العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 06-12-2011, 02:46 PM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عزيزى قائد السيارة - احترس انت فى مصر ما بعد الثورة

قبل الثورة او بعد الثورة ينقصنا القانون ومن يطبقة بالطريقة الصحيحة - وهناك حادث شهير بامريكا اللي المترض انها بلد القانون والالتزام بالقوانين

عندما قطعت الكهرباء عن مدينة نيويورك لمدة نصف ساعة والموضع دا من النوادر - بقت السرقة في كل حته والنهب من المحلات بدون استثناء لان بانقطاع الكهرباء كل كاميرات المراقبة تعطلت فاصبح من السهل انك تعمل اي حاجة بدون ما حد يشوفك

يعني مش مصر بس اللي الناس لازم تتعامل بالعصا - الانسان عموما في اي حتة لازم يبقي فية حد بيحاسبة اذا اخطاء عشان يتجنب الخطاء

فاحنا ينقصنا قانون رادع لاي حد يخطئ

امبارح كنت ماشي علي البحر وانا ساكن في ميامي وعند دخلة ابو هيف في سيدي بشر لاقيت واحد علي شمالي ضارب اشاره يمين انا افتكرت انة عاطي الاشاره عشان ينبه اللي وراه انه مش داخل اليو تيرن لاني كنت ماشي في الحارة اللي في النص وماتخيلتش ابدا انه داخل يمين وعايز يقطع الشارع من قدامي

واللي عارف اسكندرية كويس يعرف ان انت لو وصلت لليو تيرن مستحيل تدخل الشارع اليمين لانك تقريبا عديتة - وكنا ماشين علي الاقل علي سرعة 50 ووالله كان جنبي يعني انا مش وراه

طب ازاي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟

كان ميكروباس هيونداي رحلات

طبعا انا مع خوفي من انة يلبس فيا كنت بوسعلة لغاية مكان حيلبسني في الرصيف بس الحمد لله لاقيتة وقف فقلتلة هو دا ينفع - قالي هو انت مش شايف الاشارة

اشارة اية اللي انا مش شايفها دا انا جنبك وانت مش شايفني اساسا وانا يا جماعة راكب لوجان يعني عربية عالية مش ورقة علي الارض دا غير ان انت جاي من اقصي الشمال وعايز تدخل يمين بعد ما عديت الشارع طب دا اقولة اية

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima
قديم 06-12-2011, 03:59 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

السلام عليكم
انا بس عاوز اضيف ....
اى شعب فى العالم ... لو شلت من عليه الرقابة تلاقيه حيبدأ ينحل اخلاقيا ... يعنى ميخفش من العقاب ... و بعدين يبدا ياخد حقه بدراعه دون مراعاة لاى قوانين
اعتقد ده الى بيحصل فعلا فى الشارع ... بموافقة الشرطة المتخلية عن دورها حاليا .. تقدر تعتبرهم فى فترة نقاهة

الحاجات الى بتحصل دى كانت بتحصل من زمان ... بس كانت على الديق
علشان نتحضر و نبقى كويسين فى مجال السيارات ( على سبيل المثال )
يبقى نحط قوانين عادلة و نثبت عليها فى تطبيقها على الجميع ... و نوعى الناس بالحسنى و بالهدوء لمدة لا تقل عن 10 سنين ... انا مش ببالغ .. مش اقل من 10 سنوات من محاولة الانظباط و التوعية و بعدين ممكن نحكم
قديم 06-12-2011, 04:31 PM
الصورة الرمزية lost2008
lost2008 lost2008 غير متواجد حالياً

lost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond repute

انا بفكر كتير ابيع عربيتى و اشترى نيفا مستعمله كده حل كويس من غير مستنا الناس تتغير و اريح اعصابى بس حتعب عضلاتى

سلم الحكم للعسكر و ادى صوته للى معملش الثورة=

قديم 06-12-2011, 04:41 PM
الصورة الرمزية Moh.Osama
Moh.Osama Moh.Osama غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب فى كلية الادارة والاقتصاد بجامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا

