العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 09-12-2009, 10:31 PM
Nomad Nomad غير متواجد حالياً

Nomad has a spectacular aura aboutNomad has a spectacular aura about
افتراضي رد: افضل سيارة فى فئة 150 الف

shokran
3o2balak isA
we ob2a 2olena enta reseet 3ala eh
قديم 10-12-2009, 12:44 AM
الصورة الرمزية waleed116
waleed116 waleed116 غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري ,,, وبحب بلدي
هواياتي: الاطلاع و الشطرنج

waleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nomad مشاهدة المشاركة

shokran
3o2balak isA
we ob2a 2olena enta reseet 3ala eh
والله يا صحبي مخبيش عليك .... انا معنديش اي ثقه في السوق المصري ..... لانو واضح جدا انه بدون اي رقابه ولا جهاز بيحاسب فيه .... وده كان واضح من الاعلانات عن مواصفات السيارات ... وفي الحقيقه شئ تاني .

وكمان تفاوت الاسعار الرهيب وبدون اي داعي بين المعارض ... وبعضها .... والتوكيلات .

وكمان نقص بعض الكماليات الي اصلا بتيجي في السيارات ويتم تبديلها ... او اخذاها كليا ...

وكمان ارتفاع الاسعار بشكل مبالغ فيه .....

انا حسني شويه لاول العام الجديد .... اشوف تغير الاشكال والموديلات .... واشوف الاسعار ... بس انشاء الله انا متابع معاكم كليا
قديم 10-12-2009, 08:31 PM
الصورة الرمزية waleed116

waleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud of

يا شباب ..... ويا اصحابي ....

الصراحه انا مش قادر ابعد تفكري عن السياره دي ...(الاوبل فكترا ) ..... انا معجب بيها جدا قلبا وقالبا ....لكن تعالو نشوف مع بعض الاراء دي عن السياره ..............

العيــــــــــوب ....

ازاي ياباشا حضرتك ح تقولي انه في استرا الماني جابها منصور او فيكترا
طب ليه بيجب عربيه بشيل منها القطع الاصليه وبركب قطع متبهدله
انا عارف منصور كويس ياباشا هوا قااااال يا جماعه اانا الاوبل دي مش مديها حقها الصحيح بس السوق خلاني اعمل كدا وهوا شخصيا مش مستعد اجيب عربيه اوبل بكامل موصفاتها وابيعها كدا لا لازم اجيب عربيه اسباني او برازيلي او ازا جاب الماني زي ما قولتلك ح يشيل منها قطع ويركب قطع تانيه مغشوشه او حاجه
وبيع يا عم وتعاله عندي كل يونم وصلح

طب انا ليه كم صاحب معام استرا وواحد تاني معا فيكترا طبعا زيرو جداد واحد بقولي العربيه فيها عيب ف حساس شكمان او عيب ف الكهربا بتاعت العربي وواحد تاني بقولي في مشكله مش عارف في ايه اقوم انا اقوله ازاي دا حصل بيطلع ف الاخر مش بتاعها الاصلي طب ليه كدا مش حرام توسخ سمعه اوبل كدا طب انا او اي واحد هنا لما يشتري اوبل بيقعد 10 سنين مبيدخلش الوكاله ويوقل في عندي حاجه بيظه طبعا لبه كدا عشان دي عربيات لمانيه ميه ميه ومبيغشش الراجل دا ف عربياته وبيشتغل ع حق اما منصور دا تشتري العربيه اليوم بكره بترجعله بتقوله عربيتي فيها حاجه دا مش كلام واحد ولا اتنين دا كلام كل الناس اللى اعرفها واشترت من عند منصور
فا انا اللى بقوله لو يتشال منصور دا ح تشوفو اوبل حاجه تانيه خالص

طبعا الكلام دا انا اتأكده من الوكيل اللى هنا وهوا عارف تماما منصور بتعامل ازاي مع اوبل
وهوا قال للوكيل دا اناااااااااااااا ظالم اوبل ف مصر اوي ومش مديها حقها الصحيح وعارف تماما حوارات منصور بتاعته دي
فا من الاخر كدا معظم عربيات اوبل ف مصر مغشوشه
للاسف وانا شخصي مقهور من اللتصرف بتاعه دا ومن الكلام اللى بسمعه علي
......................... ......................... ......
انا عايز اشوف اوبل المانيه ف مصر استحاله القي اصلا وادا لقيت ح تكون استيراد شخصي
......................... ......................... ......
نازله بنسختين سيدان و واغن زي الباسات

و هتنزل بنفس اسعار الباسات
......................... ......................... ..........
اولا شكرا على الموضوع الجميل ده
ثانيا انا بصراحه من تجربتي مع اثنين من اصدقائي واحد كان معاه فيكترا والتاني استرا وده من حوالي 5 سنين باعوا العربيات من غلو قطع الغيار
والاتنين اشتروا هيونداي وبقيت استغرب ازاي ينزل من اوبل يركب هيونداي بس كان ردهم ليا اصلك مجربتش قطع الغيار
والاخ اللي كان معاه استرا كان فيها سنسور في الموتور كنا بنغيره في التوكيل ايامها ب 1500 جنيه ده غير اسعار المرايات في الفكترا واعتقد انكم دايما تلاقوا المرايات ملزوقه بالسوليتب بتاعة الفيكترا..
بصراحه غلو قطع غيار الاوبل بسبب التوكيل او الجمارك او اي سبب تاني خوف ناس كتير من اقتنائها..
وآسف على الاطاله
......................... ......................... ...
المميـــــــــــزات...

انا بحس العربيات الالماني عربيات تقيله كده في الحركه مش عارف ليه ؟؟؟؟؟؟
يمكن عشان صاجها ناشف و كمان مفيش ابتكارات في تصميمات العربيات الالماني و ده من رأيي المتواضع
بس هي عربيه ممتازه من كل شئ ماعدا قطع غيارها الناااااااااااااااااااااا ااااار
......................... ......................... ..................
وتعتبر من العربيات الحلوه والتصميم الرائع واكتر حاجه بتعجبني ف اوبل انها مريحه اوي لسفر الطوبل
اما العيوب بصراحه مشوفتش بيها عيب لحد دلواقتي مع انه مفيش عيب مبيخلاش من اي نوع عربيه
......................... ......................... .........
وطبعا دي بعض الاراء عن السياره ........ وطبعا مسني اراء احبابي ..... واصحابي .
قديم 11-12-2009, 05:58 PM
Nomad Nomad غير متواجد حالياً

Nomad has a spectacular aura aboutNomad has a spectacular aura about

el opel vectra feha 3yoob keteer we kont aret makal men esboo3 keda en so7ab el 3rbya de raf3een adeya 3ala mansour 3ashan el 3yoob el fel 3arabeya....tany 7aga el opel nezam el na2l 7aga esmaha easytronic we da motor manual men 3'er debryaj....fa el 3rbeya wenta mashy betl2eeha betntesh we tenot menak wenta mashy le darget en wa7ed arebna ba3ha ba3d 1000 km...tany 7aga el fetes da feeh 3yoob we fe nas keteer awy beteshteky eno beybooz..
7aga tanya en general motors mesh mostkera 3ala opel...shwaya te2olah hanbe3ha we shwaya te2olak la2..3'er en el vectra de a7'er sana leeha wel mawgood fel ma3ared da bawa2y we mesh haynzel vectra tany men el sherka el 2om...
ama ba2a 3an el sa7b beta3 el almany fa kol el 3rbyat sa7baha zeft belzat law automatic lesabab baseet en el 3rbyat de fe2et el 1600 ma7adesh beyso2ha bara aslun we tab3an el motor el horse beta3o fel ard fal 3arabya betob2a 3amla zay el debba 3andak el jetta wel octavia el auto sa7bohom zeft we tab3an mafesh aswa2 men sa7b el passat bas kol dool ba3d may3ado el 80 km\h beyzboto
we kaman el resell beta3 el opel vectra el gededa mesh ad keda
el skoda 3arabeya almany 3ala fekra law law makontesh 3aref w sagha akwa men el opel we keta3 3'yrha ar7'as we beyegyy 3al 3elba 3alamet volks wagen we maktoob 3aleha made in germany kaman....
we tafawot el as3ar el enta bet2ol 3aleeh da ana mal7ztoosh yaret te2oly feeen..la2n fe ma3ared betbee3 7'leegy wel 7'leegy aktar 7aga betla2y feeha tafawot we mmken tela2y el 3rbea mal3oob feeha
قديم 12-12-2009, 01:53 AM
الصورة الرمزية waleed116

اوف ....

لا يا صحبي .... بلاها السياره ... خلينا في الوكلاء المحترميين .... والسيارات المضمونه ..

شكرا .... يا احلي صاحب ...

شكرا ...