العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 27-03-2013, 03:26 PM
gad_fcis gad_fcis غير متواجد حالياً

gad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of light
افتراضي رد: مياه السوزوكي التو و حاجة غريبة أول مرة أشوفها

والله يا أستاذ أحمد أنا معنديش فكرة إذا كان فيها محبس لاخد الهواء ولا لأ

أنا بس سؤالي ، ليه لما شغلت التكييف ابتدت تسحب مياه من القربة ؟

Mohamed Gad El karem
Senior Software Developer
قديم 27-03-2013, 04:19 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
رأى رد: مياه السوزوكي التو و حاجة غريبة أول مرة أشوفها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gad_fcis مشاهدة المشاركة

والله يا أستاذ أحمد أنا معنديش فكرة إذا كان فيها محبس لاخد الهواء ولا لأ

أنا بس سؤالي ، ليه لما شغلت التكييف ابتدت تسحب مياه من القربة ؟
ده كده ماشاء الله عربيتك زى الفل وطبعا لما بتسخن بتسحب ميه من القربة او بمعنى أصح ترموستات الكوعة بيفتح فبياخد ميه من القربة
عموما تملى تابع الحرارة وياريت بلاش نسيب المية فى الردياتير بالكام سنة عشان حتى لو ميه خضرا أصلية لازم هتعمل املاح وتاكل فوش السلندر وحضرتك عارف مكونات العربيات الجديدة عمرها ماهتستحمل زى عربيات زمان
فإجراء إحتياطى بنغير ميه الردياتير بالكامل مع غسيل دورة التبريد كل 6-8 شهور او كل موسم صيف شتا
وإستخدم مياه موبيل الأصلية 80 ولو غالية هات الأمريكى 60 ولو غالى هات كولانت وطنية 35 ولو غالى هات مية خضرا ماتريكس جركن أخضر ب 15 جنيه 4 لتر تركيز 70%

تقبل مرورى

التعديل الأخير تم بواسطة Hisham.Elgazzar ; 27-03-2013 الساعة 04:28 PM
قديم 27-03-2013, 04:32 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute

الأسعار بالجنيه المصرى مش تركيز كام %
قديم 28-03-2013, 12:11 AM

gad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of light

متشكر جداً لإهتمام حضرتك يا أستاذ هشام

معنى كلام حضرتك إن طبيعي إن العربية لما تسخن تسحب مياه من القربة ، طب السؤال هنا هتسحب كمية مقدارها إيه ؟ ماهو كدا القربة هتفضي ميتها ولا هي بعد كدا لما تبرد المفروض ترجع المياه تاني للقربة ؟؟ اعذرني على أسئلتي بس أنا مليش في الحاجات ده

بالمناسبة أنا لما غسلت دورت المياه ، حطت مياه خضراء أمريكي ماركة ابرو

الحاجة التانية ، ليه العربية مش بتسخن لما القربة بتفضي ؟؟ أنا عندي مؤشر الحرارة دايماً وقف على النص لا بيعلى ولا بينزل ، تفتكر ليه مش بتسخن ؟

Mohamed Gad El karem
قديم 28-03-2013, 03:52 PM

إلنهردة نزلت قلت أعمل مشوار بالعربية ، بصيت على مستوى المياه قبل ما أطلع بالعربية لقيته تمام

رحت المشوار بتاعي و لما وصلت بصيت تاني على المياه لاقتها تمام برضه

رجعت البيت و لما وصلت بصيت تاني على المياه لاقتها تمام برضه ، يعني مفيش تسريب حصل إلنهردة مع اني كنت مشغل التكييف على طول ، هو المشوار مكنش طويل كان حوالي 15-20 كم من أول مانزلت البيت لحد مارجعت ،

هحاول أعمل مشوار أكبر و أتابع إيه اللي هيحصل

حاجة تانية لاحظتها ، فيه مياه بتنزل من الشكمان ، بس دة في أول تدوير العربية ، لكن بعد كدا مفيش

Mohamed Gad El karem