العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > M11 , M12

قديم 09-02-2012, 01:24 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انقذوا الناس من الــ M11

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fineart607 مشاهدة المشاركة

طب انا ركبت سيراتو بعد الأم 11 الفرق فى الوسع الداخلى بس الأم 11 كانت اثبت على الطريق واوبشن اعلى والحمد لله خلال امتلاك الأم 11 كانت معنا زى الفل ما شاء الله عليها ماعدا ماكينة الزجاج والبطارية
انا معاك من ناحية الثبات وتتفوق كمان على سيارات يابانية زى الكورولا وتعتبر من اعلى السيارة ثبات فى فئتها وكمان التسارع عالى فيها لكن الاتساع الداخلى ضيق نسبيا خصوصا لجهة ركاب الجهة الخلفية والموتور انا والله مفيش تاكسى لما اركبة لازم اتكلم معاه عن العربية وافضل اساله واسمع ردة معظم المشاكل بالنسبة 516 ان العفشة ناشفة ودى مش مشكله فى العربية دة بيدى ثبات اكبر للعربية لانه نظام تعليق رياضى ودة طبيبعى العيب فى الشوارع والمحرك والكتييف كله بيشكر فية مع العلم انها نفس مكنة الام 11
قديم 09-02-2012, 01:33 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=33382
قديم 23-02-2012, 08:21 PM
الصورة الرمزية misho777
misho777 misho777 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: مهندس زراعى ومدرب رياضى
هواياتي: الغطس والصيد

misho777 is just really nicemisho777 is just really nicemisho777 is just really nicemisho777 is just really nicemisho777 is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samer001 مشاهدة المشاركة

كنت عند الكهربائي امبارح .. بصلح الليموزين الـ 4X4 الهاي لاين سبورت توين تيربو الرخمه السيارة رقم 1 في اوربا من 100 سنه فاتت وللآن طبعا بلا فخر فيات 128 ؟؟
ولقيت شاب برنس معاه M11 قلت اعرف منه ايه اخبارها .. ويا ريتني ما سألت ..
اول كلمه قالي زفت وطين مع انها موديل السنة .. الموتور فيه مشكله وخلال التلات شهور اللي العربيه كانت معاه غير كرسي الموتور وشوية حاجات تاني والموتور من اول ما ركب العربيه كأنه بيحط بنزين 80 مش 92 .. ورجرجه جامده.. صوته عالي .. الثبات منيل .. السحب ضعيف جدا .. اللتكييف بيأثر على سرعة العربية والصيانه مش فاهمين حاجه ودايما قطع الغيار مش موجوده .. إلا بعد دفع المعلوم
وقبل كده بوظوله ديسك واسطوانه اثناء الصيانه .. طبعا بالاضافه للعيوب المعروفه لدي جميع ملاك العربيه ذي مثلا عطل مكنة الزجاج الكهربي للبابين اللي ورا .. عدم دقة الار بي .. وهكذا ..
حتي بعد ان حاولت اضغط عليه عشان يقولي مميزاتها ؟؟ قالي انه مشتريها من 3 شهور ولو حب يخلص منها هيخسر 20 الف او اكتر ؟؟
وقالي انا اشتريتها بعد ما سقتها في السعوديه لاني اساسا عايش هناك وكانت عربيه هايله .. والعجيب انه اكد لي ان دي مش هي الشيري دي عربيه نفس الشكل والتابلوه .. لكن كل حاجه فيها غير كده ملهاش علاقة بالنسخه اللي في السعوديه للأسف ..
ايه رايكم مش لو فيه جهاز حماية مستهلك في بلدنا كان عمل حاجه ؟ عربيه ذي دي ايه اللي مخليها مستمره في السوق ؟ وازاي الفنيين بتوع الصيانه مش فاهمين حاجه ؟ وازاي التوكيل معندوش قطع غيار ؟ مش دي كلها اسئلة محتاجه رد ؟؟

مستني ردودكم وآرائكم

شارك في حملة يداً بيد ضد العنف والفتنه ..ايدكم معايا
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=69660
كان الله فى عونك يا اخى بصراحة السيارة دى خازوق مغرى انا اشتريتها لكن تيجو 1600 نفس المشاكل سيارة ضعيفة خاصة لو معك 4 افراد بالسيارة تكون محتاج جرباج بتاع العربجى تضرب به الموتور حتى يجرى الغرابة ان بعض الناس بتقول ان الموتور يابانى متسوبيشى طبعا تخلف طب اركب متسوبيش وبلاش بهدلة وحكاية الفنيين فى التوكيل دى حكاية تانية معرفش جايين من اى خرابة لا يفهموا الا فى تغيير الزيت والفلتر وسوف تجد السيارة متسخة من الداخل بالشحم
قديم 05-01-2013, 02:01 AM
a25july a25july غير متواجد حالياً

a25july is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedmoh مشاهدة المشاركة

