العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 08-03-2014, 12:52 PM
Yosif Ahmed Yosif Ahmed غير متواجد حالياً

Yosif Ahmed is on a distinguished road
استفسار ايه هو افضل نوع بوجيهات للفولفو-224 سنه 1976

سلام عليكم و رحمة الله و بركاته
سؤال مهم جدااا
لان انا حيران في موضوع ده
ايه هو افضل نوع بوجيهات للفولفو-224 سنه 1976
علشان كل شهر او شهرين بغير بوجيه في عربيه لغايط متعلمت ازي اغيره منغير اروح لمكانيكي
فا عايز افاده هامه اجيب منين افضل و احسن نوع بوجيهات
اسم بوجيه كويس اايه
سعره بوجيه كام
و اجيب بوجيه سنه طويل و لا قصير
و مكانيكي بيقولي مطورك خفيف جيب كرسي للبوجيه فا كلام ده صحيح و لا غلط
علشان انا عايز اجيب حاجه تكون صح للعربيه
قديم 08-03-2014, 02:32 PM
zing0 zing0 غير متواجد حالياً
هواياتي: Kung Fu - Reading

zing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ايه هو افضل نوع بوجيهات للفولفو-224 سنه 1976

حضرتك أنا هأتكلم بوجه عام مش على الفولفو بس...
حضرتك بتغير بوجيهات كتير ليه؟
1- هل بتلاقى زيت على سن البوجيه لما بتغيره (سن البوجيه مش القلاووظ إللى فى جسم البوجيه)
2- هل بتلاقيه مهبب كربون و مغطى السن كله

لو الحاله1: يبقى الموتورخفيف و محتاج يتفتح علشان كبس البساتم مش تمام و بيدخل زيت على غرف الحريق. (شنبر يعنى), مبدئياً ممكن تحط زيت تقيل عليه علبة زيت شنبر أبرو و تجيب بوجيهات سن قصير (الكلام ده كله مسكّنات مؤقته لحد متجهز نفسك لمصاريف العمرة)

الحالة2: يبقى ضبط نسب الهوا و البنزين من الكربراتير أو الإنجكشن بايظ و محتاج إعادة ضبط, و ضبط الكهربا بالمرة (لو إشعال إبلاتين و كوندنسر مش إلكترونى)

لو معندكش مشاكل فى 1 أو 2 بس بتشتكى من نوع البوجيهات نفسها يبقى أى نوع بس يكون أصلى و من التوكيل بتاعه لأن السوق كله مضروب

قديم 09-03-2014, 07:18 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

انا موافق تماما على كلام حضرتك ....
هو حضرتك كنت بتستعمل بوجيهات ماركتها ايه ؟؟ و بتظبط فتحتها على كام ؟ سن قصير و لا سن طويل ؟
عذرا .... انا بسأل علشان احتمال موتور الفولفو يكون مختلف .. و بيركب له نوع خاص من البوجيهات

قديم 13-03-2014, 08:23 PM
Yosif Ahmed Yosif Ahmed غير متواجد حالياً

Yosif Ahmed is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zing0 مشاهدة المشاركة

حضرتك أنا هأتكلم بوجه عام مش على الفولفو بس...
حضرتك بتغير بوجيهات كتير ليه؟
1- هل بتلاقى زيت على سن البوجيه لما بتغيره (سن البوجيه مش القلاووظ إللى فى جسم البوجيه)
2- هل بتلاقيه مهبب كربون و مغطى السن كله

لو الحاله1: يبقى الموتورخفيف و محتاج يتفتح علشان كبس البساتم مش تمام و بيدخل زيت على غرف الحريق. (شنبر يعنى), مبدئياً ممكن تحط زيت تقيل عليه علبة زيت شنبر أبرو و تجيب بوجيهات سن قصير (الكلام ده كله مسكّنات مؤقته لحد متجهز نفسك لمصاريف العمرة)

الحالة2: يبقى ضبط نسب الهوا و البنزين من الكربراتير أو الإنجكشن بايظ و محتاج إعادة ضبط, و ضبط الكهربا بالمرة (لو إشعال إبلاتين و كوندنسر مش إلكترونى)

لو معندكش مشاكل فى 1 أو 2 بس بتشتكى من نوع البوجيهات نفسها يبقى أى نوع بس يكون أصلى و من التوكيل بتاعه لأن السوق كله مضروب
متشكر علي المعلومات
بس بلاقي زيت على سن البوجيه لما بتغيره و كمان مهبب كربون و مغطى السن كله