العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 18-04-2012, 12:20 PM
حمادة ونور حمادة ونور غير متواجد حالياً

حمادة ونور is a jewel in the roughحمادة ونور is a jewel in the roughحمادة ونور is a jewel in the rough
افتراضي رد: اساليب القياده المستفزه فى 2012 يا رييت نعالجها سوا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Felefel Ahmed مشاهدة المشاركة

لما واحد بيعدي الطريق وممكن تقفله , اقف وعديه هيشكرك ويبتسملك وتكمل سواقه مستمتع

لما تكون فى تقاطع وأدامك غى طريقك زحمه ولو عديت هتقفل التقاطع أاقف وسيب الطريق التانى يمشىولما يفضى طريقك عدي ومتزاحمش وخلاص

ده رأيي الشخصي وبفضفض
يا باشا انتا عندك حق فى كل اللى قولته بس اخر جملتين صعب مع سواقين مصر وبالذات الميكروباصات ومش هيرحمك من الكلاكسات وهيبصلك اكنك بتعمل حاجة حرام واحتمال تقلب معاه بخناقة وبشكرك جداا على زوقك
قديم 18-04-2012, 12:22 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
للاهمية رد: اساليب القياده المستفزه فى 2012 يا رييت نعالجها سوا

انا برضو لما كنت راجع يوم الإتنين على طريق الإسماعيلية حدث ولا حرج
الواحد كان بيشوف حجات غريبة وأنا متأكد ان على الأقل 60% من السواقين على الطريق ده كانوا شاربين حاجة ، بس عادى إحنا المبدأ دلوقتى معانا فى السواقة فى مصر واللى لازم كلنا نعمله اننا نسوق بطرييقة دفاعية - هادية - والسرعة حسب ظروف الطريق- طبعا الطريق اللى تبقى عارفه كويس لكن على السفر منصحش بسرعة أعلى من 100 وخصوصا على طريق زى مصر إسماعيلية يوم الإتنين اللى فات
المبدأ التانى برضو إن العند بيؤدى إلى العند مضاد له فى الإتجاه، يبقى ملوش لازمة من الأول - اللى عاوز يعدى يعدى مش هتفرق غير فشوية بنزين يتحرقوا وضغط زيادة على الأعصاب
انا الصراحة كل ما بزود السرعة كل ما بقبض أقوى على الدركسيون ومش باخد بالى لن الموضوع تلقائى إلا بعد شوية لما دراعى يؤلمنى
كمان الحمدلله ربنا سترها معايا ونا ماشى معرفش اه اللى حصل فى الطريق تقريبا كان عالى وواطى أو الأسفلت اتزحلق لقيت العربية عامت منى على سرعة 90 بس الحمدلله انى مدوستش على الفرامل يدوب سيبت البنزين وكلبشت فى الدركسيون والحمدلله عدت على خير بس حسيت انى قلبى كان هيوقف
قديم 18-04-2012, 01:07 PM
engfathy engfathy غير متواجد حالياً

engfathy is just really niceengfathy is just really niceengfathy is just really niceengfathy is just really nice

انا من رأيي ان السواقة في شوارعنا اليومين دول بقت من اهم اسباب ارتفاع ضغط الدم والشيخوخة المبكرة
فعلا السواقة كلها بقت عافية وكل واحد حاسس ان الطريق بتاعه وبس ومفيش حد ماشي معاه
انا من المواقف اللي بتستفزني اوي برضة لما تبقى ماشي وتلاقي مطب عالي او حتة مكسرة وتهدي علشان تعدي بالراحة على العربية وتلاقي واحد لازق وراك وشغال بيييييييييب
يعني اكسر العربية علشان سيادتك مستعجل
واللي ينرفز اكتر ان بعد ما تعدي انت تبص عليه تلاقيه بيعدي بنفس الطريقة اللي انت عديت بيها
قديم 18-04-2012, 02:56 PM
الصورة الرمزية Felefel Ahmed
Felefel Ahmed Felefel Ahmed غير متواجد حالياً
من انا؟: 18 سنه عربيات
التخصص العملى: Senior Supply Chain Manager, now Project Manager
هواياتي: سيارات , صيد, غطس , PS , سفر ,كره سله سابقا

Felefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond repute

والله انا شاكر الردود المتعاونه الجميله ديه

Ahmed Felefel
قديم 18-04-2012, 03:39 PM
الصورة الرمزية azzat 55
azzat 55 azzat 55 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد عزت
التخصص العملى: مدير شركة مقاولات متخصصة فى العزل الحرارى والمائى

azzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond repute

فعلا السواقة فى مصر صارت شئ لا يطاق ولازم تروح بيتك أو تروح شغلك وأنتا عامل 100خناقة ونرفزة وزعل وشدة أعصاب وده بالتالى يؤثر على العلاقات الأسرية والانتاجية فى العمل ..