العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > تقسيط السيارات

تقسيط السيارات قسم خاص بتقسيط السيارات فى مصر - عروض تقسيط سيارات - معارض تقسيط سيارات - تقسيط بنكى - تقسيط مباشر - تقسيط مستعمل

قديم 29-09-2011, 12:42 AM
Ph_geno Ph_geno غير متواجد حالياً

Ph_geno is on a distinguished road
افتراضي اريد سيارة بالتقسيط

مساء الخير ... انا معايا 15000 وعايز اشترى سيارة فيرنا GL... وهى تمنها 68500 هى باسم المدام هتبقا وهى بتشتغل صيدلانية ومعاها صيدلية ورخصة وبطاقة ضريبية وسجل تجارى ومفيش اى مشكلة فى اى بنك المشكلة اننا بنتعامل نقدى فمفيش كشف حساب جارى كبير اخر ست شهور واحنا مقمين فى الغردقة وانا بشتغل صيدلى برضو ..
.. فهل فى حل ؟؟؟
انا رقمى 0100828900 د. جينو انسى
قديم 29-09-2011, 02:38 AM
romioromio romioromio غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طبيب

romioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا عارف انكم حتزعلوا.................ب س هو مش نظام القسط في البنك بالنظام ده _ربا_ و حرام ميه بالميه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saif el din مشاهدة المشاركة

على فكرة انا مش واخذ الموضوع بصفة شخصية بس كل ال فى الموضوع انى بشارك فى الحوار بس يمنعنى انى اوضح ظروف الناس
يعنى انا هقولك سر مهم وناس كثيرة بتكلمنى وتسالنى وبقولهم الكلام دة
مفيش بنك فى مصر ولا مصرف اسلامى بيمشى بالشريعة لو انت عايز الحق حتى بنك فيصل الاسلامى
اكثر من كدة مش هنتكلم ماشى
النقطة الثانية عارف ان الناس كلها عندها استعداد تتعامل مع البنوك وترضى بالامر الواقع وهى عرفة انة حرام ودة لشى واحد تعال قول البنك الفلانى هيقسط من غير مقدم او هيقسط بفائدة 6 % شوف هيعملوا اية وكام واحد هيشترى
تعال قول النهردة الشركة دة بتقسط مباشر ومالكة السيارة وبتاخد ضمنات كذا وكذا وفائدتها 11% او 12% الناس هتقولك لا كدة كثير جدا
موضوع الحلال والحرام انا مقدرش اقول دة حرام ال ما حرمة الله عز وجل بنص صريح ومقدرش افتى لانى مش شيخ
انما كل ال عايز اقولة لحضرتك شى مهم الناس هى ال عيزة بنك زى سيتى بنك لما كان بقسط 12% وبياخد ضمنات بسيطة مصر كلها اتعملت معاة ومصر كلها عرفة انة بنك معاملتة وحشة ونصاب
تحب نقول كمان ولا كفاية كدة وكفاية اسرار
عارف اى حد بيشتغل فى مجال تقسيط السيارت بيكون عامل زى الطبيب ال بيسمع ويعرف اسرار مريضة ويعالجة ويحللوا امورة ويساعدة انما مقدرش يقول ظروف مريضة وكفاية كدة كلام علشان انتى هتخلى الواحد يقول كلام مينفعش يقولة
على فكرة السعودية كمان بيقسطوا عربيات وبيكون فيها تامين ولو بنكلم على شرع ربنا فبرضة النظام ال عندهم غلط

ؤبنا يحفظنا ويبعدنا عن الحرام

قديم 29-09-2011, 03:44 AM
الصورة الرمزية aboosama66
aboosama66 aboosama66 غير متواجد حالياً
من انا؟: د ابراهيم سعيد
التخصص العملى: نساءوتوليد
هواياتي: القراءة

aboosama66 will become famous soon enoughaboosama66 will become famous soon enough
افتراضي رد: انا عارف انكم حتزعلوا.................ب س هو مش نظام القسط في البنك بالنظام ده _ربا_ و حرام ميه بالميه

الي الاخluaai جزاكم الله خيرا انا كنت ناوي اشتري قريب بالتقسيط بس كلامك نورني وعرفني الحام من الحلال
قديم 29-09-2011, 07:39 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

الاختلاف في أراء العلماء نعمة
و كل واحد أدري بظروفه
و ربنا يبارك للي خد برأي التحريم
و ربنا يبارك للي خد برأي التحليل

أهم حاجة محدش من الطرفين يجبر نفسيا الطرف التاني

حتتعبوا

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 29-09-2011, 08:34 AM
mesho70 mesho70 غير متواجد حالياً
من انا؟: ابو احمد وشهد
التخصص العملى: مهندس مساحة

mesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سؤال لو سمحت لخبراء التقسيط

- موضوع ال 3000 تأمين فدة فى كل المعارض وبتلاقية بالضبط 035. 0 % من قيمة السيارة الاجمالية وقت الشراء
- وهو تأمين شامل على السيارة - تأكد من ذلك - وهو للحوادث لا قدر الله وهو ضد اخطائك واخطاء الغير وضد السرقة والحريق .......... الخ
- ويجب ان تكون شركة التأمين ذات سمعة طيبة ويمكنك ان تختار انت الشركة ولا تفرض عليك
- وهذا التأمين فى وجهة نظرى ممتاز ولكن عيوبة هى
- تدفع قيمة التأمين كاملة قبل استلام السيارة مما يؤدى الى رفع ثمن السيارة
- بعض الشركات ليست ذات سمعة طيبة و تماطل فى حالة حدوث شىء لا قد الله
- وربنا يوفقك للخير

الكلمات الدليلية
مطلوب شراء سيارة, byd f3, اعلان شراء جيب شيروكى تقسيط, بيجو, تقسيط سيارات, jac, logan, سيارة, سوزوكى ماروتى, tiggo 1600, على وجه السرعة بى ام دبليو, قرض سيارة