العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 16-09-2011, 03:28 AM
tarek_wahba tarek_wahba غير متواجد حالياً

tarek_wahba is on a distinguished road
طلب اسف مقارنة و طلب غريب شوية

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
إخواني انا اعرف انه لا توجد سيارة بها كل شئ و لكن قد يكون لان طلباتي قليلة اصبح المعروض او المتاح كثير و محير فارجو من إخواني بصدق و عن تجربة ان يساعدوني في اختيار سيارة حسب متطلباتي للعلم هي ستكون سيارة ثانية مخصصة في الاغلب للسفر و المناسبات العائلية ( اقصد ان يكون معي الاسرة ) لان معي ماروتي تكفيني في مشاويري داخل البلد الى حد ما.و لا يهم مانيوال او اتوماتيك و الاهم اني لا يهمني فخامة الشئ قدر ما يهمني ان يكون اعتماديا فمثلا التابلوه الفخم شئ مميز و لكن الاهم ان يحتفظ بجودته اطول فترة بدون تغير فيه فهذا قصدي بكلمة اعتمادية و لا مانع طبعا من بعض الدلع
المتطلبات:
1- واسعة من الداخل و خاصة الكنبة لخلفية.
2- شنطة واسعة لأننا اسرة من 5 أفراد.
3- مش مهم ثمن قطع الغيار المهم توافرها و ان تكون معمرة.
4-لا يهمني التسارع و الجري و الغرز و غيره
5- تكييف و باور
6-الثبات و عالية عن الارض و الامان( و كلما زاد الامان كلما كان افضل 2 ايرباج مهم دعامات في الابواب مهم و ياريت abs و يفضل ebd وباور محكم )
7 - سهل صياناتها خارج التوكيل .
8 - مش مهم اوي سعر اعادة البيع لاني بإذن الله لن ابيع قبل 10 سنين
9 - عالية عن الارض علشان المطبات عندنا بخيرها و العفشة تكون متميزة علشان الطرق عندنا صعبة جدا
انا من النوع اللي يحب يحافظ على السيارة و لا احب ادفع فلوس لن يكون لها عائد على
انا رسيت على سيارتين ارجو ان تفيدوتي في ضوء ما سبق فرق السعر بينهم سوف يشعرني بفرق يساوي فرق الثمن؟ السيارتين هما رينو لوجان و هيونداي النترا مانيوال
و اسف على الاطالة
قديم 16-09-2011, 03:38 AM
الصورة الرمزية mohamed selem
mohamed selem mohamed selem غير متواجد حالياً
التخصص العملى: جرافيك ديزين
هواياتي: الكمبيوتر و متابعه اخبار السيارات

mohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اسف مقارنة و طلب غريب شوية

في ضوء ارتياحك لعربيتين الي هما لوجان والنترا طبعا حضرتك لو بتكلم عن الشكل القديم هتبقي تقريبا 95 الف مانيوال تقريبا اما الشكل الجديد فـ 115 مانيوال تقريبا اما اللوجان فهي 71 الف بلاك لاين 2012 وان كنت انا بميل للوجان مش لفرق السعر لوحدو . ولكن العربيه فيها معظم طلباتك . طبعا السعر مش عايز كلام وهيوفرلك كتير . واسعه ومريحه . عاليه عن الارض بالنسبه للالنترا . مش هتلاقي ايرباج في الالنترا المانيوال .
تقريبا دا كل الي اعرفو ومنتظرين رد باقي الاعضاء المتخصصين
أه نسيت حاجه الالنترا كفايه ان توكيلها غبور . بصراحه متعاملتش معاه بس خلي الاعضاء الي اتعاملو معاه يقولولك عليه

قديم 16-09-2011, 03:45 AM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

لوجان ممكن
قديم 16-09-2011, 03:48 AM
الصورة الرمزية ابوشروق
ابوشروق ابوشروق غير متواجد حالياً

ابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond repute

متابع بأهتمام
جزاك الله خير
نفس تفكيرى بس أنا بدور على مستعمل فى حدود 40000 الف

حبيبت قلبى سبيدر
قديم 16-09-2011, 03:50 AM
الصورة الرمزية ابوشروق
ابوشروق ابوشروق غير متواجد حالياً

ابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond repute

متابع بأهتمام
جزاك الله خير
نفس تفكيرى بس أنا بدور على مستعمل فى حدود 40000 الف

حبيبت قلبى سبيدر