العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مصر بايكرز

مصر بايكرز قسم الدراجات النارية - موتوسيكلات - صور دراجات - استعراضات - احدث موديلات الدراجات - اشهر القائدين - مناسبات وانشطة الدراجات النارية فى مصر والعالم Masr Bikers

قديم 12-04-2011, 03:25 PM
chario chario غير متواجد حالياً

chario is on a distinguished road
افتراضي اللى عاوز يبيع الموتوسيكل بتاعه كاش يدخل

اخوانى الاعزاء :
طبعا زى ما قريتوا من موضوعى السابق انى عاوز اشترى ريسينج انا بقالى اسبوع باتفرج و بالف و باسأل و باستشير لحد ما رسيت على بعض الاشياء و اهمها :
1- لا تشترى من معرض ابدا لانهم بيضيفوا لسعر الموتوسيكل اكتر من 3 الاف جنيه
2 - انا كمبتدىء حددت بعض الانواع و طبعا لغيت من دماغى فكره ال400 فاير ده لسبب ان كل الناس قالولى لو جبته مش هتعرف تتحكم فيه لانه تقيل عليا كمبتدىء اولهم الزميل عمرو من هنا فى المنتدى فانا حددت بعض الانواع اللى عاوز يبيع او يعرف حد عاوز يبيع حاجه من الموديلات دى يقوللى
honda cbr 250
honda cbr 250 fire
honda cbr 150
honda cbr 400

3- الموتوسيكل لازم يكون فى حاله ممتازه و مفيهوش اى عيوب يعنى يبقى زى الزيرو و يكون موديل بعد سنه 93

4 بالنسبه للاسعار بقى :
الهوندا 250 عاده 11000
الهوندا 250 فاير 12500
هوندا 150 موديل 2007 13000
هوندا 400 عاده 14000

لو الموتوسيكل افراج جمركى يعنى لسه معلقش نمر زود الف جنيه عن السعر اللى انا عارضه و هو ده النهائى بتاعى
5- لو انت هتكون وسيط يعنى عندك خبره كويسه و هتدور و هتتوسط بينى و بين البائع هتاخد منى 500 جنيه عموله
و اخيرا المبلغ ده انا حددته بناء على اللف على الناس و اللى يعرف يجيبلى بالمواصفات دى سعر اقل من كده هاديله ربع اللى هيوفره زائد ال500 جنيه عمولته

تحياتى و فى انتظار اللى يقدر يساعد و برضه انا متقبل للاراء بتاعت الناس هنا فى الموضوع بالنسبه للسعر اللى شايف ان السعر اللى انا عارضه ده قليل او كتير يقولى نصيحته ايه و رأيه
مشكورين جميعا و فى انتظار الردود
قديم 12-04-2011, 07:29 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اللى عاوز يبيع الموتوسيكل بتاعه كاش يدخل

بتهيقلي سعر ال 250 فاير من بعد 1993 هيبقي بدايه الكلام فيه من بعد 14
ونصيحه اخويه لو هتشتري ومعاك فلوس 400 الفاير او العادي بس خليك في الفاير لانه حديث..
اما بالنسبه لكونك مبتدا زي ماقولتلك في تعليق سابق السواقه تافهه..
وكمان ويكون افضل انك تتعلم علي موتوسيكل صيني...
انا عارف ان كلامي متناقض مع كلام ا.عمرو بس عشان لما هتتعلم بعد اسبوع واحد هتلاقي نفسك عايز تعلي بالموتوسيكل فتجيب حاجه عاليه لانه مش من السهل انك تغير الا بخساره...
فكر في كلامي ومستني مناقشتك بس بعد العشاء عشان عايز اقوم ارص شويه ادويه...
انا

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 12-04-2011, 07:52 PM
chario chario غير متواجد حالياً

chario is on a distinguished road

و الله انا بافضل فعلا 250 فاير عن ال400 على العموم لحد ما اتعلم بس كويس و بعدين هابقى اجيب بقى حاجه غاليه و جديده للعمر كله
انا معروض عليا هوندا cbr900 هديه يعنى بدون اى مقابل هيتبعتلى من بره لكن كل اصحابى هنا قالولى لا خطر اشترى 250 فاير اتعلم عليه و بعدين ابقى بيعه و هتخسر فيه بالكتير اوى الف و الا الفين جنيه و خلى صاحبك يبعتلك ال900 بعد كده
على العموم خلص عشا بالهنا و الشفا و قوللى انت ايه رأيك و انا موجود
تحياتى لك
مع العلم انا بعتت لجاك بوكس و انجكشن رسالتين و بقالهم يومين مش بيردوا ان شاء الله المانع يكون خير
قديم 12-04-2011, 08:59 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة chario مشاهدة المشاركة

و الله انا بافضل فعلا 250 فاير عن ال400 على العموم لحد ما اتعلم بس كويس و بعدين هابقى اجيب بقى حاجه غاليه و جديده للعمر كله
انا معروض عليا هوندا cbr900 هديه يعنى بدون اى مقابل هيتبعتلى من بره لكن كل اصحابى هنا قالولى لا خطر اشترى 250 فاير اتعلم عليه و بعدين ابقى بيعه و هتخسر فيه بالكتير اوى الف و الا الفين جنيه و خلى صاحبك يبعتلك ال900 بعد كده
على العموم خلص عشا بالهنا و الشفا و قوللى انت ايه رأيك و انا موجود
تحياتى لك
مع العلم انا بعتت لجاك بوكس و انجكشن رسالتين و بقالهم يومين مش بيردوا ان شاء الله المانع يكون خير
حاول مع جاك وحاوله تصتاده لانه في الجيش ونادراا لما بيدخل..ربنا معاه

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 13-04-2011, 12:41 AM
NateRiver NateRiver غير متواجد حالياً

NateRiver is on a distinguished road

يا برنس انا اعرف واحد بيبيع CBR 250 four بي 8500 ايه رايك ... و متخفش ممكن تفاصل معاه كمان رد عليه بسرعة