العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 516

قديم 09-01-2013, 07:23 PM
sakrtwo sakrtwo غير متواجد حالياً

sakrtwo is on a distinguished road
افتراضي مشكلة غريبة يمكن حد يعرف حلها

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
الاول انا بشكر كل اللى فالمنتدى دى بصراحة انا استفدت بجد من كل كلمة بقراها هنا و دى اول موضوع لية .
اخويا عنده عربية اسبرانزا 516 موديل 2007 حصل معاها حاجة غريبة انا دورت كتير على حاجة مشابه ليها فالمنتدى ملقتش قولت اطرح الموضوع يمكن يدلينى على حل
الموضوع انه فيوم كان بيدور العربية و لسة هيطلع لقى زيت تحت العربية وقف و نزل يبس لقى تقريبا كل الزيت بينزل من الموتور مكنش عارف منين راح جاب مكانيكى من المنطقة اللى ووقف فيها قالة ان فلتر الزيت اتخرم و نزل كل الزيت اللى فالموتور راح جاب فلتر جديد و ركبة و جاب زيت جديد و حل المشكلة و الموضوع خلص لحد متكرر الموضوع معاه مرتين على فترات بس مش طويلة و هو مش عارف اية اللى بيخلى الفلتر يتخرم و يصفى كل الزيت اللى فالموتور هل دى لان الفلتر لية عدد كيلو معين ولاه دى مشكلة
لو حد قبلتة مشكلة او يقدر يفدنا ياريت يتفضل
قديم 09-01-2013, 09:32 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكلة غريبة يمكن حد يعرف حلها

الفلتر لو مكتوم بيضرب اما من الجوان او جسمة المعدنى
يحاول يجيب نوعية غير الـ فرام
خلية فى الـ فاك او الـ مان

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 09-01-2013, 10:59 PM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute

فعلا الكلام ده صح

-------

حصلت معايا فى فلتر هيونداى

ضرب مرتين ورا بعض

وغيرت اللى بشترى منه

بس أخدت منه فلوسى

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/

قديم 09-01-2013, 11:35 PM
الصورة الرمزية bunnybunny77
bunnybunny77 bunnybunny77 غير متواجد حالياً

bunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond repute
رأى رد: مشكلة غريبة يمكن حد يعرف حلها

خامة كرتون الفلتر الداخلية الرديئة بتتعجن مع مرور الزيت فيها و الفلتر بيتسد و يفرقع
شوف الفيديوهات دى

http://www.youtube.com/watch?feature...&v=bKfEZVjc7to

قديم 11-01-2013, 07:36 PM
sakrtwo sakrtwo غير متواجد حالياً

sakrtwo is on a distinguished road

شكرا ليكوا ياجماعة على الرد انا قلتلة بس هو قالى انا غيرت نواع الفلتر و مكنتش بجيب نفس النوع و قالى ان احتمال المشكلة تبقى فى طلمبة الزيت مش بتفصل شغالة على طول السؤال بقى هو طلمبة الزيت المفروض تفصل ؟ و هل هى السبب فان الفلتر يطق كده ؟ و هل اغلب انواع الفلترات رديئة قوى كده لدرجة انها بتعجن و تضرب بالسرعة دى ؟ ( مش بتكمل شهر تقريبا )