العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 124 و 125 و 131 و 132

قديم 08-08-2012, 10:19 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
رأى رد: رابطة ملاك ومحبى السفينه فيات 132

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدصلاح القاضى مشاهدة المشاركة

انا عاوز ارش العربيه بويا ومحتاررررررررر

اجيب بويا ايه
اجيب بالرقم ولا عادى

إعملها كمبيوتر وهات اقرب حاجة للون الفبريكة بتاعك من على كارتة المرسيدس
ألوانها ممتازة ميتالك تمام
قديم 08-08-2012, 10:41 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
حصرى رد: رابطة ملاك ومحبى السفينه فيات 132

أستاز / أيمن

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cars admire مشاهدة المشاركة

قرط على وش السلندر كويس ضرورى ولازم قبل ضبط التاكيهات وليس بعده !!!!!ودايما تبقى مركب جوان واحد فقط انسى خالص موضوع 2 جوان ده !!!!!!!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cars admire مشاهدة المشاركة

جريت وول فولكس سى 30 شوفتها ع الموقع وعجبتنى كارز أدماير هو اللى قاللى عليها الدفعة الأولى نازلة مصر الشهر ده ، عربية ممتاز كاملة اوتوماتيك ب86 الف بس يا بلاش بس صينى أبا عن جداHisham.Elgazzar عربية ممتازة وتقدر تقارن جودتها بالهوندا !!!!!!

قديم 08-08-2012, 01:44 PM
shoman011 shoman011 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تاجر اخشاب

shoman011 will become famous soon enough
افتراضي رد: رابطة ملاك ومحبى السفينه فيات 132

اولا مساء الفل على احلى رابطة والاعضاء الى فيها
كنت عايز احكيلكم على موقف حصل معايا امبارح وعايز رأيكم فيه
انا كنت ماشى بالعربية امبارح يعنى رحت بيها مشوار حوالى 30 كيلو وانا راجع لاقيت مؤشر الحرارة رفع عند 130 درجة يعنى وصل لاخره فصلت العربية بسرعة ونزلت اشوف ايه الى حصل لاقيت الماتور سخن اوى ومطلع دخنة فمسكت حتة قماشة وفتحت الريدادير لاقيت مفيش ولا نقطة ميه بجد استغربت اوى علشان انا لسه مطمن عليه الصبح وانا الريدادير عندى مبينقص خالص غير كل اسبوعين وبينقص شوية بسيطة
المهم انتظرت حوالى ساعة لحد ما الماتور برد فجبت مياة من محل على الشارع وملايت الريدادير وانا مشغل ولاحظت ان المياه نازلة من الحته الحديد الى عند الماتور والى واصل بيها كوعتين المياه الى خارجين من الريدادير فصلت العربية وجبت حد قطرنى لحد البيت
وهنا قولت اعمل نفسى ميكانيى واصلحها بنفسى وياريتنى ما عملت كده
المهم فكيت اكواع المية والمروحة وفكيت الكوعة الحديد علشان اعرف افك الحته الى عند عند الماتور اكيد انتوا عارفنها وهى مربوطة بـ4 مسامير على الماتور فبحاول افك اول مسمار لاقيته اتقطم وطلع معايا فقولت اسيبة واغير الجوان الى بينه وبين الكوعة الحديد الى هى المشترك فعملت جوان جلد وحاولت اركبه والحمد لله ركب اول مسمار وربط وجيت اربط المسمار التانى لاقيته مش بيربط معايا فغيرت المسمار لاقيته نفس المشكله فأتصلت بواحد اعرفه ليه فى الميكانيكا قالى هات المسمار واضرب عليه بالجاكوش اوى وبعدين اربط فعلا عملت كده وربط معايا وملايت مياه فى الريدادير والحمد لله مفيش مياه نازلة فرحت اوى وقلت الحمد لله كده بقى اتحلت المشكلة فقلت اركب المروحة ...... ركبتها كويس ووصلت السلك وفضلت اسخن فى العربية لحد ما اشتغلت بس لاقيتها اشتغلت عكس فقمت عكست السلكتين بتوع المروحة وشغلت العربية مرة تانية وفضلت اسخن اوى والمروحة مش راضية تشتغل وانا اسخن وفجأة
لاقيت دخان كتير خارج من الكابوت ففصلت العربية بسرعة وببص على الماتور فى ايه لاقيت الدخانة خارجة من السلك وفجاة ولعت نار جامد بس الحمد لله الناس نجدتنى وطفناها بالمياه فلاقيت ان سلك المروحة كله ساح واتحرق . وقلت توبة مرة تانية لو عملت فية ميكانيكى وقلت بكرة اوديها للكهربائى يشوفها .
بس كنت عايز اعرف حاجة المسمار الى اتقطم ده يزعل فى حاجة مع العلم ان مفيش مياه خارجه منه ولو حبيت اغيرها خالص ياترى بكام
معلش انا طولت عليكم بس انا قولت اقولكم القصة كلها من اولها لاخرها ومستى ارائكم
قديم 08-08-2012, 02:10 PM
الصورة الرمزية محمدصلاح القاضى
محمدصلاح القاضى محمدصلاح القاضى غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد صلاح محمد القاضى
التخصص العملى: بصلح عربيتى حاليا
هواياتي: كل مايتعلق بالسيارات والكمبيوتر واجهزه الصوت

محمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond repute

قدر الله وماشاء فعل والحمد لله على قد كداااا

ولو كنت قطمت مسمامير طنبوره طرمبة المايه مش مشكله اووووى
لانك ممكن تحيب واحده يوغسلافى جديده
لكن لا قدر الله لو كنت قطمت مسامير طرمبة المايه اللى راكبه على الموتور مباشره
يبقى كدا موال وقصه تانيه لانك قطمت المسمار فى فارغة الموتور وهتحتاج واحد خرط عشان يطلعه
ومن ناحية ان السلوك ساحت بتاعت المروحه وولعت فدا نتيجة ان السلكين لمسم بعض او الموجب لمس جسم العربيه
وياريت تركب المروحه على فيوز عشان الحاجات دى لو حصلت لا قدر الله تانى يبقى الفيوز يضرب وبس

ودى صوره للموتور ياريت توضح لى اى مسمار انقطم منك ومكانه فين ؟؟؟؟

دا لينك اولتراس فيات 132

دا لينك صفحتى على الفيس بوك

قديم 08-08-2012, 02:37 PM
الصورة الرمزية أيمن الروبي
أيمن الروبي أيمن الروبي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجديد السيارات

أيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond repute

انا عاوز ارش العربيه بويا ومحتارررررررررررررررررررر رررررررررررررررررر
اجيب بويا ايه
اجيب بالرقم ولا عادى
مفيش حاجه اسمها بالرقم ولا عادي ال 132 الفين ليها رقم انت بس خد اي حاجه من العربيه عليها اللون مرايا حتة بويه مقشره اي حاجه وبتاع البويه هيقولك علي رقمه علطول او هات كتالوج الوان من عند بتوع البويات وشوف لونك وهتلاقي رقمك مكتوب عليه ونصيحه طبعا البويه هتجبها اوميجا علشان سعرها معقول بس الورنيش هاتو في حاجه اسمها 3100 وفي حاجه اسمها ناشونال او جنرال او 3100 وحط عليهم نص لتر ورنيش اسكنز اووووووف حاجه تمام وربنا يتمهالك علي خير انت لو قريب مني كنت روشتهالك و رجعتهالك كما كانت

استفسر عن دهان سيارتك !!!

اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك

ورشة إيه آي أوتو بينت لسمكرة ودهان السيارات

الكلمات الدليلية
132, fiat