العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 03-10-2009, 06:12 PM
pro mada pro mada غير متواجد حالياً

pro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond repute
افتراضي رد: السيارات الجديده في مصر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omara1012 مشاهدة المشاركة

امكانياتى 70 الف والكل خوفنى من الفيرنا بيقولوا فيها عيب فى الموتور وبيرشحوا اللانوس مع ان شكلها ما اتغيرش من 12 سنه افيونى بالله عليكم بصدق لانى فى حيره
عيب ايه اللي في المحرك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا معايا واحده و لو كان فيها حاجه مكنتش اشتريتها بحكم خبرتي و الحمد لله
و لو كان في الفيرنا عيب خطير زي ده مكنتش انتشرت كده و لا اشتغلت تاكسي بالصوره دي
و اللي بيشغلوها تاكسي عايزين عربيه اعتماديه صيانتها سهله و قطع غيارها رخيصه و اعطالها قليله

اما موضوع شكل اللانوس لا شكل الفوانيس الخلفيه اتغير من اول موديل 2000 بس و هو ده التغير في شكل اللانوس ( و ده ميعتبرش تغيير اصلا )
قديم 03-10-2009, 07:21 PM
ashrafking ashrafking غير متواجد حالياً

ashrafking is on a distinguished road

انا عايز عربية هاتش باك ومش معايا غير 60000 بالعافية واستخدامى ليها هيكون خفيف علشان انا مش بحب السواقة بس للضرورة احكام وبصراحة كنت ناوى اجيب اسبرانزا a113 بس من الواضح انك مش بتحب تسمع اسم الصينى فى اى جملة مفيدة فأرجو الافادة وشكرا (بس بردة عايز اعرف رأيك بصراحة عن a113 لان فى كذا واحد جايب العربية بيشكر فيها )

التعديل الأخير تم بواسطة ashrafking ; 03-10-2009 الساعة 07:47 PM
قديم 03-10-2009, 10:10 PM
pro mada pro mada غير متواجد حالياً

pro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashrafking مشاهدة المشاركة

انا عايز عربية هاتش باك ومش معايا غير 60000 بالعافية واستخدامى ليها هيكون خفيف علشان انا مش بحب السواقة بس للضرورة احكام وبصراحة كنت ناوى اجيب اسبرانزا a113 بس من الواضح انك مش بتحب تسمع اسم الصينى فى اى جملة مفيدة فأرجو الافادة وشكرا (بس بردة عايز اعرف رأيك بصراحة عن a113 لان فى كذا واحد جايب العربية بيشكر فيها )
لو تعرف تزود شويه ممكن تجيب هيونداي اي تن او كيا بيكانتو
الاي تن فول اوبشن ب 64000 جنيه و الهاف ب 59000 جنيه
البيكانتو فول اوبشن ب 63000 جنيه و الهاف 58000 جنيه

و رايي في الاسبيرانزا 113
في واحد جابها و بعد 200 كيلو جابت بوجيهات
و في واحد جاب 1600 سي سي و مكنش التكييف بينطق اصلا و دواسه البنزين بتقطع

نصيحتي خليك بعيد عن الصيني عربيات زبااااااااااااااااااااااا ااااله و الله و عن تجربه

شوف ناوي هتشتري ايه ( اي تن او بيكانتو ) و اي عربيه تانيه هاتش باك هتبقي اغلي من 60000 جنيه
ارجو ان اكون ان افدتك و لا تنسي صلاه الاستخاره
قديم 03-10-2009, 10:31 PM
محمد حمزه2000 محمد حمزه2000 غير متواجد حالياً

محمد حمزه2000 is a splendid one to beholdمحمد حمزه2000 is a splendid one to beholdمحمد حمزه2000 is a splendid one to beholdمحمد حمزه2000 is a splendid one to beholdمحمد حمزه2000 is a splendid one to beholdمحمد حمزه2000 is a splendid one to beholdمحمد حمزه2000 is a splendid one to behold

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد حمزه2000
اولا احيّيك على فكرة الموضوع ونشاطك الملحوظ

بالنسبة للسؤال

بفكر في اوبترا اوتوماتيك

او صني اوتوماتيك

او ياريس اوتوماتيك ايضا

مع العلم كل ىمشاويري داخل القاهرة ويمكن مشوارين او اكثر في الستنة خارج القاهرة

بخبرتك ماذا ترشح لي

يهمنى ان تكون السيارة موتور قوى قليل الاعطال

السحب قوي

تكون عزل الصوت كويس

على فكرة انا معايا تويوتا كريسيدا 91 سيارة ممتازة

لكن عاوز اغير في مصر للاوتوماتيك

شاكر لكم مجهودكم الرائع

ملحوظة هل هناك اختيارات افضل ؟

اولا انسي الاوبترا دي شكلها غبي ( عاملين فوانيسها الورانيه شبه الكاديلاك حاجه عجيبه و الله ) و كمان ناس كتير اشتكت منها و في واحد معاه الاوبترا دي و ضرب وش السليندر بعد 10000 كيلو حاجه ليها العجب ( انا مش عارف هيفضلوا يفبركوا في العربيات لغايت امتي ) فابعد عنها خالص

اما الصني فهي عربيه ممتازه بس جيب السوبر صالون عشان العفشه بتاعت السوبر صالون رياضيه و كمان العربيه نفسها في اوبشنز اكتر من ال e x saloon و السوبر صالون ب 106000 جنيه

اما الياريس 1300 سي سي و العربيه تقيله اصلا فهيبقي العزم زفت و كمان السحب هيبقي زفت في الاوتوماتيك بتاعها و كمان شكلها مش حلو و زوايا السواقه بتاعتها صعبه ( سوقت الياريس و هي بتاعت واحد صديقي عشان تعرف ان الكلام ده عن تجربه ) و كمان الدهان بتاعها مش حلو اوي و بيقشر بسرعه بلاش منها واللي عايز يشتري تويوتا يجيب الكورولا ( عربيه خرافه )

يبقي افضل اختيار هي الصني بس في حاجات تانيه كتير فانا عايز اعرف ميزانيتك كام ( مش تطفل والله ) عشان اقولك تجيب ايه بس لو مقتنع بالصني توكل علي الله و لاتنسي صلاه الاستخاره
و ارجو ان اكون قد افدتك

بالنسبه لموضوع السفر
العربيات بتتهلك في السفر و المشي الكتير فنصيحه لله من اخوك الصغير ( عندي 23 سنه و ادعيلي بالتوفيق ) اجر عربيه بسواق محترف و ريح بالك ( انا عن نفسي بركب السوبر جيت و بسافر مع بهوات والله مع اني عندي فيرنا و ممكن اجيب سواق يوديني و يجيبني بس بحافظ علي العربيه و مسافرش بيها ) ده نصيحه فقط سلااااااااااااااااااااااا اااام

شكرك اخي الفاضل على النصيحة الغالية

وبالنسبة للميزانية هي في حدود 100 الف ان شاء الله

شاكر لاهتمامكم

حضرتك رشحت الصني طيب افضل من النيو سيراتو من حيث قلة الاعطال وقطع الغيار

شاكر جداااااااااااااااااااااا
قديم 03-10-2009, 10:34 PM
محمد حمزه2000 محمد حمزه2000 غير متواجد حالياً

محمد حمزه2000 is a splendid one to beholdمحمد حمزه2000 is a splendid one to beholdمحمد حمزه2000 is a splendid one to beholdمحمد حمزه2000 is a splendid one to beholdمحمد حمزه2000 is a splendid one to beholdمحمد حمزه2000 is a splendid one to beholdمحمد حمزه2000 is a splendid one to behold

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد حمزه2000
اولا احيّيك على فكرة الموضوع ونشاطك الملحوظ

بالنسبة للسؤال

بفكر في اوبترا اوتوماتيك

او صني اوتوماتيك

او ياريس اوتوماتيك ايضا

مع العلم كل ىمشاويري داخل القاهرة ويمكن مشوارين او اكثر في الستنة خارج القاهرة

بخبرتك ماذا ترشح لي

يهمنى ان تكون السيارة موتور قوى قليل الاعطال

السحب قوي

تكون عزل الصوت كويس

على فكرة انا معايا تويوتا كريسيدا 91 سيارة ممتازة

لكن عاوز اغير في مصر للاوتوماتيك

شاكر لكم مجهودكم الرائع

ملحوظة هل هناك اختيارات افضل ؟

اولا انسي الاوبترا دي شكلها غبي ( عاملين فوانيسها الورانيه شبه الكاديلاك حاجه عجيبه و الله ) و كمان ناس كتير اشتكت منها و في واحد معاه الاوبترا دي و ضرب وش السليندر بعد 10000 كيلو حاجه ليها العجب ( انا مش عارف هيفضلوا يفبركوا في العربيات لغايت امتي ) فابعد عنها خالص

اما الصني فهي عربيه ممتازه بس جيب السوبر صالون عشان العفشه بتاعت السوبر صالون رياضيه و كمان العربيه نفسها في اوبشنز اكتر من ال e x saloon و السوبر صالون ب 106000 جنيه

اما الياريس 1300 سي سي و العربيه تقيله اصلا فهيبقي العزم زفت و كمان السحب هيبقي زفت في الاوتوماتيك بتاعها و كمان شكلها مش حلو و زوايا السواقه بتاعتها صعبه ( سوقت الياريس و هي بتاعت واحد صديقي عشان تعرف ان الكلام ده عن تجربه ) و كمان الدهان بتاعها مش حلو اوي و بيقشر بسرعه بلاش منها واللي عايز يشتري تويوتا يجيب الكورولا ( عربيه خرافه )

يبقي افضل اختيار هي الصني بس في حاجات تانيه كتير فانا عايز اعرف ميزانيتك كام ( مش تطفل والله ) عشان اقولك تجيب ايه بس لو مقتنع بالصني توكل علي الله و لاتنسي صلاه الاستخاره
و ارجو ان اكون قد افدتك

بالنسبه لموضوع السفر
العربيات بتتهلك في السفر و المشي الكتير فنصيحه لله من اخوك الصغير ( عندي 23 سنه و ادعيلي بالتوفيق ) اجر عربيه بسواق محترف و ريح بالك ( انا عن نفسي بركب السوبر جيت و بسافر مع بهوات والله مع اني عندي فيرنا و ممكن اجيب سواق يوديني و يجيبني بس بحافظ علي العربيه و مسافرش بيها ) ده نصيحه فقط سلااااااااااااااااااااااا اااام

مشكور يالغلا على النصيحة

بخصوص الميزانية بحاول اوصلها ان شاء الله الى 100 الف ان شاء الله او اكثر شوية

حضرتك رشحت لي الصني

طيب هي افضل من النيو سيراتو والجين 2 سامع عتهم اخبار كويسة

المقارنة من حيث قوة الموتور وقلة الاعطال بصفة عامة واسعار قطع الغيار
شاكر جدااااااااااااااااااااااا اا

الكلمات الدليلية
السيارات