Moh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant future

انا امبارح عملت حدثة بسبب ان الاشارة الكمبيوتر مفصوله ليه معرفش المهم الاشارة مفصولة من ناحيه وناحيه شغاله وانا كنت جى من الناحيه المفصوله وشايف العربيات الناحيه التانيه لسه واقفه عديت انا عديت من هنا والاشارة فتحت وهبا العربيات كلها اتحركت وانا لسه فى نص الاشارة وترخ لبس فيا عربيتين واحده فى الباب الشمال اللى واره والتانيه دخلت فى الفانوس والاكصدام من الجنب وكلها بسبب الاشاره البايظه وبعد شوايه برضو حصلت حدثة تانيه فى نفس الاشارة واحد دخل فى موتوسيكل الراجل اللى على الموتوسيكل طار والتانى جرى لما شاف كده بس ربنا ستر وبتاع الموتوسيكل اتعور بس وشويه كدمات بسيطه بس طبعا اغمى عليه فى الاول وفوقنه والاسعاف جت بعد بتاع 10 دقايق كده

قديم 06-12-2011, 05:16 PM
ehabnbd ehabnbd غير متواجد حالياً
التخصص العملى: IT Support in Private bank

ehabnbd is a jewel in the roughehabnbd is a jewel in the roughehabnbd is a jewel in the roughehabnbd is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hamada_El_Sh3er مشاهدة المشاركة

والله يا باشا كلنا بنعاني من الحاجات دي

وانا بقى من القاهرة وبشوف أكتر من اللي انت بتشوفه بكتير
إيه رأيك لو حكيت ليك موقف صغير كده كنت ممكن اقتل فيه سواق ميكروباص
( في يوم بالليل الساعة 9 تقريباً وقفت عند محل بتاع إكسسوارات عندنا في شارع إسمه أحمد حلمي .. ودخلت أسأل على حاجة وكنت سايب والدتي في العربية وجيت خارج ولسه بفتح الباب وبدور العربية وهطلع
لقيت سواق ميكروباص وقف ورايا وتقريباً كان لازق في الأكصدام بتاعي .... المهم هو كان نازل يزود الكاوتش عنده
انا روحت وقولتله : ينفع كده يا اسطى .. أبقى خارج وانت تحبسني كده .. يرد ويقولي يعني انت ماتخرجش الا وانا داخل والمشكلة إنه لزق عربيته في عربيتي ولما نزل عشان يدخل المحل بقى ينط من فوق الأكصدامات ... أنا بقيت مذهول من قلة الزوق اللي هوة فيها ... وملقتش كلام اقوله بجد ... كل اللي عملته اني استنيت لحد اما خلص ورجع ورا وخرجني ... بس وانا خارج رخمت عليه ووقفت قدامه في وسط الطريق )

فهو ده بقى الشارع المصري بعد الثورة
طب ايه رايك انى مرة بضبط الكاوتش وواقف عادى جاه واحد بتاع ربع نقل ودخل معاكس ووقف قدامة وش عربيته لوش عربيتى واكصدامه فى اكصدامى .

طيب انا خلصت وعاوز اطلع اعمل ايه ، الطبيعى ارجع لورا واطلع

كل ما اخد عجلة لوراء الافندى ياخد عجلة لقدام ومصدر اكصدام عربيته ف عربيتى
(( صعايدة يا رسول الله ))
والاغرب انه بيتحرك ومش باصص عليا باصص على بتاع الكاوتش وبيكلمة

ادية كلكس اقلب نور مش نافع ، نزلتله اديتة شوية كدا بادب اعتقد انه مفهمش شتيمتى له لانه ضحك ونظراته كانت بلهاء غبية تعنى انه مش فاهم (( انا بكلمة عادى ولا بغلط فيه ))
عدى يا ليلة وطلعت منه