العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 16-09-2009, 05:29 AM
الصورة الرمزية Brave Heart
Brave Heart Brave Heart غير متواجد حالياً
من انا؟: أمير مصطفى
التخصص العملى: أستشارى نظم فى قصر العدل الكويت
هواياتي: السيارات وبس

Brave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا محتار جدا جدا وارجو مساعدتى

طبعا لانسر بس هات الشكل القديم (البومه) 1600cc مانيوال 99000 اتوماتيك 100000

وربنا يوفقك للى فيه الخير
قديم 16-09-2009, 05:47 AM
amr_Sahoka2006 amr_Sahoka2006 غير متواجد حالياً

amr_Sahoka2006 is just really niceamr_Sahoka2006 is just really niceamr_Sahoka2006 is just really niceamr_Sahoka2006 is just really nice

طبعا الاستاذ حازم خلص الكلام كله
بس انت بعت عربيتك بكام يا باشا؟

ما اصعب ان تحب شخص بجنون وتعلم انك له لن تكون !!
قديم 17-09-2009, 02:13 AM
abouzyad abouzyad غير متواجد حالياً

abouzyad is on a distinguished road

أشكركم جميعا على الردود الجميلة بتعاتكم وفعلا بتعبكم معايا معلش استحملونى

أولا : اقول لحازم باشا انا مشاويرى بالعربية قليلة جدا لانى بأركبها اسبوع واسبوع بتكون مركونة ومتغطية لانى بأشتغل اسبوع واجازة اسبوع وخلال الاجازة بس باستخدمها وكمان مشاويرى البعيدة مش كتير ممكن مرة او أتنين فى السنه بس وبالنسبة لعدد الاسرة حوالى 6 أفراد بما فيهم الاطفال

ثانيا : اقول للأستاذ عمرو انا بعت عربيتى بـ 35 الف وانا بجد زعلان اوى لانى حاسس انه انضحك عليها فيا لانها عاملة 70 الف كيلو فقط وحالتها كويسة اوى وفيها سنتر و2 زجاج كهرباء وماكينة رفع ، المهم أخدت نصيبها والحمد لله وربنا يبارك للراجل الى اشتراها انشاء الله

وكل سنه وانتم طيبين جميعا
قديم 17-09-2009, 04:12 AM
الصورة الرمزية ابو هيما
ابو هيما ابو هيما غير متواجد حالياً
من انا؟: أعمل ليومك كأنك تموت غدا
التخصص العملى: مرشد سياحى
هواياتي: العاب القوى والقراءة

ابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond repute

مساء الخير عليكم يا شباب
انا كنت عاوز اضيف حاجة لك يا ابو زياد وذلك عن تجربة شخصية
لو عايز تشوف عربية بحق وتحكم عليها عملية ولا لأ شوفها برة المدينة مش جوها .. وبصراحة انا أعيش فى جنوب سيناء يعنى ملفات كتير وطرق مفتوحة - وكنت امتلك الانسر (البومة) بمحرك 1600 سى سى وتعليقى عليها
كصالون وموتور واستهلاك بنزين 10 ع 10 بس فى الملفات واقصد الملفات العاصية (وما أكثرها فى ج سيناء)زى الزفت
من أقل شوية حصة ع الارض تلاقيها بتلف حوالين نفسها ...!!!
فى واحد صحبى عنده الانترا ركبتها معاه كصالون حلوة ووسعة بس هو رايه فيها أن الباور بتاعها عالى أوى وده عيب خطيرخاصة فى السرعة العالية و أنا فى مرة كنت سايق ع طريق طابا وشفت عربية زيها أكسها انكسر والعجلة طالعة للخارج برغم انها شكلها جديدة ودى حاجة غريبة ..
اما الكروز فانا لا أعرفها بس شكلها حلو لكن قرأت أنها ماتورها صغيرة ع حجمها وهى نفسها دايو لاستى اقرأ بالتفصيل عن هذا الموضوع فى http://www.fannat.com/ItemProperties.aspx?categ oryID=5870
بيتهايئلى أن السيراتو أحلاهم كشل وتصميم وخصوصا لم نسمع أى تعليق عليها بس هات الكاملة أتوماتيك لو تقدر تكمل على سعرها وماتجبش المانيول لان فى ناس أعرفهم أشتكوا منها وربنا يوفقك للأحسن بس ما تنساش صلاة الاستخارة وما تندمش ع حاجة بعتها
قديم 19-09-2009, 02:06 AM
abouzyad abouzyad غير متواجد حالياً

abouzyad is on a distinguished road

كل عام وانتم جميعا بخير وصحة وعيد سعيد انشاء الله

انا بجد بشكركم كلكم واهم حاجة كسبتها من موضوع شراء سيارة جديدة ان الموضوع ده عرفنى على اصدقاء مميزين اوى زيكم وبجد انا فعلا عرفت المنتدى ده بالصدفة ولكن حسيت ان كل الناس الى فيه ناس بتجمعهم روح المحبة والصداقة بجد ودى اهم حاجة ارتحتلها فى المندى وانشاء اكون صديق دايم بالمندى حتى بعد مأشترى العربية لانه اى حد يعرف ناس بالجمال ده مش ممكن طبعا انه يقدر بعد عنهم

على فكرة انا حاليا وصلت لانى اقارن بين نوعين فقط واستبعدت الانواع الاخرى وهما اللانسر 1600 والسيراتو ومازلت محتار بين الاتنين ، لان واحد فى صالة سيارات قال لى ان اللانسر الخليجى بدون ضمان وكمان دخلوا فيها بعض قطع الغيار صينى ومش عارف المعلومة دى ايه مدى صدقها وقال كمان ان السيراتو جديدة فى السوق ولم تختبر بعد ممكن يكون هو بيقول كده علشان عايز يبيع لانه كان بينصح بأنى اشترى النترا او لو حجيب لانسر يبقى بتاعت الوكيل علشان الضمان وعلى فكرة بتفرق 10 الالاف عن الخليجى
ياريت اعرف رأيكم وكنت عايز اعرف رأيكم فى نيسان صنى سوبر صالون ...... انا بصراحة معرفش حاجة عن الصنى خالص بس كان كل معلوماتى انها ضيقة شوية
ياريت تفيدونى
وشكرا للجميع