قديم 06-09-2012, 02:01 PM
alaatitoo alaatitoo غير متواجد حالياً
من انا؟: الحمد لله على كل شيئ
التخصص العملى: محاسب تكاليف
هواياتي: الرسم

alaatitoo has a spectacular aura aboutalaatitoo has a spectacular aura about
افتراضي رد: مرور البساتين ؟؟؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zing0 مشاهدة المشاركة

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
أهلاً بيك و بأهل المعادى كلهم
بص يا باشا, مكان مرور البساتين: هتطلع عالأوتوستراد هتلاقى الكوبرى الدائرى (ليه طالعه عاليمين) هتأخد أول يوتيرن شمال, مكان المرور تحت الكوبرى على يمينك بعد ما تأخد اليوترن و ترجع - و هتلاقى هناك كمين مرور واقف أسأله هيقولك أهو.

- بالنسبة علشان حد يساعدك أنا لا أعرف لأنى مش تبع مرور البساتين, بس اللى أنصحك بيه تتدرب صح و تجيبلك كام جركن زيت فاضى أو كام كاوتش عربية قديم ...أى حاجه تعملها زى الإقماع و تتدرب عليها و عالمرايات حلو و الإمتحان سهل متخافش , و برضه تدخل على موقع وزارة الداخلية -الإدارة العامه للمرور و تشوف الإختبارات النظرى و العلامات إزاى.
* بالنسبة لإختبار العملى: الضابط بيكون قاعد و بيشوف الإختبار, الإختبار عبارة عن حرف C و ليها مدخل جانبى بتدخل بالعربيه بهدووووووووووء لحد آخر السى و ترجع بظهرك و تطلع من الفتحه الجانبيه, بس خللى بالك, الإختبار معمول على أرض مايله, يعنى هتكون فى الأول طالع و بعدين و إنت راجع بظهرك هتكون نازل, فلازم تتعود تتحكم فى العربيه علشان متفصلش منك و متريحش للخلف لواحدها, قصدى تكون إنت اللى متحكم فيها مش سايبها تمشى حسب الميل بتاع الأسفلت, بس المسافه بين الإقماع واسعه و تدخل عربيه نقل متخافش.

بالنسبة للشهادات الطبية من أى مستشفى أو مستوصف مش مهم, المهم يكون فيه ختم نصه عالشهادة و نصه على الصورة الشخصيه (يعنى خد معاك صور شخصيه و أنت رايح تجيب الشهادات الطبيه)

جزاك الله كل خير بجد فيدتنى
ومعلش اخر سؤال وهو حويط شوية

انا بطاقتى البساتين بس انا قاعد فى السلام الشقة بتاعتى تمليك بس هي الاول كانت بتاعة والدتى وعملتلى توكيل فى الشهر العقارى بس لسه محولتش العداد الكهرباء باسمى يعنى الاثبات الوحيد اللى انا قاعد فى شقة السلام هو التوكيل ده اللى باسمى فهل ممكن كده اروح عادي مرور السلام على اساس انها قريبة منى ولا مينفعش لازم اروح بتاعة البساتين عشان البطاقة ياريت تفيدنى وجزاك الله كل خير

: THUMBS~220: