العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 13-11-2012, 03:24 PM
ahmedesmat87 ahmedesmat87 غير متواجد حالياً

ahmedesmat87 is on a distinguished road
افتراضي رد: مشكلة عجيبة هاتجنني في 128

ولو سمحت كنت محتاج مقاسات بيكات البنزين سرعه وسلانسيه ولو فيه حاجه كمان
قديم 13-11-2012, 03:43 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

مش عارف ......حاسس ان الفتيس دة سايب

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 14-11-2012, 10:28 AM
elwasty elwasty غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير سياحة دينية

elwasty will become famous soon enoughelwasty will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedesmat87 مشاهدة المشاركة

عادى جدا نوعيه قطع الغيار اللى بتنزل مصر من الصين رديئه جدا بتتاثر بكل العوامل المحيطه يعنى مثلا ضقم الدبرياج عندك لما بيسخن فى المشاوير بيتمدد فابالتالى بيشد واير الدبرياج ولما العربيه بتبرد بيرجع تانى لحالته الطبيعيه .....اما بخصوص الطبطيله مع المطبات حصلتلى والعربيه حلفت مهى دايرة والحمد لله اكتشفت الاعيب بنفسى فيه سلك كهربه بكويل شبه كويل السماعات داخل على الموبينه (الموبينه مش الاسبراتير) البتاعه اللى شبه كانز البيبسى الجيب......كان مهزروز من مكانه فبتالى بيوقف كهربه العربيه ... فالبتالى لما الكهربا بتفصل وانت ماشى كانك طفيت الكونتاكت ومدى العربيه غيار (فبالتالى بتكلبش) .....بالنسبه لتغير واير الدبرياج متعرفش طريقه اغيره بيها من اغير منزل تحت العربيه او افك كوعه المياه الخرطوم يعنى..
بداية اشكرك على المشاركة
انا عارف الجاك بتاع الموبينة ده ومظبطه كويس انما التبطيلة دي مش عيب كهربا دي قفشة ميكانيكا وبالنسبة لسك الدبرياج انا بغيره من فوق عادي مش بنزل تحت العربية خالص مشكلتي كلها في تركيبه في الدواسة بس بتبهدلني انما من بره بشتغل من فوق البطاريه وبعيد عن الكوعة خالص ودايما اشتري مع السلك صمولة الرجلاش بتاعته عشان اربطها بايدي وخلاص من غير مفتاح
قديم 14-11-2012, 10:31 AM
elwasty elwasty غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير سياحة دينية

elwasty will become famous soon enoughelwasty will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

مش عارف ......حاسس ان الفتيس دة سايب
طب انا اعرف ازاي ان الفتيس سايب هل احسه مثلا من عصاية الفتيس انا بحس بالعصاية انها بتروح للامام لما بضغط بنزين في اول الغيار وبعدين لما العربية تاخد سرعة الغيار ترجع العصاية مكانها بس مش مسافة كبيرة انما تحس بيها وانت ساند ايدك على الفتيس
قديم 14-11-2012, 10:40 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elwasty مشاهدة المشاركة

طب انا اعرف ازاي ان الفتيس سايب هل احسه مثلا من عصاية الفتيس انا بحس بالعصاية انها بتروح للامام لما بضغط بنزين في اول الغيار وبعدين لما العربية تاخد سرعة الغيار ترجع العصاية مكانها بس مش مسافة كبيرة انما تحس بيها وانت ساند ايدك على الفتيس
ايوة انا عارف الحركة دى
بس ممكن توقف العربية وتدىغيار سريع وتنزل الهاند بريك
وتزق العربية لقدام ولورة وشوف الموتور والفتيس بيتحركو من مكانهم ولا لا

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا