة اللى انا بشوفها ومش عارف اقرر اية باللة عليكم افيدونى ضرورى وبسرعة لانى المفروض اقبض القرض الاسبوع اللى جاى وشكرا:070104~ 242::070104~2 42::070104~24 2::070104~242 : : 070104~242::0 70104~242::07 0104~242::070 104~242::0701 04~242:
128 مش وحشه وافتصاديه جدا وتناسب ظروفك
وبالنسبه للقرض اسال شيخ وامشى على رايه واعلم ان الاختلاف رحمه يعنى لو راى قالك حلال يجوز العمل بيه حتى لو راى قالك حرام

{تُسَبّحُ لَهُ السّمَاوَاتُ السّبْعُ وَالأرْضُ وَمَن فِيهِنّ وَإِن مّن شَيْءٍ إِلاّ يُسَبّحُ بِحَمْدَهِ وَلَـَكِن لاّ تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنّهُ كَانَ حَلِيماً غَفُوراً}
قديم 08-02-2013, 04:03 PM
saleh samir saleh samir غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بكلية الهندسة جامعة الازهر

saleh samir will become famous soon enoughsaleh samir will become famous soon enough

اصبر شوية واستحمل علشان ربنا يباركلك .. لأن الربا اضراره كثيرة جدا منها زوال البركة وضيق المعيشة .. ربنا يوسع عليك ويكرمك ويرزقك بالحلال ..

بسم الله الرحمن الرحيم ( وأحل الله البيع وحرم الربا ) صدق الله العظيم