العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 06-11-2010, 08:11 PM
gogofreedome gogofreedome غير متواجد حالياً

gogofreedome has a spectacular aura aboutgogofreedome has a spectacular aura aboutgogofreedome has a spectacular aura about
افتراضي رد: أنا خايف جدأومش عارف أعمل أية برجاء المساعدة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مصر مشاهدة المشاركة

أستاذ جوجو سؤال سريع

لادا سمارا الطبيعي بتاعها أنها بتسخن زي كل اللادا ولا لاء،

بصراحة عاوزا أشتريها زيروا ومش لاقي حد يفيدني بما يرضي الله
بص ياباشا بصراحة العربية زى الفل ومفيهاش عيوب بس اليحصل معايا أن العربية اتخبطت من تحت خلت طلمبة المياة نقطت وانا كسلت اغيرها وسبتها علشان كدة سخنت منى بس قبل الكلام دا كلة كانت والله زى الفل دى حتى كانت مع التكيف بتبرد وبالنسبة للثبات على الطريق أنسى وتحدى مع أتخن عربية 180 مستريح وسيب التارة لوتحب والله عن تجربة وهى ملهاش دعوة بالادا 2107 خالص دى عربية ودى واحدة تانية خالص والتبلوة بتعها محترم بس هو عيب الزيرو انها ضمنها 10000كم أو سنة يعنى مفيش ضمان بس قطع الغيار متوفرة سواء حاجات الكهرباء زى الحساسات أو الحاجات العادية يعنى الكبالن سيركاتينة مرايات أىحاجة فى العفشة فى عندك شارع دمشق فى مصر الجديدة عند بتوع الادا وفى عندك التوفيقية وحاجاتها كلها ببلاش أنا مغير جوان وش السلندر ب25 ج الأصلى وعلى فكرة والله هى أحسن من الفيرنا واللانوس واليركبها عارف كدة كويس كفاية ثباتها على الطريق بس عيبها التوكيل أوحش توكيل يعنى اليشتريها ينفض للتوكيل خالص بس أنا مشكلتى معاها أن العيب فيا مش فى العربية أنا بحب أخلى كل حاجة على الشعرة مبحبش حتى أسمع صوت الموتور متغير ولو سنة وانت لوقرأت الموضوع من الأول هتعرف كدة لو عايز تجبها توكل على الله ودا كلام بما يرضى الله
قديم 06-11-2010, 08:50 PM
mhemeda mhemeda غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

mhemeda has much to be proud ofmhemeda has much to be proud ofmhemeda has much to be proud ofmhemeda has much to be proud ofmhemeda has much to be proud ofmhemeda has much to be proud ofmhemeda has much to be proud ofmhemeda has much to be proud ofmhemeda has much to be proud of

السلام عليكم خروج مياه من الجكمان يعني ان المكنه مظبوطه اما لو االزيت دخل علي الميه كانت العربيه دخنت ابيض جامد من وره و جابت وش سلندر
قديم 07-11-2010, 01:53 PM
الصورة الرمزية محمد مصر
محمد مصر محمد مصر غير متواجد حالياً

محمد مصر is on a distinguished road
Smile رد: أنا خايف جدأومش عارف أعمل أية برجاء المساعدة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gogofreedome مشاهدة المشاركة

بص ياباشا بصراحة العربية زى الفل ومفيهاش عيوب بس اليحصل معايا أن العربية اتخبطت من تحت خلت طلمبة المياة نقطت وانا كسلت اغيرها وسبتها علشان كدة سخنت منى بس قبل الكلام دا كلة كانت والله زى الفل دى حتى كانت مع التكيف بتبرد وبالنسبة للثبات على الطريق أنسى وتحدى مع أتخن عربية 180 مستريح وسيب التارة لوتحب والله عن تجربة وهى ملهاش دعوة بالادا 2107 خالص دى عربية ودى واحدة تانية خالص والتبلوة بتعها محترم بس هو عيب الزيرو انها ضمنها 10000كم أو سنة يعنى مفيش ضمان بس قطع الغيار متوفرة سواء حاجات الكهرباء زى الحساسات أو الحاجات العادية يعنى الكبالن سيركاتينة مرايات أىحاجة فى العفشة فى عندك شارع دمشق فى مصر الجديدة عند بتوع الادا وفى عندك التوفيقية وحاجاتها كلها ببلاش أنا مغير جوان وش السلندر ب25 ج الأصلى وعلى فكرة والله هى أحسن من الفيرنا واللانوس واليركبها عارف كدة كويس كفاية ثباتها على الطريق بس عيبها التوكيل أوحش توكيل يعنى اليشتريها ينفض للتوكيل خالص بس أنا مشكلتى معاها أن العيب فيا مش فى العربية أنا بحب أخلى كل حاجة على الشعرة مبحبش حتى أسمع صوت الموتور متغير ولو سنة وانت لوقرأت الموضوع من الأول هتعرف كدة لو عايز تجبها توكل على الله ودا كلام بما يرضى الله
ياباشا ألف ألف شكــر وربنا يبارك فيك ، ويهديلك الحال ،

لك مني أجمل تحيه أستاذ جوجو ، أخوك محمد مصــر

قديم 09-11-2010, 09:58 PM
gogofreedome gogofreedome غير متواجد حالياً

gogofreedome has a spectacular aura aboutgogofreedome has a spectacular aura aboutgogofreedome has a spectacular aura about

السلام عليكم
النهاردة وانا ماشى بالعربية لقتها متسحبش و rpm مبيزدش وانا جايب أخر الدواسة والما تبتدى تسحب تنتش ولما أقف سلانسية تعلى وتوطى وانا ماشى سلانسية فى الزحمة بردو بتنتش دا يبقى اية ؟؟؟
وهل ده لية علاقة بالجوان الي انا غيرتة ؟
برجاء المساعدة انا خلااااااااااااااااااااااا ااااصصصصصصصصصصصصصص
قديم 09-11-2010, 10:10 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

أكشف على البوجيهات تانى

وشوفها عامله أيه

مصديه ولا أيه نظامها

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير