العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 15-10-2011, 02:09 PM
attef1 attef1 غير متواجد حالياً

attef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant future
افتراضي مقال جيد لمن يحب الحق ولو على نفسه ...

المقال يحتوى على الكثير ولكنه يحتاج لشجاعه ... او كما قلت فى العنوان

مبارك أطهر مما تظنون

محمود الفقي
28 يونيو 2011

كان عمرو حمزاوي ومحمد كمال فرسي رهان يحلمان بنظرة عطف من جمال مبارك وشاء الحظ أن يكون كمال هو المختار فيُلملم حمزاوي شتات حُزنه ويرحل إلى ألمانيا وتأتي الانتفاضة (لم تصل بعد لمرحلة ثورة فالنظام باق ولن يتغير إلا بسجن ثلاثة أرباع المصريين لكونهم فاسدين أو مشاركين بصورة غير مباشرة في الفساد ثم التحقيق معهم مما قد يستغرق ألف سنة أو اللجوء للمصالحة). صار حمزاوي هو البطل وتوارى كمال في الظل، وعليه فتلخيص الانتفاضة المصرية في كلمة واحدة هي: "شالو ألدو وحطو شاهين" وأمست خرابا يا برِنس ويمكنك أن تضع نقطة وينتهي المقال.
لي صديق أمريكي من أصل مصري سألته: كيف رأيت القاهرة في الثمانينات (يمكنك أن تقول الثمانينيات وهي الأفصح لكن جريا على قاعدة التخفيف في العربية قل الثمانينات) وتراها الآن في ختام عهد مبارك؟ أجاب: كانت القاهرة في بداية الثمانينات قذرة وبنيتها التحتية متهالكة تعوم على طفح الصرف الصحي والطرق مهشمة والمواصلات نادرة والخدمات الجيدة أندر من بيض الأنوق، والآن الفرق بين قاهرة الأمس وقاهرة اليوم فرق ما بين السماء والأرض، لقد بنى هذا الرجل بالفعل بنية تحتية أبهرت السعوديين أصحاب البنية التحتية المتهالكة التي إن نزلت بعض الأمطار قتلت منهم عشرات وطفحت بالوعات الصرف الصحي لتغرقهم جميعا في بركة من البراز! أصدقائي السعوديون (الكلام لصديقي) مدهوشون من كمية المدارس التي بنيناها في مصر (خمسون ألف) ومن كل هذا القدر من الكباري والطرق والمشافي.
أزيد على كلام صديقي أن قريتي الآن قد صارت مدينة رُصفت أغلب شوارعها وسلوا مهندسي الطرق كم يتكلف رصف المتر الواحد.
نشرت نيويورك تايمز وصندوق النقد والبنك الدوليان تقريرا يثني على جهود حكومة نظيف ونسبة النمو وتوقع أن تكون مصر في 2018 من النمور الاقتصادية الكبيرة عالميا وبالأرقام، ورغم أني مع الثورة (بالأحرى الانتفاضة) فإن الواقع قد تحول إلى خراب مع مليوني نجم وبطل يتبادلون المكلمات في الفضائيات (صوت ضحكاتي مجلجلة مع دموع مالحة).
أحمد نظيف في رأيي وبالأرقام أعظم رئيس للوزراء أنجبته مصر في العصر الحديث وحتى جامعة النيل وهي مأثرة من مآثره قد خربوها لعيون النرجسي زويل الذي زار إسرائيل وأعطى أبناءها منحا ودرَّس في جامعة بن جوريون وقدم فروض الولاء والطاعة بينما لم يزر مبارك إسرائيل إلا مرة واحدة يوم موت رابين!
يوسف بطرس من أعظم العقول الاقتصادية في العالم بشهادة العالم بل خذ هذه الصدمة محمد إبراهيم سليمان من أعظم العلماء قاطبة في مجاله، ورشيد محمد رشيد من أنزه الناس في هذه الدنيا!
لكن ما الفرق بين زويل ومحفوظ وقد قال إدوارد سعيد عن الأخير: لقد نال نوبل لأنه قبل بالدخول في اللعبة الصهيونية وبالتأكيد فضائيونا الثرثارون يفهمون الغرب والاستشراق والنقد وتحليل الخطاب أكثر من إدوارد وهل يفهم إدوارد شيئا بجانبهم؟!
أما عن خرافة أن مبارك قد سرطن الشعب وأمرضه فتلك من المضحكات إذ ما الذي جعل هاجس الأمريكيين الأول هو السرطان وفضلا ابحثوا عن نسبته في أمريكا في موقع كانسر دوت أورج لتصابوا بالهلع وعن العشرة آلاف الذين يموتون سنويا في بريطانيا بسرطان البروستاتا ولم يخرج صحفيوهم المتخصصون ليشتموا وزير الزراعة هناك بينما شهد العلامة د. أحمد مستجير بنزاهة والي لكن وهل مستجير يفهم شيئا بجانب علمائنا الفضائيين الحاذقين المتحاذقين؟!
بين كل ثلاثة سعوديين واحد مريض بالسكر ونسبة البطالة بين الشباب 30 بالمائة وهي أكثر دولة خليجية بها معدل فقر عال جدا والبحرين بها أناس لا يجدون الطعام.
وعن موقف مبارك من حماس فهو مُحق مائة في المائة لانتهاكها السيادة المصرية وتعاملها مع إيران وقتلها لجنودنا على الحدود ورغبتها في فرض إمارة إسلامية على حدودنا بل لقد ساعد مبارك الفلسطينيين كثيرا بالسلاح وحدثت مشكلة كبيرة بينه وبين شارون وأرغم شارون على الرضوخ لإرادته الوطنية الحرة ولهذا تفصيل سأعود إليه. ثم لا يمكن أن يسهر القادة الفلسطينيون في خمارات أوروبا وأمريكا ويبنون القصور (راجع رسالة دحلان الأخيرة لفتح وما فيها من أهوال) ونحارب بدلا منهم!!
وأما عن العشوائيات ففي فرنسا عشوائيات وعلى بعد أمتار من البيت الأبيض عشش السود الذين لا يجدون ما يأكلون وفي الجزائر التي تعوم على بركة نفط يعيش الناس في عشش الصفيح لكنهم لم ينتفضوا ليخربوها ثم يقفوا في نصف الطريق فلا غيَّروا ولا ترفهوا. والأهم أن العشوائيين في مصر وضعوا أيديهم على أرض لا يملكونها ويبتزون الحكومة ومنهم كثيرون بلطجية ومدمنون ومنهم فقراء مساكين.
أنا ابن البارحة عمري ثلاثون عاما من عهد مبارك وتعلمت في الجامعة بنصف جنيه في السنة وسكنت مدينة جامعية كنت آكل ما لا آكله في بيتي (كنت فقيرا معدما لا أجد الطعام والآن لي حسابان من عرق جبيني بالمصري والدولار وهكذا الدنيا) ومصاريف المدينة في السنة كلها 120 جنيها فقط أدفعهم باليمين وآخذ باليسار أضعافهم مضاعفة من المسابقات الثقافية والرياضية بالمدينة!!!
اشتراك القطار في العام كله 28 جنيها ولما صار خمسينا لصيانة القطارات حطم الطلاب المهذبون ومنهم أغنياء شباك الموظف المسكين وضربوه! مكتبتا الكلية والمدينة الجامعية تسحران الألباب ولا أحد يدخلها غيري حيث كنت أتلقى أطنانا من السخرية فما ذنب الحكومة؟!
التعليم في مصر لن تنهض به حكومة لأن هذا هراء! لا مناص عن مشاركة أهلية وأنا أعرف يقينا أن المصري يمكن أن يدفع على بطنه ومزاجه الآلاف ولن يدفع شيئا لدعم التعليم مثلما يحدث في كل دول العالم التي ليس فيها تعليم مجاني، وأعظم جامعة في الدنيا وهي هارفارد أهلية أي بوقفٍ خيري من الناس. أقول المصري لا يدفع للتعليم ولا يتبرع ليس بخلا وإنما جهل لأنه شعب لا يعي قيمة التعليم ويحسبه رفاهية فأخبروني ما ذنب الحكومة؟!
الفتنة الطائفية راسلوني أعطكم مقال الباحثة تريشيا يوه في مجلة سنتو سيرف الماليزية وستدور عقولكم مما تعانيه ماليزيا من فتنة طائفية وفقر وجهل وإلى الآن لم يحدِّث عباقرتنا معلوماتهم وكل يوم يقولون ماليزيا هي الأنموذج!
لكن ما الحل؟ الحل في سطر واحد جاء في مقال مايكل آيزنشتادت أمس بمعهد واشنطن لسياسة الشرق الأدنى بعنوان "السياسة الأمريكية تجاه العراق: تحديات مستقبلية":
" المصالحة الوطنية الواسعة التي حدثت على سبيل المثال في الأرجنتين والسلفادور وجنوب إفريقيا."
اللهم طهر قلوبنا من شهوة الانتقام وبصِّرنا بالطريق إلى الأمام وخفف عن مبارك ما فيه من آلام فإنه يا ربي لحمنا ودمنا ما فيه فينا وما فينا فيه وليس بكامل في البشر إلا الحبيب المصطفى سيدنا رسول الله صلى الله عليه وسلم الذي علَّمنا العفو والتسامي.

اقرأ المقال الأصلي علي بوابة الوفد الاليكترونية الوفد - مبارك أطهر مما تظنون
قديم 15-10-2011, 02:19 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مقال جيد لمن يحب الحق ولو على نفسه ...

قرات المقال بالكامل
وادعو الله لك بالشفاء انت وصاحب المقال

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 15-10-2011, 03:49 PM
corsair
Guest

بجد فعلا ربنا يشفيكم بس مش عارف المرض ده ليه علاج ولا ملهوش وتقريبا شكله ملهوش
قديم 15-10-2011, 04:45 PM
تامر ديزل تامر ديزل غير متواجد حالياً

تامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond repute

من الاول الرد موجه لكاتب المقال وليس للزميل ناقل المقال
كنت عاوز اعلق تعليق كوميدي واخرج وبعدين قلت هيبقى الرد كلكم بتتريقوا ومحدش بيرد رد موضوعي
بص ياباشا هنفصص المقال
الكلام عن عمرو حمزاوي مالوش علاقه بلب الموضوع ومش هنوصل من مناقشته لحاجه ورغم اني مبحبش حمزاوي بس ده بره الموضوع
نيجي للبنيه الاساسيه ومقارنتها بالسعوديه ؟ لو ما كانش فيه سرقه كان زمان البنيه الاساسيه قد الموجود تلات او اربع مرات وادي بالك احنا محشورين ف مكان ضيق يعني مش مكلفينه طرق طويله عريضه زي السعوديه الطريق الواحد بتلات طرق رئيسيه ف مصر ولا مكلفينه يمد شبكة كهربا متفرعه ولا اي حاجه من اللي بنشوفها ف الدول التانيه اللي كانت ماشيه معانا ف التمانينيات زي كوريا ولا اللي بداو بعدنا بعشر سنين زي تركيا وماليزيا واندونيسيا
هبسطهالك : انت بتقبض 5000 جنيه شهري ممكن منهم تعيش نفسك ووتفرتك فلوس في الفاضي والعيال يبقوا مبسوطين لما تيجي تطلع معاش بعد تلاتين سنه خدمه هتلاقي عندك عيال كانوا عايشين مبسوطين بس كان ممكن تعمل لهم احسن من كده بكتير لانك كان ممكن من نفس المبالغ تبني مستقبلهم وتوقفهم على رجليهم شوفت بقى بعد تلاتين سنه هتحس بالتقصير وهما مش هيرحموك لانك ضيعتهم
شوف بقى اللي قعد تلاتين سنه يسرقنا هوه ومعارفه واصحابه وصحاب ولاده ؟ استنى كده .... هواانت فاكر انه كان ممكن يسرق من غير ما يعمل مشروعات ولا بنيه تحتيه ..... يا جماعه اللي فاهم كده يبقى غلطان هواالميكانيكي الحرامي هيسرقك امتى ؟ لما تروح له عاوز تعمل شغل يقوم يسرقك ويغلي عليك .. هوا كمان وحكومته الحراميه كان لازم يعملوا مشاريع يعرفوا يسرقوا من وراها ... ف معلش المشاريع دي والبنيه دي شئ طبيعي ونمو طبيعي واقل من الطبيعي هوا انت كمان كنت عاوزه ميعملش الحاجات دي ؟ امال كنت عاوزه يعمل ايه ؟ امال هوا كان رئيس ازاي؟
