العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

مشاهدة نتائج الإستطلاع: انتخابات الرئاسه المصريه
ايمن نور 2 1.71%
حمدين صباحى 2 1.71%
جمال مبارك 46 39.32%
عمرو موسى 11 9.40%
عمر سليمان 12 10.26%
عصام العريان 5 4.27%
طلعت السادات 2 1.71%
شخص اخر 37 31.62%
المصوتون: 117. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 20-03-2010, 09:37 AM
الصورة الرمزية mansoub504
mansoub504 mansoub504 غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد منسوب
التخصص العملى: server administrator (IT)..
هواياتي: السيارات

mansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انت هندي ؟؟؟

اولا يا باشا شكرا علي الموضوع الجميل
بس انا شفت بعيني امثلة كتير للموضوع ده
بمعني:-
مشكلتنا كمصريين ان الدولة مش بتدعم التطور التكنولوجي والدراسات عندنا اكاديمية
وعلي امكانياتنا المحدوده عندنا التطوير اكبر من التصنيع
مثال صغير كان ليا اصدقاء في كلية زراعة وكان عندهم مشروع في موضوع الانتاج الحيواني للتثمين
والموضوع ده كان محتاج منهم فلوس عشان يقدروا يكملوا المشروع ولاكن لا في مكان رضي يدعمه ماديا وهما بأمكانياتهم المادية مقدروش ينفذوا حاجه ونفس الموضوع ده كان ليا صديق في هندسة ميكانيكا وكان عنده مشروع لماكينة في محطات ضخ المياه انا بصراحة مفهمتش منه بس كانت هتوفر اننا نبدل المكنات اللي موجوده في محطات ضخ المياه وبردو ملاقاش حد يدعمه
بس في الهند مثلا لو حد حب يعدل حاجه وطرح الفكرة ونسبة نجاحها 1% هيدعموه يمكن الواحد في المية ده يجيب نتيجة
لاكن الموضوع ده مش موجود عندنا في الحكومه
وغير كده انا شفت في الخليج ان الهنود لما بتشتغل في مجال لو حاجه وقفت امامها لم تمر عليهم من قبل توقف عملهم وتفكيرهم ومتهيالي انك يا باشا عارف الموضوع ده
حتي في السيارات
احنا معندناش امكانيات تخلينا حتي في التصليح ممكن ننجح علي رآي عوكل (بدقدق بزلطتين)
واكبر دليل علي كلامي ده ان اي عالم بيخرج من عندنا يسافر بره بينجح نجاح مبهر
وكمان مثال:
لما الاتحاد السوفيتي اتحل كل الدول اللي عاوزه تنمي نفسها اشتروا العلماء اللي كانو في الاتحاد السوفيتي عشان ينمو نفسهم بالعلم اللي عندهم إلا مصر فاشترت الراقصات الروسيات
اتمني من الله ان يرحمنا
ومشكور مرة اخري علي الموضوع

إن الملوك بلاء حيثمـا حلـوا فلا يكن لك في أبوابهـم ظـل
ماذا تؤمل من قوم ٍ إذا غضبوا جاروا عليك وإن أرضيتهم ملوا
فاستغن بالله عن أبوابهم كرمـاً إن الوقوف علـى أبوابهـم ذل
مصرى وأفتخر
وبحبك يا مصر
قديم 20-03-2010, 11:04 AM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انواع الأصدقاء

موضوع تحفة ياصقر باشا بجد شكرا عليه لان فعلا هى دى انواع الاصدقاء

والموضوع متميز حتى لو مجهول المصدر ويكفى ان انت اللى نقلته
قديم 20-03-2010, 11:10 AM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نصيحة أب لإبنه

شكرا استاذ نبيل موضوع متميز من شخص اكتر من متميز
قديم 20-03-2010, 11:38 AM
الصورة الرمزية khaled al sharif
khaled al sharif khaled al sharif غير متواجد حالياً
من انا؟: عابر سبيل في الدنيا شوية أكعبل فيها وشوية أكعبلها
التخصص العملى: دبلومة إدارة مالية و بكارليوس محاسبة
هواياتي: السباحة وصيد السمك والقراءة ورياضة المشي

khaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نصيحة أب لإبنه

كلام رائع ونصائح أغلي من الذهب تسلم إيدك
( اللهم اغفر له ولوالديه ولأهل بيته ما تقدم من ذنبهم وما تأخر
وقِهم عذاب القبر وعذاب النار)

التعديل الأخير تم بواسطة khaled al sharif ; 20-03-2010 الساعة 11:39 AM سبب آخر: تكملة
قديم 20-03-2010, 12:55 PM
الصورة الرمزية horas3000
horas3000 horas3000 غير متواجد حالياً
من انا؟: شريف بيومي منسي
التخصص العملى: Executive Manager
هواياتي: السيارات و التكنولوجيا و الموسيقي

horas3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انت هندي ؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

اكيد الشاب عبقرى انا مش بنكر ده بس بقول ان كل شعب فيه عباقرة وموهوبين بس الفرق فى احتضان المواهب وتنميتها وعندنا نمازج مصرية كتير برضو نجحو بشكل كبير لما سافرو بره علشان كده بفكر الناس ان المشكلة مش فى المصرى لكن فى البيئة المحيطة بالانسان المصرى ان صح التعبير
كمان الهنود مش كلهم نوابغ زى ما ناس بتبالغ برضو انا شوفت مبرمجين كتير بيشتغلو فى سوفت وير فاكتورى من بعد التعليم التمهيدى على طول وفيه واحد حلفلى انه اشتغل بعد الابتدائى ونفسه يكمل تعليمة وده فرق جوهرى كبير بينا النظام هنا وهناك
هنا الشهادة اولاً وقبل اى شىء وياريتها شهادة تعكس خبرة او كفائه هناك تشتغل الاول واللى عايز شهادات يزاكر ويمتحن
فالشعوب مش بتتقدم بالعباقرة بس
التقدم نظام والنظام غائب والضمير فى اجازة
هو ده اللي قصدي عليه با ابو نورا
انا مش بقول ان الهنود اذكي من المصريين او العكس
انا بكلم علي طبيعة تفكير و النظام المعمول بيه في كل بلد
احنا عندنا التعليم بقي شيئ مسلم بيه لدرجة انه فقد جوهرة و الشهادات بقت بلا قيمة و لا تعكس مستوي اصحابها
و المثال اللي انت ذكرته انا تعرضت ليه شخصيا لما كنت بشتغل في مكتب تدقيق كنت و انا معايا بكاليورس في المحاسبة بقارن بخريجين ثانوي و معاهم شهادات مهنية في المحاسبة و كنت بنعامل زي بعض.

Sharief Mansy

Farewell my Cayenne, you were the best car i ever had and driven

الكلمات الدليلية
لائحة عقوبات التأخر عن مواعيد الحضور, موتوسيكلات, رحلات, صيني