العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سيات SEAT

سيات SEAT سيات SEAT سيات الاسبانية الاصل الالمانية الطابع قائد الجناح الرياضى فى مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سيات كوردوبا ابيزا وتوليدو وليون

قديم 18-03-2009, 08:48 PM
mohamed_fatouh mohamed_fatouh غير متواجد حالياً

mohamed_fatouh will become famous soon enoughmohamed_fatouh will become famous soon enough
افتراضي نصيحة للى عاوز يركب بوجيهات 3 شمعة لابيزا 1000cc

السلام على الجميع

الحدوتة من الاول انا اشتريت الابيزا موديل 2001فى شهر 7/2008 طبعا قلت لنفسى العربية لازم اعمل السرفيس بتاعها علشان الواحد يبقى فى الامان
روحت وسالت واحد صاحب ق غ نصحنى بتركيب 3شمعة علشان العربية تسحب و تشد معايا قلت و مالوا رحت للميكانيكى ركبهالى طبعا لقيت سحب البنزين عالى صوت العربية عالى قلت يمكن العربية دى طبيعتها المهم مشيت على كدة 9 شهور والبنزين هيهبلنى موش ممكن دى العربية 1000 سى سى يمكن علشان بتمشى جوة البلد كتير ؟

المهم اتخذت قرار فى الاسبوع الماضى 10/3/09 انى اغير البوجيهات ل 1 شمعة و اجرب و كانت المفاجاة؟؟

العربية صوتها اصبح تقريبا غير مسموع و ارتاحت خالص و البنزين المفاجاة انى لقيت ان العربية وفرت تقريبا 25%من استهلاكها السحب قل شوية لكن طظ هوة انا يعنى داخل فورميلا 1 اكيد لا و الحمد لله.

و لذلك ابعدوا عن البوجيهات اللى فى غير الكتالوج الاصلى للسيارة لانها ممكن تكون السبب فى سرعى تلف البساتم و الاستهلام الغير عادى للبنزين .

ارجوا ان تعم الفائدة
قديم 19-03-2009, 09:03 AM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نصيحة للى عاوز يركب بوجيهات 3 شمعة لابيزا 1000cc

جزاكم الله خيرا يا باشا

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!
قديم 19-03-2009, 12:19 PM
aga63 aga63 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس استشارى
هواياتي: السيارات، الرياضه

aga63 will become famous soon enoughaga63 will become famous soon enough

الف شكر على المعلومه المفيده. وجزاك الله خير. ويديلك خيرها ويكفيك شرها وشر الطريق.
قديم 20-03-2009, 03:40 PM
Mohamed Dahab Mohamed Dahab غير متواجد حالياً

Mohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud of

(السحب قل شوية) هى البوجيهات ال3 شمعه بتخلى السحب يقل ولا يزيد ptmnlo123per1127
ارجو الفاده والف شكر لحضرتك وربنا يباركلك فيها ويكفيك شرها
قديم 20-03-2009, 03:54 PM
Mohamed Dahab Mohamed Dahab غير متواجد حالياً

Mohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud of

انا اسف انا قرات الخبر بسرعه من غير تركيز انا بسحب التعليق اللى فوق ptmnlo123per123