وبعدين الثوره قامت علشان الظلم الكاسح مش علشان مافيش بنيه تحتيه
نيجي للامثله بتاعت فرنسا وامريكا وبريطانيا عندهم عشوائيات وسرطان وبوظان ماشي وعندهم صناعه وعلوم تقدم يعني نقارن نفسنا ف المرض بس؟ منطق غريب
وبالنسبه لمجانية التعليم ف عصر مبارك فخلينا نسميها باسمها الحقيقي دي كانت مجانية التهريج مبدفعش حاجه علشان مبتعلمش حاجه دي حقيقه تعليم مضروب بالصرمه مع سبق الاصرار والترصد
لاتعليق على يوسف بطرس ورشيد محمد رشيد او يوسف والي ولا نظيف ومحمد ابراهيم سليمان لا تعليق
الموضوع اللي ممكن نطلع بيه من المقال هوا المصالحه الوطنيه حتى لما ضربت مثل ضربته غلط احنا مكانش عندنا تمييز عنصري علشان نعمل زي جنوب افريقيا ولا كان فيه نزاع مسلح مع متمردين زي الارجنتين او السلفادور
دي كانت عصابه بتشفط دمنا مينفعش نتصالح معاهم
اما النقطه الخطيره الوحيده هيا ان الشعب كان غارق ف الفساد ويجب محاكمة ثلات ارباعه دي صح ايوه صح تعالا حاكمني علشان انا دفعت رشوه بالاجبار والاكراه علشان اطلع رخصه
ياباشا : لو انا ساكن في شارع المجاري طافحه فيه مغرقاه ينفع اعدي من غير بنطلوني ما يتوسخ ...... غصب عني والشاطر اوي كان بيرفع بنطلونه ودول قله كانت مجاهده انها تمنع نفسها من دوامة الفساد انما الباقي من الناس العاديه كان بيدوس ف المجاري غصب عنه انما البهوات اللي فتحوا ماسورة المجاري وغرقونا وبهدلونا ووسخونا ودمروا البلد ودمروا نفسيتنا نتسامح معاهم ازاي ؟
دا احنا لسه قدامنا سنين على ما نشفط الميه المعفنه وننضف المكان والاهم من كده نتعود على النظافه مهوا ممكن نلاقي بعض الناس تقولك لا انا خلاص ادمنت ريحة المجاري ماليش دعوه عايز مية مجاري
معلهش كورسير حبيبي كان بيسأل المرض ده مالوش علاج ؟ متهيألي قرصين استربتوكين بتاع الاسهال ممكن يجيبوا نتيجه تلات مرات ف اليوم ع الاقل هيخف الضغط شويه على ماسورة المجاري
قديم 15-10-2011, 04:53 PM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute

أنا مش فاهم حاجة
ايه اللي بيحصل
مين العضو دة ؟؟؟
و مين صاحب المقال ؟؟؟
أنا كنت فاكرة بيتريق
و لما لقيته بيتكلم جد ندمت على الوقت اللي ضيعته في المقال

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]