العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT

رينو RENAULT RENAULT شريك اساسى مع نيسان اليابانية وتحتل المركز الرابع عالمياً تحت قيادة كارلوس غصن اشهر الموديلات سينيك كليو ميجان

قديم 26-04-2010, 03:00 PM
الصورة الرمزية ahmed turbo 1
ahmed turbo 1 ahmed turbo 1 غير متواجد حالياً

ahmed turbo 1 has a reputation beyond reputeahmed turbo 1 has a reputation beyond reputeahmed turbo 1 has a reputation beyond reputeahmed turbo 1 has a reputation beyond reputeahmed turbo 1 has a reputation beyond reputeahmed turbo 1 has a reputation beyond reputeahmed turbo 1 has a reputation beyond reputeahmed turbo 1 has a reputation beyond reputeahmed turbo 1 has a reputation beyond reputeahmed turbo 1 has a reputation beyond reputeahmed turbo 1 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا حجزت سيمبول اتوماتيك . اغير واحجز سكالا؟؟؟؟؟؟؟

89 / 94 /103
قديم 26-04-2010, 04:08 PM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاطمة مشاهدة المشاركة

ارجو افادتي لاني حجزت سيمبول اتوماتيك ب 89 الف

عايزه اعرف ايه الفرق الجوهري غير الشكل

هل هي تستاهل اغير رايي واحجزها بدل السيمبول

ارجوكم ردي عليا عشان انا قربت استلم لاني بقالي حوالي اكتر من اسبوعين حجزاها
ptmnlo123per160

معلش مع احترامى لاراء كل الاعضاء السيمبول متميزه عن الاسكالا فى الشكل
موتور السيمبول 1400 98 حصان موتور السكالا 1600 ومش متذكر كام حصان بالضبط
لكن ال98 حصان بتوع السيمبول مخلينها ممتعه فى قيادتها والموتور هو نفسه موتور الكليو ال1400 عشان كده قطع غياره متوفره جدا ومش صعب فى صيانته بره التوكيل
و بالنسبه لتوفير البنزين والضريبه يبقى السيمبول
الاتنين مفيهمش abs
الاسكالا اوسع من السمبول لكن تصميم السيمول اكثر ديناميكيها
بالنسبه لقطع الغيار الاسكالا جديده جدا مكملتش شهر محتاجه وقت عشان قطع غياره تبقى متوفره فى التوكيل لكن السيمبول بقالها سنه حاجتها ابتدت تنتشر بره التوكيل ودى ميزه منقدرش نغفلها
عشان كده انا لو مكان حضرتك هفضل متمسك بالسيمبول
لان الاسكالا لسه جديده ومش معروف هل فيها مشاكل او عيوب عشان نقدر نحكم
وغير كده حضرتك حجزتى السيمول يبقى الخيره فى ما اختاره الله
وربنا يباركلك فيها ويديكى خيرها ويبعد عنك شرها
وطبعا جملتى المأثوره طلاما حضرتك هتنضمى لاسره رينو
متنسيش لفتى ptmnlo123per154

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 27-04-2010, 02:01 PM
فاطمة فاطمة غير متواجد حالياً

فاطمة will become famous soon enough

شكرا جداااااااااااااا على ردكم
انا اقتنعت برد الاستاذ بوب مع احترامي لاراء الاخرين

انا هنتظر السيمبول
بس هي اتاتخرت اووووووووووووووووي
ادعولي استلمها وادعولي يبارك فيها

اول ما استلم اكيد هكلمكوا عن رايي

شكرا
قديم 02-05-2010, 11:10 AM
eggroup eggroup غير متواجد حالياً

eggroup has a spectacular aura abouteggroup has a spectacular aura about

أمبارح كنت فى السبع موتورز و شفت السكالا الحقيقة متواضعه جدا من ناحية التقفيل و لم تعجبنى و بعدها رحت للمصرية و أشتريت العربية الوحيدة اللى كانت فاضله عندهم من السيمبول مانوال و السعر 77000 جنيه و بصراحة فرق التقفيل و الشكل الخارجى و "ريحة الفابريقه" اللى فيها يساوى أكثر بكثير من فرق السعر اللى هوا 12000 جنيه و اللى هو ايضا لصالح السيمبول.
قديم 03-05-2010, 10:54 AM
الصورة الرمزية Gody :)
Gody :) Gody :) غير متواجد حالياً

