العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 23-12-2010, 04:50 PM
غير مسجل
Guest

افتراضي رد: صيانةاكسيل اتوماتيك

بص يا باشا انا كان معايا اكسيل اوتوماتيك نفس الموديل انتا ممكن يكون عندك مشكلة فى ترس الفولام اللى بيدخل فيه ترس المارش علشان يدور و ده مش هتلاقيه غير استيراد وبيجى مع اربة زيت الفتيس وعامل حوالى 250الى 300 و ده اللى بيخلى صوت المارش عالى و مبيخليش العربية تدور بسرعة انا عارف ان الموضوع ده قرفك وكله بيفتى فيه يكولك ترس المارش عايز يتغير و المارش وحش و الكلام ده اكيد سمعته كتير تانى حاجة بالنسبة للسحب العربية ممكن الفتيس عندك محتاج عمرة تغيير كلاتشات و بلفات و غوايش للفتيس و احسن واحد يعملك العمرة دى واحد بس اسمه مجدى رجب فى اول شارع احمد سعيد من ناحية العباسية و هيكلفك حوالى 1500 بس هيرجعلك الفتيس جديد على الزيرو و هيديك ضمان سنة على الفتيس و بالمرة تاخدله اربة زيت الفتيس اللى فيها ترس الفولام يركبهالك علشان دى بتبقى جوه الفتيس لو ركبتها لوحديها هتكلفك مصنعية زيادة و خلى بالك اللى هيركبها لو مركبهاش صح هيحرق الفتيس فخليه هو يركبهالك احسن هو متخصص فتيسات اوتوماتك و اسال عليه معروف جدا
تالت حاجة بالنسبة للرعشة ده عيب فى قواعد الماتور وحتا لو اشتريت قواعد هتفضل فى رعشة ياما تجبها من التوكيل او استيراد علشان تكون اصلى و تظبط كهربة العربية هتظبط معاك
وراى انك تبيعها على كده احسنلك علشان كده انتا هتخش فى قصة كبيرة ياما تنزل الحرفيين و تاخد ميكانيكى بيفهم يجبلك موتور جديد بفتيسه بالضفيرة و الباور والكربرتير يعنى بمعنى اصح ترمى الهيصة اللى جوة الكابوت دى و تحط غيرها وده هيكلفك حوالى 4000الى 4500 وانا شايف ده احسن وبيع الماتور بتاعك هيجبلك بتاع 1000 ويلرب اكون قدرت اساعدك
قديم 23-12-2010, 11:17 PM
waelsalah waelsalah غير متواجد حالياً

التخصص العملى: محاسب حر

waelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond repute

شكرا لك اخ غير مسجل
مفتقدينك يا بشمهندس سمير ويارب تكون بخير
الحمد لله مشكلة السحب اتحلت وطلع الفتيس كهربته مفصوله والحمد لله عولجت
وغيرت الزيت وبقا بياخد نقلاته كلها مظبوطه
ولكم جزيل الشكر والامتنان

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
اللهم ردنا الى دينك ردا جميلا
تباركت ربنا وتعاليت
قديم 25-12-2010, 08:03 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

مبروك

يا أخ : وائل

وأن شاء الله

تكون دى آخر المشاكل الفنيه لسيارتك

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 29-12-2010, 01:03 PM
waelsalah waelsalah غير متواجد حالياً

التخصص العملى: محاسب حر

waelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond repute

الله يبارك فى حضرتك
انا بيعت السيارة الحمد لله
ودلوقتى بين نارين (( اجيب مستعمل تانى وخايف منه جداااااااااا ( لانى بهذا المعدل بخسر كل شهرين 3 الاف جنيه وكمان وقت ومجهود وضيقه )---------- او اجيب زيرو قسط ولكنه هيكون حمل ثقيل عليا جداااااااااااا ))
ياريت نصيحة حضرتك
وحاليا بقارن بين السويف موديلات 93 و 94 او شاهين 2002 ممكن اعرف اسعارهم وايه الافضل فيهم من ناحية اعادة البيع وهل الشاهين ثقيله فى البيع وماذا عن الشاهين 2002 تكييف وباور وفبريقه دواخل وخوارج بخلاف الرفرف ولون فضي ممكن تعمل كام
ولكم جزيل الشكر والامتنان

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
اللهم ردنا الى دينك ردا جميلا
تباركت ربنا وتعاليت
قديم 29-12-2010, 04:07 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

إللى بيحكمك بين الكاش والقسط

ظروفك الماديه

وإن كنت لا أميل إلى التقسيط ( كسلوكى الشخصى )

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير