العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 30-11-2010, 03:01 AM
الصورة الرمزية neou
neou neou غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Accountant at AC.
هواياتي: Driving- football- drawing

neou will become famous soon enough
افتراضي العربية بتدور بالعافية.....كورسا 97 اعمل اية الله يكرمكم

الموضوع دة حصل يوم الجمعة اللي فاتت جيت ادور المارش عمال يلف والموتور مش عاوز يلقط ...المهم في مرة من المرات وانا بحاول ادورها االموتور لقط بس كان ضعيف اوي الrpm كان تحت الواحد وكانت بترجرج ...
المهم كلمت الكهربائي بتاعي وقلتله يجيلي .ولما جه وقعد يدورها مدارتش راح حالل الكربراتير وفاكك الفيشة اللي بتركب فوق دي وقعد ينفخ فيها (بيطير البنزين) وقعد يلمع الكربراتير وبس وقالي دور المهم دورت دارت بعد لما المارش كان هيسبلي من كتر اللف فضل حارق على الموتور لمدة دقيقة وقالي بطل العربية . راح شايل فيشة الحساس اللي تحت الكربراتير اللي مش عارف اسمه اية؟؟ونضفها المهم العربية اشتغلت كويس لمدة يومين لحد النهاردة عملت معايا الحوار تاني ....
كلمته قلي مش هقدر اجيلك قلت اوبااا بس قلي دور ولما الموتور يلقط اكبس بنزين المهم عملت زي مقالي ودارت الحمد لله ...معلش انا طولت عليكم
فمن فضلكم العيب يكون فين؟عشان انا خايف تعمل الحوار دة معايا وانا بعيد عن البيت
؟؟؟؟
قديم 30-11-2010, 04:18 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: العربية بتدور بالعافية.....كورسا 97 اعمل اية الله يكرمكم

عربيتك في حاجه الي صيانه
بوجيهات و تنضيف كابيراتير
و بالمره اكشف علي اسلاك البوجيهات

حـازم خـضـر

قديم 30-11-2010, 01:42 PM
الصورة الرمزية neou
neou neou غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Accountant at AC.
هواياتي: Driving- football- drawing

neou will become famous soon enough

البوجيهات نظيفة ولسة جديدة والكربراتير هنضفه واشوف بس في حاجة تاني ممكن تعمل المشكلة دي؟؟؟
قديم 30-11-2010, 02:30 PM
الصورة الرمزية NicEgypt
NicEgypt NicEgypt غير متواجد حالياً
من انا؟: web programmer & application windows
هواياتي: marketing books كتب علم التسويق بأنواعها

NicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة neou مشاهدة المشاركة

البوجيهات نظيفة ولسة جديدة والكربراتير هنضفه واشوف بس في حاجة تاني ممكن تعمل المشكلة دي؟؟؟
الكربراتير نفسة هو اكبر عائق فى الموضوع دة .. روح لمتخصص كربراتير قريب لك او حد ف شبرا
وبلاش ميكانيكى يلعب ف كربراتير .. والاحسن علشان متتبهدلش تخلى حد يفك لك الكربراتير وتاخدة
ف ايدك وتروح بية لحد بتاع كربراتير .. اسأل اي ميكانيكى عندك اقرب متخصص كربراتير فين
ومتـنساش تتأكد زى مقال استاذ حازم على البوجيهات واسلاكة والبطارية تكون سليمة . وفلتر البنزين
ميكونش مسدود والبنزين بيمر بسلاسة للكربراتير .. غالبا هيكون محتاج تنضيف وضبط بس الكربراتير
ان شاء الله
قديم 30-11-2010, 02:49 PM
الصورة الرمزية thesniperman
thesniperman thesniperman غير متواجد حالياً

thesniperman has a spectacular aura aboutthesniperman has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة NicEgypt مشاهدة المشاركة

الكربراتير نفسة هو اكبر عائق فى الموضوع دة .. روح لمتخصص كربراتير قريب لك او حد ف شبرا
وبلاش ميكانيكى يلعب ف كربراتير .. والاحسن علشان متتبهدلش تخلى حد يفك لك الكربراتير وتاخدة
ف ايدك وتروح بية لحد بتاع كربراتير .. اسأل اي ميكانيكى عندك اقرب متخصص كربراتير فين
ومتـنساش تتأكد زى مقال استاذ حازم على البوجيهات واسلاكة والبطارية تكون سليمة . وفلتر البنزين
ميكونش مسدود والبنزين بيمر بسلاسة للكربراتير .. غالبا هيكون محتاج تنضيف وضبط بس الكربراتير
ان شاء الله
كان عندي نفس المشكله و غيرت الكربراتير لان الاديم كان هيتصرف علية كتير

"بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شىء في الارض ولا في السماء و هو السميع العليم"