العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 10-09-2011, 09:50 PM
تامر ديزل تامر ديزل غير متواجد حالياً

تامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا من الاغلبية الصامته وعايز اتكلم

عصام شرف هل يصلح لان يكون رئيس وزراء مصر ؟
المجلس رفض قبول استقالته اليوم على خلفية احداث9 سبتمبر ياترى رفضها لانه راجل تمام واللي بيحصل ده غصب عنه ؟
ولا علشان المجلس شايف انه راجل لقطه ومايتعوضش ومش هايلاقوا زيه لا بيهش ولا بينش ؟
معلهش سؤال اخير طيب هوا اصلا كان رايح يقدم استقالته ليه ؟
قديم 12-09-2011, 12:59 AM

تامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond repute

ملخص الموقف بعد 9سبتمبر واعتذار المشير وتأجيل شهادته الى جلسة 25 سبتمبر وتفعيل قانون الطوارئ
كتير من الناس العادية من الشعب اللي باهتم بهم شايفين انه خلاص المجلس بقى امر واقع ولازم نمشي وراه ونسيبه يختار رئيس ومجلس شعب لان احنا غير مؤهلين للديمقراطيه
بعض الناس العاديه غير رايه تماما من التاييد للمجلس العسكري والصبر لحين انتهاء المرحلة الانتقالية وبدأ يهتم بأراء المعارضين للمجلس العسكري وهاياخد الجمب بتاعهم
انا شخصيا بعترف اني مرتبك
و شايف اننا (الشعب)لازم نراجع نفسنا كويس قبل ما ناخد اي قرار في المرحلة دي
دي مرحلة الفتنه اللي بتخلي الحليم حيران
قديم 12-09-2011, 08:39 PM

اقتحام السفارة الاسرائيلية عمل تبرات منه كل القوى السياسية وخصوصا من دعا الى مليونية تصحيح المسار وقالوا من بعد الساعه 6 احنا فصلنا شحن ومالناش دعوه باللي حصل بعد كده
يعني دا عمل وحش مثلا ؟ كله دلوقتي بيتبرا منه؟
طيب ماهوا المجلس العسكري برضه بيقول كده ........ فين الخلاف ؟
طيب اسرائيل عدو ولا صديق ؟ سؤال مكرر وبايخ مش كده ؟
طيب والقوانين والاعراف الدوليه والمكانه بين الدول ؟
اسرائيل لا تعرف الاعراف ولا القوانين ولا المكانه بين الدول
نرجع تاني : يبقى الهجوم على السفارة عمل كويس؟
طيب بنتبرا منه ليه ؟ لما اسرائيل تتبرأ من قتل المسلمين يوميا نبقى نتبرا من تكسير الطوب والزلط اللي هما اساسا بتوعنا واحنا اللي دافعين تمنهم
حاجه معموله بفلوس الشعب والشعب طلع وكسرها ايه المشكله ؟
قديم 15-09-2011, 07:39 PM

مليونية تاني
33 حركة وحزبا يشاركون في جمعة "لا للطوارئ".. ويطالبون بعودة الأمن للشارع
المليونية دي بكرا 16 سبتمبر وفيه ناس مسمينها جمعة اللاءات الثلاث لا للطوارئ ولا للمحاكمات العسكريه ولا لعسكرة الدولة
انا كنت داخل اتكلم في المليونيه وبعدين لقيت كلمه فطت ف نافوخي اسمها اقتصاد المليونيات يعني المصالح الاقتصاديه والتجاريه والمكاسب التي تنتج عن اقامة المليونيات الكرنفالية وربنا ما يجعلنا من قطاعين الارزاق ويرزق الباعه الجائلين بمحافظ جديد يعمل لهم اكشاك ثابته ف اي حته بعيد عن الميدان ساعتها هاتبقى عشرونيه مئويه الفينيه بالكتيييير
وبعدين اهي كلها مصالح يعني مثلا لما يتباع عشرين الف علم مصر شوف كام ترزي وكام محل قماش وكام سريح هايرزقوا وعندك بياعين السندوتشات الكبده وبتوع العصيروقزايز الحاجه الساقعه و بتوع اللب وعندك بتوع القزاز لما يغيروا ازاز العربيات اللي المندسين هايكسروه وكله يرزق
انا مع الاهداف النبيله وراجعوا مشاركاتي تلاقوني قايل من زمان وبقول المجلس مش ناوي يسيب السلطه دلوقتي وهايجيب رئيس دلدول ومجلس شعب متظبط ولكن ....
الهيجان والتهريج والخراب اللي بيحصل ف الشوارع زاد عن حده اوي اوي اوي
اخر ملحوظه حاجه مدايقاني وفارساني فيه نشطاء بيطلعوا ف التلفزيون بيتكلموا عن الثوره كانها بتاعتهم لواحدهم ويقعد يقولك الثوره ويطلع لسانه ف الثاء الثوره ويطلع لسانه والناس واقفه فالميدان علشان المليونيه وهوا ف الاستوديو او على الهوا عمال يدش طيب انزل اعمل طقوس المليونيه وبعدين تعالا اتكلم الدنيا مش هاتطير ولا انت عمال تسخن ف الناس ينزلوا الشارع وانت قاعد ف اللوبيا بتطلع لهم لسانك وعاملها حجه حكاية ال ث(طلع لسانك) وره
قديم 16-09-2011, 12:23 AM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

يا شماتته ابله ظاظا فينا...............

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*