العربية معايا بقالها 6 شهور .. انا عارف انها فترة مش كبيرة بس انا اساسا اشتريتها عشان جاري شاريها بقاله اكتر من سنة و بيشكر فيها جدا
تجربتي المتواضعة مع العربية في الفترة القليلة دي و تجربة جاري تتلخص في الاتي
المحرك : اداء مرضي جدا و مفيهوش مشاكل
الفتيس : ناعم و مظهرش منه عيوب مع جاري لكن معايا ساعات مش بيعشق على الاول بس لما بعشق على التاني و ارجع للأول تاني بيعشق عادي
العفشة : ناشفة بس مش مزعجة يعني
السحب : مرضي جدا جدا و على ار بي ام عالي بيبقى ممتاز جدا جدا
الثبات و الفرامل : ثبات عالي جدا و الفرامل فوق الممتازة و انقذتني قبل كدة مرتين من كوارث محققة على الطريق
الصاج : جيد
ملاحظاتي انا على السيارة في استهلاكها العالي للبنزين فقط لا غير
جاري غير ماكينة الزجاج الخلفي على الضمان و مذكرش اي ملاحظات على السيارة
بس اعتقد انها حالات حالات مش قاعدة يعني ان العربية كويسة أو وحشة .. العربية ممتازة اصلا لكن حسبي الله و نعم الوكيل في توكيلها في مصر هو اللي جايبها لورا سواءا في التقفيل او الصيانة
انا معايا الM11 من سنة تقريبا والحمد لله لم اواجه فيها مشاكل لغاية تاريخ 29/12/2012 كنت ف فرع الصيانة تكنو سيرفيس 2 جسر السويس ش ثلاجة الزهراء لصيانة ال15000 وبصراحة الناس كانت مقابلتهم جيدة وانا كنت اشتكيت لهم انى لاحظت نقص طفيف ف الزيت خلال ال6 شهور الاخيرة فقالوا ان فيه ترشيح ف الكرتير سببه ربط عدد2 وردة طبة زيت ف آخر غيار فقلت ان آخر غيار كان ف مركز صيانة الكيلو 32 مصر اسكندرية الصحراوى فراجعوا الحاسب ووجدوا ان كلامى صحيح وقالو لازم ترجع عليهم لان كدة ان ح تتضر تغير الكرتير ولو احنا ح نغيره ح يكون على حسابك. واتصلت بمركز الكيلو 32 فحاولوا التنصل من المسؤلية وقالوا ان السبب هو مركز المختار اوتو اللى عمل صيانة ال1000 فتقدمت بشكوى للمركز الرئيسى ولم اجد رد حتى تاريخه . وعشان كدة ارجو من اى حد يعرف عنوان الشركة ف الصين وانا اتقدم لهم بشكوى وانا متأكد انهم ح يحلوا المشكلة لان الناس دى تعرف معنى خدمة ما بعد البيع فعلا.
قديم 05-01-2013, 03:43 AM
الكردي2000 الكردي2000 غير متواجد حالياً

الكردي2000 is a splendid one to beholdالكردي2000 is a splendid one to beholdالكردي2000 is a splendid one to beholdالكردي2000 is a splendid one to beholdالكردي2000 is a splendid one to beholdالكردي2000 is a splendid one to beholdالكردي2000 is a splendid one to beholdالكردي2000 is a splendid one to behold

قرأت معظم التعليقات وللأسف كل يوم الواحد بيتأكد فعلا أن الصيني ده زي البطيخه وانت وحظك ممكن تلاقي عربيه فعلا كويسه ومفهاش مشاكل واخري بها مشاكل كارثيه , وده حاجه غريبه جدا زي ما يكون العربيات متجمعه يدوي مش علي خطوط انتاج , يعني المفروض لو في مشكله مثلا يعني في الفتيس المفروض انها تكون مشكله عامه في كل الانتاج , لكن مش عارف ازاي بتكون المشكلات بالمنظر ده إلا اذا كان التجميع في هذه السيارات بيعتمد علي مهارات العامل !!! وده تبقي مصيبه