قديم 09-12-2009, 11:51 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الشاهين الجديدة (اسعار ومواصفات )ورأيكم ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed1981 مشاهدة المشاركة

أحدث موديل للشاهين هو 2009
السعر حوالي 63500 لل 1400 الفاضية
وحوالي 67000 لل 1600 الكاملة (تكييف وباور)

مواصفات السيارة موجودة في الكتالوج الخاص بها في الرابط التالي:
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=6124

أولاً قبل أن أقول رأيي
أنا أمتلك شاهين 2008 أملكها من الزيرو
عامل بيها حتى الآن حوالي 50000 كيلومتر

وأنصح حضرتك لوجه الله بلاش شاهين
اللانوس ناعمة ومريحة
هو الواحد بيجيب عربية عشان يعذب نفسه ؟؟؟!!!
ولا عشان هي كان ليها أصول عريقة لكنها لم تتطور

أنا شايف أن السيارة وسيلة نقل مريحة
يبقى لما أشتريها لازم أضع هذا في إعتباري
والكلام الإنشا مبيأكلش عيش

الشاهين سيارة عملية لشركة صيانة أو مقاول أو تاكسي وليست متفردة بل يوجد من ينافسها في هذا المجال

لكن الإستخدام الشخصي
لو جبتها هتحس إنك أكلت مقلب كبير

خلاصة الكلام
طالما الهدف من السيارة هو سيارة ركوب خاصة يبقى بلاش الشاهين
ممكن لانوس
أو فيرنا وإن كنت لا أحبذها لأن كنبتها الخلفية أضيق من كنبة الشاهين الخلفية الضيقة بغباء أساساً
أو حتى صيني BYD F3
أو اسبرانزا

مفيش عربية مفيهاش عيوب

لكن الشاهين سيارة أعمال وليست سيارة ركوب خاصة

ممكن من 15 سنة كانت تنفع سيارة ركوب خاصة
لكن خلاص
اللي فات مات
انت بتتكلم عن عربية نص نقل!
انا سقت فيرنا لمسافة قصيرة و محستش بفرق رهيب فى الراحة, بالعكس تابلوه الشاهين بيحسسنى بفخامة و راحة نفسية اكتر من الفيرنا, و يمكن فرق النعومة الوحيد يكمن فى الدبرياج و الفتيس, غير كده مفيش فرق لا فى الكراسى و لا المحرك (بل ربما محرك الشاهين امتع فى القيادة و أكثر تجاوبا و قعدة الشاهين اكثر فخامة و مريحة نفسيا لأن التابلوه يلتف حولك), و طبعا الفيرنا أو اللانوس لو كانت تحت رجلى كانت هتنهار فى فترة قصيرة للغاية بعكس الشاهين التى يمتد عمرها بما يوازى سيارة أغلى من هذه الفئة كثيرا.
و عموما انا معاك انو الشاهين عربية قديمة الى حد ما, لكن الفيرنا و اللانوس كذلك أيضا, الفيرنا محرك لانسر قديم مع بعض التطويرات البسيطة و اللانوس لمن لا يعلم محرك اوبل قديم (بدون اى تطويرات), و معظم الموجود بهذه السيارات خارج اطار الزمن, ده الى جانب أن التصميمات الكورية سيئة فى الأساس.
و اللى جاب فيرنا معايا على اساس الراحة و النعومة و التكييف بيلعن اليوم اللى جابها فيه من أعطالها و عيوب الصناعة و هشاشتها.
تصميم قديم جيد أفضل من تصميم حديث و سىء.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى