العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > BYD

BYD من الشركات الصينية الطموحة التى تستثمر فى الابحاث والتطوير لانشاء سيارات وفقاً لاحدث المعايير البيئية ولديها مشاريع لانتاج سيارات هجينة

قديم 03-02-2013, 08:42 PM
الصورة الرمزية ابوجنى2112
ابوجنى2112 ابوجنى2112 غير متواجد حالياً

ابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud of
افتراضي رد: فوجات لسيارة BYD F3

تحت كوبرى الزاوية..وانت جاى من شارع بورسعيد..تدخل يمين فى اتجاة حدائق القبة.. بجوار اولاد رجب..وسييد حنفى على شمالك...

لله الأمر من قبل ومن بعد
قديم 03-02-2013, 11:43 PM
peter magdy peter magdy غير متواجد حالياً

peter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ehabpopo مشاهدة المشاركة

شكرا ليك يا بيتر على المعلومة القيمة .... ممكن تقولنا على اسعار التركيب ... ده اولا
ثانيا : انت لية ماصورتش تركيب الشبورة ... علشان الناس بردة تتأكد ان فيش الفوانيس موجودة وواصلة للاكصدام ... احنا عارفين كدة بس زيادت تأكيد برده للناس اللى عايزة تتأكد ... واحكيلنا هو عمل اية بالظبط فك الاكصدام كلة ولا فك الكرتيرة من تحت الاكصدام فقط ولا عمل اية بالظبط ... وشكرا ليك يا باشا

بص يا استاذ ايهاب
بالنسبة لسعر التركيب هو خد 30 جنية حق تركيب و 20 كتاوت لزرار الشبورة التاتش علشان يحافظ علية و قالى كدة يعش معاك عمر طويل
بصراحة حكاية الصور دى مجتش فى بالى لان استاذ ابو جينى قال انة ركبهم و حضرتك اشتريت الكشافات فقلت يعنى انا مضفتش اى جديد و بعدين انا رحت بالليل و هو راجل كبير فى السن و كنت بساعدة شوية فجاش فى بالى ان اصور
انا هنزل ابص على حاجة بالنسبة لنور الاكصدام الخلفى علشان انا شوفت افكار و عايز اشوفها فهصور الشبورة و ارفعها كمان شوية
بالنسبة للتركيب
فك مسمرين بس اللى فى اخر الكرتيرة و فك مسمار الماكيت اللى منظر و شد الفيشة و ركب الجديد و ربط تانى كل حاجة و بعدين قعد يظبط مفتاح الشبورة و بعدين راح مركب الشبورة التانى و بقى تمام
بس انا اخدت وقت علشان هعدنا نتكلم على السيارة و التوكيل
على فكرة الراجل دة بيصلح الامبوليزر بتاع العربية و لحد ما ساب التوكيل بمشكلة بيبعتولو تصليح لحد دلوقتى على كلامة و ساعات بيبعتلوة شغل من فرع الشرابية و كان عامل اختراع امان للعربية حلو لدرجة انك لو نسيت المفتاح فى العربية و نزلت منها و مشيت لو حد حب يشغلها و يمشى تعمل انذار و متتحركش و قالى دى برأة اختراع وورانى جرنان كان عامل معاة حديث على الانذار الجديد
و بيصلح اى اعطال كهربا فى العربية وورانى قطع الغيار
بأمانة راجل عفريت و زى العسل -- الراجل دة بالنسبالى كنز علشان انا كنت سألت كتير و عرفت من مش اى حد يعرف يتعامل مع كهربائ العربية
فكنت عمال ادور على حد جرب كهربائى كويس و الحمد للة وصلت و قلت افيد اللى بيدور بردو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanyyyyyy مشاهدة المشاركة

شكر يابيتر على مجهودك الرائع وفعلا انت جيت فى الوقت المناسب لأن الحديث كثر على الفوجات وانت جيت حسمته ... اضفت .

يا ريت يابيتر عنوان المحل بتاع شخلول بوضوح اكتر لأنى من الهرم والمكان ده مش حافظه كويس وخصوصا انى عرفت ان فيه هناك كذا فرع لسيد حنفى بتاع الكشرى !!!
مساء الخير استاذ هانى -- ازى حضرتك
بالنسبة للفوجات سلكها موجود زى ما شرحت هيفك الكرتيرة و يركب على طول مش هتاخد وقت بس كلمة الاول علشان مش موجود دايما
بالنسبة لنور الفوجات هو مش عاجبنى قوى ضعيييييف جدا
انا كنت هجيب لمبتين شبورة فى الاصلى فيلبس اسمها فيلبس رالى h3 55 واط و دول على ما سمعت 90 جنية المانى او من عند اى واحد بتاع كماليات 50 جنية او اقل وخدهم معاك و هو هيركبهم علشان نورهم ضعيف
بس انا اللى كنت فرحان و كنت مستعجل على التركيب هبقى اغيرهم بس لازم مايزدوش عن 55 واط
بالنسبة لعنوان شخلول
زى ما استاذ ابو جينى شرحلك بالظبط بعد ما تدخل يمين من الزاوية هتمشى اقل من 100 متر هتلاقى عمارة داخلة لجوة شوية هتلاقى اولاد رجب و بعدها شخلول
مبروك مقدما يا استاذ هانى
قديم 04-02-2013, 02:02 AM
peter magdy peter magdy غير متواجد حالياً

peter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to all

وادى الصور علشان الموضوع يبقى مش ناقصة حاجة
سامحونى على جودة الصورة
--------------------
دى صورة تبلوة العربية اثناء تشغيل الفوجات

Uploaded with ImageShack.us

اتمنى الصور تعجبكو
قديم 04-02-2013, 02:12 AM
الصورة الرمزية ehabpopo
ehabpopo ehabpopo غير متواجد حالياً

ehabpopo is a splendid one to beholdehabpopo is a splendid one to beholdehabpopo is a splendid one to beholdehabpopo is a splendid one to beholdehabpopo is a splendid one to beholdehabpopo is a splendid one to beholdehabpopo is a splendid one to behold

مبروك التركيب يا بيتر ... وربنا يديك خيرها ويكفيك شرها ...
تقرير حلو ومفصل ... والصور كمان حلوة وشغالة ... وده اللى احنا عايزينة من كل اعضاء المنتدى ...
بلاش البخل اللى انتم فية ... ه ههههههههههههههه:014FDA~11 7:

قديم 04-02-2013, 08:51 AM
hanyyyyyy hanyyyyyy غير متواجد حالياً
هواياتي: كرة القدم-السيارات

hanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nice

مبروك عليك يابيتر واشكرك جدا على المعلومات والتقرير الشيق ده وشكرا لتعبك ومجهودك وفعلا انا اخدت رقم شخلول اللى انت كنت كاتبه وكلمته امبارح واللى رد عليا راجل محترم اسمه / هانى شخلول (واضح ان كل اللى اسمهم هانى محترمين) ما علينا ... وعرفت منه انه بيستورد حاجات كتيرة للعربية من بره بل المهندس ايميل بيشترى منه قطع غيار كتيرة بالجملة لمركز الصيانه عنده ..