العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 06-05-2012, 05:00 AM
حمدى مخترع مانيوال بدون د حمدى مخترع مانيوال بدون د غير متواجد حالياً
من انا؟: فنى ميكانيكا السيارات
التخصص العملى: لم يحالفنى الزمن لاتمام الدراسة
هواياتي: اى حاجة فيها فكر ومنطق

حمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تغيير طقم الدبرياج ,,,لازم التوكيل؟؟و ممكن استني عليه قد ايه؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saeedfm مشاهدة المشاركة

السلام عليكم يا اخواني,
من أسبوع و الدبرياج عندي(هيونداي أي10) تقل جدا ..و الغيار بقي ينقل بصعوبة ...رحت التوكيل قال لي لازم نغير طقم الدبرياج ...و للحظ ما كانش متوفر لديهم ...
رجعت بالسيارة و عرضتها علي ميكانيكي ...قام بتزييت سلك الدربرياج ..بصراحة اتحسن التقل بسيط قوي
السؤال :
قد ايه ممكن أستني علي السيارة بالوضع ده و أمشي بيها ...هل ممكن ده يأذي حاجة تانية ؟
لازم أغير الطقم الاصلي ؟ و لو لا ايه البديل ...؟
شكرا
حضرتك التقل بيحصل لما سمك التيل بتاع الاستوانة بيقل عن 9 ملى والتقل دة هيأثر على بلية الدبرياج روح للميكانيكى وغير استوانة وبلية فقط ما تغيرش الدسك
قديم 06-05-2012, 05:29 AM
احمد سعيد احمد سعيد غير متواجد حالياً

احمد سعيد is on a distinguished road
عاجل سحب العربية بقا ضعيف وفي رعشه وبعد كده كل ده اختفى تاني معرفش ازاي

انا اولا اود اشكركم على المجهودات العظيمة في وصول الافادة لجميع الاعضاء وعندي سؤال مهم بالنسبالي انا معايا عربية 128 موديل 83 العربية بصراحة ممتازة وحالتها كويسه اوي معايا من ساعه مشتريتها تقريبا من سنه والنهاردة بس لاحظت ان سحب العربية ضعيف جدا خصوصا على السرعات الاول والثاني والثالث وعند طلوع الكباري والمطالع المهم خلصت مشواري بالحال ده لحد وسط البلد ورجعت تاني البيت بس قبل ماروح بكام كيلو كده تقريبا 10 كيلو لاحظت ان العربية رجع سحبها تاني زي الاول بشكل طبيعي وكان مفيهاش حاجة خالص فكنت مستغرب جداا ياتري دي بوادر اسطوانه وديسك ولا ممكن يكون ايه بالظبط اتمنى الرد بسرعه عشان عاوز اعرف هاعمل ايه بالظبط وشكرا لكل الاعضاء

التعديل الأخير تم بواسطة احمد سعيد ; 06-05-2012 الساعة 05:33 AM سبب آخر: تعديل العنوان
قديم 06-05-2012, 06:11 AM
حمدى مخترع مانيوال بدون د حمدى مخترع مانيوال بدون د غير متواجد حالياً
من انا؟: فنى ميكانيكا السيارات
التخصص العملى: لم يحالفنى الزمن لاتمام الدراسة
هواياتي: اى حاجة فيها فكر ومنطق

حمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سحب العربية بقا ضعيف وفي رعشه وبعد كده كل ده اختفى تاني معرفش ازاي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد سعيد مشاهدة المشاركة

انا اولا اود اشكركم على المجهودات العظيمة في وصول الافادة لجميع الاعضاء وعندي سؤال مهم بالنسبالي انا معايا عربية 128 موديل 83 العربية بصراحة ممتازة وحالتها كويسه اوي معايا من ساعه مشتريتها تقريبا من سنه والنهاردة بس لاحظت ان سحب العربية ضعيف جدا خصوصا على السرعات الاول والثاني والثالث وعند طلوع الكباري والمطالع المهم خلصت مشواري بالحال ده لحد وسط البلد ورجعت تاني البيت بس قبل ماروح بكام كيلو كده تقريبا 10 كيلو لاحظت ان العربية رجع سحبها تاني زي الاول بشكل طبيعي وكان مفيهاش حاجة خالص فكنت مستغرب جداا ياتري دي بوادر اسطوانه وديسك ولا ممكن يكون ايه بالظبط اتمنى الرد بسرعه عشان عاوز اعرف هاعمل ايه بالظبط وشكرا لكل الاعضاء
الموضوع عند حضرتك لو كنت بتسالنى انا مش اكتر من بيجو قطع ورجع اشتغل تانى غير البيجوهات ولو غيرت ابلتين+كولدنصر يبقى احسن ولو مش عارف سير الكتينة اتغير امتا غيرو بالمرة
قديم 06-05-2012, 12:29 PM
Neo206 Neo206 غير متواجد حالياً

Neo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تغيير طقم الدبرياج ,,,لازم التوكيل؟؟و ممكن استني عليه قد ايه؟

مشكورين يا رجالة على الردود
و جزاكم الله خير
قديم 10-05-2012, 06:08 PM
احمد سعيد احمد سعيد غير متواجد حالياً

احمد سعيد is on a distinguished road
افتراضي رد: سحب العربية بقا ضعيف وفي رعشه وبعد كده كل ده اختفى تاني معرفش ازاي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمدى مخترع مانيوال بدون د مشاهدة المشاركة

الموضوع عند حضرتك لو كنت بتسالنى انا مش اكتر من بيجو قطع ورجع اشتغل تانى غير البيجوهات ولو غيرت ابلتين+كولدنصر يبقى احسن ولو مش عارف سير الكتينة اتغير امتا غيرو بالمرة
شكرا جزيلا يا استاذ حمدي على اجابتك لكن انا في الحقيقة لسه مغير دائرة الكهرباء كلها اسبرتير وبوجيهات وابلاتين وكندنسر من فترة صغيرة تقريبا 5 او 6 شهور لكن سير الكاتينه مشفتهوش خالص

الكلمات الدليلية
الدبرياج ،الميكانيكي ،طقم الدبرياج