Gody :) will become famous soon enoughGody :) will become famous soon enough

اولا احب اشكر بوب الجامد على مساعدته للناس واللى كنت انا شخصيا واحد منهم لما نويت اجيب السيمبول ... انا الحمد لله العربية معايا بقالها حوالى شهر ونص تقريبا وعملت بيها 1500كم لحد دلوقتى وهقولكوا انطباعى عنها باختصار يمكن اقدر افيد اى حد محتاج مساعدة

انا معايا سيمبول اوتوماتيك لون شامبين وكنت شاريها من الميكانيكيون العرب اللى فى جوزيف تيتو .. انا اخترت العربية بعد عناء وحيرة بين كذا حاجة زى الاكسنت والصنى و الكيا ريو وكذا حاجة فى نفس الفئة السعرية .. بس انا كنت مرتاح للسيمبول و اقتنعت انها احسن كتير من اى حاجة كورى و كان عاجبنى اوى شكلها وتقفيلها وشكل التابلوه وخامات فرش الصالون فاستخرت الله وجبتها
فى الاول كنت متضايق عشان سحبها ضعيف معايا ولو ان فى ناس اكدتلى ان دة فى الاول بس .. وفعلا دلوقتى سحبها ماشاء الله فرق كتيييييييييير عن الاول وبقت جراية اوى .. وناس مجربينها قالولى ان لسة أدائها هيفرق كمان بعد ال3000كم
صوت الموتور وانت واقف بره العربية تحس انه عالى شوية بس وانت جوة ما بتحسش بيه خالص .. دة انا ساعات بكون قاعد جوة العربية و أنسى العربية دايرة ولا لأ أروح باصص على التابلوة عشان اعرف من كتر ما صوت الموتور هادى اوى وانت جوة .. ودة كمان عشان عزل الصوت فى الصالون عن برة هايل

فى صوت دبة بسمعها اما بتنزل بالغيار .. بمعنى انك لو سايق بسرعة وفرملت تحس بنقلة العربية للغيار الاقل فى شكل دبة كدة مش فاهم دى من اية بصراحة ودى الحاجة الوحيدة اللى احتمال اشتكى منها فى صيانة ال5000 ان شاء الله وياريت لو حد عارف دى من اية يقوللى
حاسس ان العربية بتدبدب شوية فى المطبات ... هى طبعا فى المشى ناعمة جدااااااااااا بس مع المطبات بحس بهبدة كدة غالبا طبعا عايزة تربيط عفشة ودى حد قالهالى ان تربيطة العفشة بتاعت الخواجات ما بتبقاش زى التربيطة المصرية المتينة ... بس مش عارف بقى استنى الصيانة وكدة كدة بيربطوها ولا اربطها برة عند اى عفشجى ؟؟؟

الباور بتاع العربية هااااااااايل بجد انا بلف الدركسيون ب صباع واحد بس ... واكتر حاجة عاجبانى فيها المرايات الجانبية كاشفة الطريق كله وراك .. وكمان اللى عاجبنى اوى التحكم فى الراديو والكاسيت من الدركسيون عشان دى حاجة كانت بتلخمنى وتربكنى وانا سايق عربيتى القديمة ... والكاسيت صوته نقى و جامد جدا بالمناسبة
الصالون مساحته معقولة جدا بالنسبة لعيلة ... يعنى ياخد 3 اشخاص ( من الاوزان الطبيعية ) مرتاحين فى الكنبة ... لكن اللى بجد مالوش حل الشنطة مساحتها رهيبة وواسعة جدا .. يمكن تكون اكبر شنطة عربية شوفتها لحد دلوقتى يعنى مثلا النيسان صنى على طولها دة كله شنطتها اقل من السيمبول .. ودى طبعا ميزة للناس اللى غاويين سفر او مجانين شوبينج زيى كدة

.......................

عموما العربية هايلة وانا مبسوط منها جدا ... وياريت محدش يسمع كلام الناس اللى بتقولك كله الا الرينو وابعد عنها عشان دة فكر خاطىء وهيتغير مع الوقت .. وطبعا اكيد الناس حسة رينو السنة دى انتشرت ونازلة بتقلها ازاى بكذا موديل زى اللوجان والفلوانس والسكالا
اخيرا يا ريت أكون قدرت افيدكوا باى حاجة ... واسف على الإطالةptmnlo123per122